آشنایی با CDN

دوره آشنایی با CDN

شبکه های تحویل محتوا (Content Delivery Networks - CDN) بخشی از مسیر انتقال اطلاعات در اینترنت هستند. CDNها نحوه‌ی مصرف آنلاین اطلاعات را تغییر می دهند، سرعت انتقال اطلاعات در وب را افزایش می دهند و تجربه ی کاربران در استفاده از اینترنت و وب سایت ها را بهبود می‌دهند.

سطح مقدماتی | 170+ دانشجو
آشنایی با CDN
30 دقیقه
آموزش متنی
رایگان هدیه‌ای از سکان آکادمی
رایگان هدیه‌ای از سکان آکادمی
30 دقیقه
آموزش متنی
header-svg-bg

معرفی دوره

آخرین به‌روزرسانی دوره: 11 دی 1400 آخرین به‌روزرسانی دوره: 11 دی 1400

همه ی آن چیزی که درباره ی CDN باید بدانید: شبکه های تحویل محتوا (Content Delivery Networks - CDN) بخشی از مسیر انتقال اطلاعات در اینترنت هستند. CDNها نحوه‌ی مصرف آنلاین اطلاعات را تغییر می دهند، سرعت انتقال اطلاعات در وب را افزایش می دهند، تجربه ی کاربران در استفاده از اینترنت و وب سایت ها را بهبود می‌دهند و شرایطی را فراهم می‌کنند که وب سایت ها به معنای واقعی جهانی شوند. شبکه‌های تحویل محتوا همه ی این کارها را پشت صحنه انجام می‌دهند. با اینکه همه ما به طور منظم با CDNها تعامل داریم، بسیاری از ما فناوری زیربنایی و تفاوت‌های ظریف عملکرد درونی آنها را نمی‌شناسیم. هدف این دوره، کمک به پر کردن این شکاف و ارائه اطلاعاتی است که برای درک CDN ها نیاز دارید: - چه هستند؟ - چه کار می کنند؟ - و چگونه کار می کنند؟ این دوره در 6 فصل زیر در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد:

  • فصل اول : CDN چیست و چگونه کار می کند؟
  • فصل دوم: آشنایی با معماری CDN
  • فصل سوم: ذخیره سازی موقت در CDN
  • فصل چهارم: بهینه سازی Front End
  • فصل پنجم: CDN و SSL/TLS
  • فصل ششم: بهینه سازی مسیر ساختار

اصلی این دوره براساس آموزش‌های ارائه شده در یکی از وب سایت های معتبر می باشد. که توسط سایت سکان آکادمی به دقت برگزیده و به فارسی برگردانده شده است. در بعضی از بخش ها، با توجه به مخاطب های سکان آکادمی اطلاعاتی به آموزش اصلی افزوده شده است. CDN چیست؟ اجازه بدهید ابتدا یک تعریف و تصویر کلی از CDN داشته باشیم: CDN شبکه ای از سرورها است که با توجه به هدف و رویکردی که وجود داشته است، در نقاط مختلف جهان قرار گرفته اند. هر سرور یک کپی از محتوای وب سایت را نگه می دارد و آن را در محدوده خود به بازدیدکنندگان سایت ارائه می دهد. CDNها با نزدیک‌تر کردن محتوا به هر بازدیدکننده، زمان بارگذاری سایت را به حداقل می‌رسانند و برخی از هزینه‌های عملیاتی (عمدتاً مصرف پهنای باند) را کاهش می‌دهد. از آنجایی که این روزها وب سایت های بیشتری هدف شان برقراری ارتباط با مخاطب های جهانی است، محبوبیت CDN ها به بالاترین حد خود رسیده است. با توجه به اینکه بسیاری از خدمات اصلی CDN به صورت رایگان ارائه می‌شوند، و سایر خدمات با هزینه نسبتاً کم اجاره می‌شوند، این فناوری توسط وب‌سایت‌هایی در اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. مستندات نشان می دهند که امروزه، CDN ها مسئول مسیریابی بیش از نیمی از کل ترافیک اینترنت هستند.

header-svg-bg

مدرس‌های شما


حمیدرضا معدنی
حمیدرضا معدنی teacher-role-verified-icon
مدیرفنی و عاشق توسعه

من عاشق ❤ برنامه نویسی هستم و از 13 سالگی تا امروز، همیشه برنامه نویسی بخش جدا نشده از زندگیم هست. برنامه نویسی یعنی ساختن دنیای درون خودت...

حمیدرضا معدنیسجاد رنجبر
header-svg-bg

سوالات متداول


این موضوع به سطح دانش و اطلاعات شما بستگی دارد. ما تلاش کردیم، هر بخش از این دوره یک واحد آموزشی مستقل باشد و توضیحات اضافه نداشته باشد. پس در صورتی که قبل تر از این با CDNها آشنا نبودید، پیشنهاد می کنم حتما از فصل اول شروع کنید و درس به درس پیش بروید. ولی اگر با CDNها و عملکردشان آشنا هستید، می توانید درس ها را برای مرور اطلاعات تان و البته شاید پر شدن جاهای خالی در اطلاعاتی که داشته اید مطالعه کنید.

در انتهای این دوره، دانش عمیقی در عملکرد، ساختار و معماری CDNها خواهید داشت و به راحتی قادر خواهید بود با توجه به نیازمندی‌هایی که دارید یکی از ارائه دهنده‌های خدمات CDN را انتخاب کرده و از امکانات آن بهره ببرید.

بر اساس قوانین سکان آکادمی، هرگونه بازنشر دوره‌های آموزشی این وب‌سایت برخلاف قوانین سکان آکادمی بوده، از لحاظ شرعی حرام و از لحاظ حقوقی قابل‌ پیگرد قانونی است.

header-svg-bg

آخرین گفت‌وگوهای این دوره


آشنایی با CDN-colorful

دوره آشنایی با CDN

30 دقیقه
آموزش متنی
170+ دانشجو
رایگان هدیه‌ای از سکان آکادمی
online-support-icon