آشنایی با فریمورک jade و ابزارهای موردنیاز برای اجرای یک مثال

آشنایی با فریمورک jade و ابزارهای موردنیاز برای اجرای یک مثال

JADE مخفف Java Agent Development Environment بوده و پلتفرمی بر پایه جاوا هست که از آن برای توسعه و ساخت Multi Agent System استفاده می‌شود. این پلتفرم با فراهم کردن ابزارها و سرویس‌دهی لازم برای این کار، امکان توسعه و ساخت سیستم‌های چندعاملی را برای دولوپرها فراهم می‌کند و با حذف دغدغه پیاده‌سازی مسائل پایه‌ای در این سیستم‌ها مانند ارتباطات یا معماری سیستم‌های چندعاملی، موجب می‌شود تا ایشان تمرکز را بر روی توسعۀ سیستم و عامل‌ها قرار دهند. در واقع لایبرری‌های جاوای موجود در این پلتفرم، امکان تعریف عامل، ردوبدل کردن پیام بین عامل‌ها و غیره را برای دولوپر فراهم می‌کند.

در ادامه به منظور آماده‌سازی محیط برنامه‌نویسی جاوا و اجرای مثال‌ها نیاز داریم که JDK را دانلود کرده و روی سیستم خود نصب کنیم.

JDK مخفف Java Development Kit بوده و پکیجی شامل کامپایلر جاوا، ابزارهایی برای دیباگ و توسعه برنامه‌های تحت پلتفرم جاوا است که هر برنامه جاوایی برای کامپایل شدن به آن نیاز دارد.

پس از نصب پکیج JDK، بایستی پکیج JADE را نیز نصب کنیم که برای این منظور ابتدا کل پکیج JADE را دانلود کرده و آن را به اصطلاح Extract می‌کنیم این فایل خود شامل 4 فایل داخلی خواهد بود که شامل فایل نصبی فریمورک، داکیومنت‌ها و مثال‌های خود آن که به صورت اپن‌سورس در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

حال در ادامه قصد داریم تا نحوۀ اجرای یکی از برنامه‌های نوشته‌شده روی فریمورک JADE را تشریح کنیم.

لازم به ذکر هست که در ادامه نحوۀ اجرا و کامپایل برنامه‌ها روی سیستم‌عامل ویندوز انجام شده و توضیح داده خواهند شد!

حال تمام چهار فایل را با هم انتخاب کرده و یکجا Extract می‌کنیم و اگر پیامی مبنی بر کپی کردن یکسری فایل تکراری دریافت کردیم گزینه yes to all را انتخاب کرده و به کار خود ادامه می‌دهیم. در نهایت یک فایل تحت عنوان jade خواهیم داشت.

این فایل همان‌طور قبلاً عرض کردم شامل یکسری کلاس و یک مثال تعریف‌شده، داکیومنت‌ها و لایبرری‌های مورد نیاز و کدهای اپن‌سورس نوشته‌شده برنامه هست.

در این مرحله برای اجرای برنامه‌های جاوا ابتدا بایستی آن‌ها را کامپایل کنیم بدین معنی که برای اجرای مثال مدنظر، بایستی فایل مثال را با پسوندjava. کامپایل کنیم که این فایل‌ها در مسیر src/examples قرار دارند و پس از کامپایل نیز همان فایل‌ها با پسوند class. در پوشه‌ای به اسم classes و در مسیر jade/classes ذخیره‌شده و آمادۀ اجرا خواهند بود.

برای این منظور و کامپایل کردن راحت‌تر مثال‌های جاوا از نرم‌افزار Ant استفاده می‌کنیم که متعلق به کمپانی آپاچی و یک نرم‌افزار رایگان و اپن‌سورس هست و فرآیند کامپایل برنامه‌های جاوا را تسهیل می‌کند.

بنابراین در ادامه بایستی این نرم‌افزار را دانلود کرده و نصب کنیم. به منظور نصب این نرم‌افزار ابتدا آن را Extract می‌کنیم و فایل خروجی را در یکی از درایوهای کامپیوتر خود قرار می‌دهیم. برای ادامه کار بایستی هم JDK و هم نرم‌افزار Ant را روی PATH ویندوز خود سِت کنیم.

برای این منظور هم با راست کلیک در قسمت My Computer و کلیک روی Properties و پس از آن Advance system settings پنجره‌ای نمایش داده خواهد شد که در این پنجره با کلیک رو دکمۀ Environment Variables می‌توانید با تعریف دو متغیر مسیرهای مورد نیاز را در سیستم ثبت کنید.

به منظور تعریف آن‌ها برای سیستم، روی دکمۀ New کلیک کرده و در پنجرۀ باز شده در قسمت Variable name یک نام دلخواه مثلاً Ant_Home را وارد می‌کنیم و در فیلد Variable Value نیز مسیر دایرکتوری را وارد می‌کنیم که پوشۀ Ant را در آن قرار دادیم.

برای مثال من آن را در درایو C قرار داده‌ام پس در این فیلد مسیر C:\apache-ant-1.9.6 را وارد می‌کنم.

مورد بعدی برای افزودن مسیر JDK نیز، مجدداً در فیلد Variable name یک نام دلخواه مثلاً Java_home را وارد کرده و در فیلد Variable value آدرس فایل نصبی jdk را وارد می‌کنیم. معمولاً نسخه‌های JDK که روی ویندوز نصب می‌شوند در مسیر C:\Program Files\Java قرار می‌گیرند.

بنابراین در این فیلد مسیر C:\Program Files\Java\jdk1.7.0_79 را وارد کرده و دکمه Ok را می‌زنیم در پنجره‌های بعدی نیز دکمه Ok را می‌زنیم.

نکتۀ لازم به ذکر این هست که برنامه‌های نوشته‌شده در این مثال‌ها از نسخه جاوا 7 استفاده می‌کنند برای همین هم نسخۀ نصبی جاوای ما 1.7 هست.

در مرحله آخر برای افزودن متغیرهای تعریف‌شده به PATH ویندوز بایستی در همان قسمت Environment Variables و در قسمت User variables، متغیری به اسم PATH موجود است که با کلیک روی آن، در قسمت Variable value آدرس هر دو نرم‌افزار را به شرح زیر وارد می‌کنیم:

C:\apache-ant-1.9.6\bin;C:\Program Files\Java\jdk1.7.0_79\bin

در این مرحله نیز نکته‌هایی که نیاز به توجه دارند عبارت bin پس از / برای هر دو مسیر هست و همچنین ; که بایستی بین دو مسیر آن را تایپ کنیم. در نهایت Ok کرده و افزودن به مسیر ویندوز به پایان می‌رسد.

پس از پایان این مراحل و برای اینکه این آدرس‌ها به PATH ویندوز شما افزوده شوند بایستی یک بار کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید.

در این مرحله برای این که چک کنیم ببینیم که آیا نرم‌افزارها و روی سیستم نصب شده‌اند یا خیر در ترمینال دستوراتی به شرح زیر را وارد می‌کنیم.

ant -v

اگر Ant روی سیستم نصب باشد نسخۀ آن را برای شما نمایش خواهد داد.

برای چک کردن Java هم دستور:

java -version

را در ترمینال وارد می‌کنیم که اگر در این مورد هم نسخۀ جاوای نصبی روی سیستم را برای شما نمایش داد بدین معنی هست که جاوا روی سیستم به خوبی در حال اجرا هست.

برای چک کردن کامپایلر جاوا نیز همان دستور با تفاوت عبارت c را وارد می‌کنیم به شرح زیر:

javac -version

و بایستی نسخۀ کامپایلر جاوا نیز برای شما نمایش داده شود.

درنهایت اگر همه چیز به خوبی پیش رفته باشد، کل ابزارهای مورد نیاز ما به درستی کار می‌کنند.

حال می‌خواهیم وارد پوشۀ jade شده و فایل‌هایی که پیش‌تر ذکر شدند را کامپایل کنیم. برای این منظور روی پوشۀ jade راست کلیک کرده و از قسمت Properties لوکیشن آن را کپی و در ترمینال پس از دستور cd آن را پیست می‌کنیم. این دستور در واقع دایرکتوری سیستم را به داخل فایل jade تغییر می‌دهد.

حال قصد داریم تا به نرم‌افزار Ant بگوییم پوشه examples را برای ما کامپایل کند؛ این کار با دستوری به شرح زیر امکان‌پذیر خواهد بود:

ant examples

در این مرحله بایستی پوشه‌ای با عنوان examples و در داخل پوشۀ jade در مسیر jade\classes ایجاد شده باشد و اگر هرکدام از مثال‌ها را باز کنید، خواهید دید که تمام کلاس‌های لازم برای اجرای آن‌ها کامپایل شده و با پسوند class. در پوشه موجود هستند.

تا اینجای کار مقدمات و ابزارهای موردنیاز برای اجرای یک مثال در پلتفرم JADE ذکر شد و در مقاله بعدی ان‌شاءالله نحوۀ اجرای یکی از مثال‌ها را شرح خواهم داد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon