سرفصل‌های آموزشی
آشنایی با CDN
چهار اصل در طراحی CDN

چهار اصل در طراحی CDN

در این قسمت می‌خواهیم با چهار پایه‌ی اصلی در طراحی CDN آشنا بشویم.

اصل اول: CDNها باید بهره وری بالایی داشته باشند.

یکی از ماموریت های اصلی CDN، به حداقل رساندن تاخیر است. از نقطه نظر معماری، افزایش کارایی به معنای ایجاد اتصال بهینه است. این بهینه سازی ها را باید در PoP ها، که در تقاطع شبکه اصلی قرار دارند و داده ها از آنها عبور می کنند ایجاد کنیم.

امکانات فیزیکی یکی دیگر از نکات مهم است. به عنوان یک قاعده، شما همیشه می‌خواهید PoP شما در یک مرکز داده خیلی خوب قرار داشته باشد؛ که در آن ارائه‌دهندگان خدمات اصلی، با یکدیگر همکاری موثر و خوبی داشته باشند و ارائه‌دهنده ی CDN شما هم، با سایر CDN‌ها و دیگر انتقال دهنده های اصلی اطلاعات، توافق ‌نامه‌های همکاری قوی برقرار کرده باشد. چرا که این توافق ها، به CDN ها این امکان را می دهد تا زمان رفت و برگشت را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و استفاده از پهنای باند را بهبود بخشند.

اصل دوم: CDNها باید مقیاس پذیر باشند.

با توجه به این که CDN ها، برای مسیریابی با سرعت و حجم بالا ساخته شده اند، انتظار می رود هر مقدار از ترافیک، که به سمت شان می آید را مدیریت کنند. در نتیجه انتظار می رود CDN تمام منابع مورد نیاز از جمله منابع محاسباتی یا حافظه ی بیشتر برای ذخیره ی اطلاعات در هر یک از سرورهای دخیره سازی را فراهم کند.

همانطور که انتظار می رود، CDN هایی که خدمات حفاظتی DDoS را هم ارائه می دهند، نیازهای مقیاس پذیری بسیار بالاتری دارند. CDNها برای جلوگیری از حمله های DDoS سرورهای اختصاصی به نام Scrubber را مستقر می‌کنند. این سرورها که به طور جداگانه می توانند حجم ترافیکی به اندازه‌ی کل شبکه را مدیریت کنند، وظیفه‌ی تشخیص و حذف درخواست های اضافه را دارند. Scrubber در لغت به معنای پاک کننده است.

اصل سوم: CDNها باید قابل اعتماد و مطمئن باشند.

با توجه به مقیاس و ابعاد زیرساخت CDN، داشتن یک سیستم بدون نقص از نظر آماری غیرممکن است. با این حال، همین مقیاس و ابعاد باعث شده است تا بتوانیم از انعطاف‌پذیری بالا و در دسترس بودن CDNها اطمینان داشته باشیم، و ارائه‌دهندگان CDN هم به پشتوانه‌ی همین موضوع می‌توانند به توافق‌نامه‌های سطح خدمت (Service Level Agreements - SLA) تا 99.999% پایبند باشند.

CDNها رویکردی با عنوان "هیچ شکستی قابل قبول نیست" را اتخاذ می‌کنند، و برای دست یابی به این هدف، به طور منظم و دقیق چرخه هایی را که شامل مراحل مختلفی از تعمیر و نگهداری هستند را طی می کنند و با اضافه کردن سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز، از هرگونه شکستی جلوگیری می‌کنند. در صورت بروز مشکلات احتمالی هم، ترافیک سروری که به مشکل خورده است توسط سرورهای دیگر مدیریت می‌شود.

اصل چهارم: CDNها باید واکنش پذیر باشند.

به عنوان شبکه ای با ابعاد جهانی، CDN ها به طور مستمر در تلاش برای بهبود سرعت و دقت واکنش هایشان به تغییرات هستند. معیار واکنش پذیری، بر حسب مدت زمانی که برای اعمال تغییرات در سطح شبکه نیاز است، محاسبه می‌شود.

به خاطر داشته باشید که حتی تغییرات کوچک پیکربندی، مانند دستور پاک کردن یک تصویر خاص از حافظه cache یا افزودن یک آدرس IP به لیست IP هایی که اجازه ی دسترسی به سایت یا محتوایی را ندارند، باید به همه‌ی PoP ها ارسال شده و اعمال شود. هرچه شبکه بزرگتر و از نظر جغرافیایی گسترده تر باشد، مدت زمان بیشتری برای انجام این کار طول می‌کشد.

online-support-icon