مهسا جنتی زاده: معرفی نرم افزارهای مورد استفاده من

مهسا جنتی زاده: معرفی نرم افزارهای مورد استفاده من

نرم افزارهای مورد استفاده ی من!

چه موضوع جذابی می‌تونه باشه برای کسی که همیشه دوست داشته برنامه ها و سیستم عامل های مختلف رو تجربه کنه و الان تونسته به وضعیت تقریبا ثابتی برسه.

خب بهتره که یه کم درمورد خودم بگم.

برنامه نویس هستم و عاشق کارهای پر از هیجان. همیشه هم دوست داشتم در زمینه ی کارم از بقیه خانم ها یه قدم جلو تر باشم (مثل نوشتن پست "معرفی نرم افزارهای مورد استفاده من").

قبل از دانشگاه، از کارهای گرافیکی پول درمیاوردم ولی زمان دانشگاه کم کم وارد دنیای php شدم. چند سالی بین Backend و Frontend از این شاخه به اون شاخه رفتم ولی حدودا دو سال پیش فهمیدم که من یه Backend کار هستم!

همون موقع بود که یکی از بزرگ ترین ریسک های زندگیم رو داشتم: استعفا از کار ثابت و شروع به کار استارتاپی با یه تیم فوق العاده. کارمون رو با یونش (unesh.com) شروع کردیم و الان داریم روی وندا (vanda.ir) که روی فریمورک لاراول نوشتیم کار می‌کنیم.

سیستم عامل:

حدودا ده سال پیش همه سرگرمی من خلاصه می‌شد به گشتن گوشه و کنار ویندوز xp و دستکاری (و حتی خرابکاری) کلیدهای رجیستری. خدا می‌دونه اون وقتا ماهی چندین بار ویندوزم رو عوض می‌کردم.

با شروع کار برنامه نویسی کم کم با اوبونتو آشنا شدم و وجود داکیومنت های فوق العاده و کامند های مشکل گشا باعث شد که به این سیستم عامل علاقه مند بشم. طوری که دیگه دست و دلم به کار با ویندوز نمی‌رفت!

حالا چند ماهی هست که مکینتاشی شدم. اوایل که برای هر مشکلی دنبال راه حل معادل اوبونتو در مکینتاش بودم، این که دیگه نمی‌تونم اوبونتو داشته باشم خیلی برام آزار دهنده بود.. ولی کم کم دارم متوجه می‌شم تکنیکال که باشی با سیستم عامل Dos هم می‌تونی کارت رو راه بندازی. البته ناگفته نمونه الان واقعا از مکینتاش راضیم.

مرورگر:

نمی‌دونم چرا با این که خیلی وقت ها می‌شنوم مرورگر کروم از رم زیادی استفاده می‌کنه، علاقه ای به استفاده از مرورگرهای مطرح دیگه (حتی فایرفاکس) ندارم. شاید دلیلش این باشه که هروقت فایرفاکس رو باز کردم و آدرس مورد نظرم رو تایپ کردم انقدر بارگزاری صفحه زمان‌بر بود که فراموش کردم چرا اومدم سراغ این صفحه!

تولبارهایی که استفاده می‌کنم رو در ادامه می‌نویسم شاید به دردتون خورد:

TabTab

Clear cache

Alexa traffic rank

Laravel test tools

Checker plus for gmail

Mailtrack

ادیتور:

کارم رو با notepad++ شروع کردم. کم کم Sublime به خاطر سرعت فوق العاده و سبک بودنش تونست برای مدت زیادی ادیتور اصلی من باشه. ادیتوری که با نصب پکیج های مناسب می‌تونه کارایی خوبی داشته باشه. یه مدت از Atom استفاده کردم ولی الان Phpstorm شده دستیار همه کاره ی من که خیلی بیشتر از من لاراول بلده و من رو از باز کردن ادیتور، ترمینال، دیتابیس، و حتی Finder بی نیاز کرده.

ورژن کنترل:

یه زمانی از SourceTree استفاده می‌کردم که یادمه کلی دردسر داشت. با شروع کار با اوبونتو، Gitkraken تونست خیلی کمکم کنه. ولی الان هیچ برنامه ای برام لذت تایپ این جمله توی ترمینال Phpstorm رو نداره:

git add .

لازمه که بگم سورس همه ی پروژه هام روی gitlab قرار داره چون Private بودن رو ترجیح می‌دم.

لوکال هاستینگ:

با نصب Docker و اجرای پروژه با کمک این تکنولوژی، تونستم بالاخره از هرگونه wamp و xampp و Mamp و ... دور بشم. یادمه حدود یه ماه پیش با حذف Mamp که محض احتیاط روی لپ تاپم نیگه داشته بودمش تا در صورتی که با داکر به مشکل برخوردم ازش استفاده کنم، کلی به خودم افتخار کردم.

اگه نمی‌دونین داکر چیه توصیه می‌کنم یه کمی درموردش سرچ کنین. شاید در ادامه توضیح بدم که چرا ازش استفاده می‌کنم.

هاستینگ:

خب رسیدیم به قسمت جذاب بحث. برای پروژه های وندا و یونش تجربه ی خوبی بابت استفاده از فضای ابری ابرکلود (Abarcloud) داشتیم. دلیلش هم مقیاس پذیری و کنترل بهتر سرور و اجرای بهتر و اصولی تر مراحل دیپلوی پروژه بود (ببخشید که اینقدر از کلمات انگلیسی استفاده می‌کنم... واقعا نمی‌شه اینا رو فارسی کرد).

حالا چرا روی لوکال از داکر استفاده می‌کنم؟ استفاده از تکنولوژی داکر روی لوکال و اجرای پروژه در شرایطی دقیقا شبیه سرور، باعث شده که نگران این موضوع نباشم که وقتی کدی رو روی لوکال اجرا می‌کنم و مشکلی نداره آیا روی سرور هم به خوبی کار می‌کنه یا نه؟

پیام رسان:

قبلا می‌تونستم با قطعیت بگم تلگرام. ولی الان مجبورم بگم تلگرام، وایبر، واتساپ، Slack، و خلاصه هر جایی که بتونم پیامم رو به مخاطب برسونم!

تماس صوتی:

برای ارتباط با مشتریان (که یکی دیگه از بخش های جذاب کار توی استارتاپه) از Zoiper استفاده می‌کنم. سرویسی که برای خرید خط و برقراری تماس استفاده کردیم رو از Nexfon دریافت کردیم که امکانات خوبی داره.

تماس تصویری:

از نظر خیلی ها برای برگزاری جلسات با استفاده از تماس تصویری، Skype بهترین راه حل رایگانه. و من هم با همین نظر موافقم.

VPN:

از Cisco any connect استفاده می‌کنم چون رایگانه و هزینه‌ش رو دوستم پرداخت می‌کنه:D

آنتی ویروس:

قبلا می‌گفتم ویروس؟ بذار بیاد خودم می‌کشمش.

ولی الان میگم ویروس؟ مکینتاش؟

بازی:

یه وقتایی هست که از کد زدن خسته شدم و ذهنم انقدر درگیر شده که دیگه نمی‌تونم مسئله ای رو حل کنم. یه سر به بازی Rayman origins می‌زنم تا با دیدن گرافیک جذاب و شنیدن صداهای دوست داشتنیش دلم شاد شه و بعدش دوباره بتونم دوباره روی کارم تمرکز کنم.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon