فرشاد حسن‌زاده: معرفی نرم‌افزارهای مورد استفادهٔ من

فرشاد حسن‌زاده: معرفی نرم‌افزارهای مورد استفادهٔ من

اگر بخوام نرم‌افزار‌های مورد استفاده‌ام رو بگم، دو انتخاب براش دارم: ابزارهایی که تا ۲ سال پیش استفاده می‌کردم و ابزارهایی که بعد از اون. اما این رو هم می دونم در مورد کدوم می‌خوام بگم چون مورد اول اصلا ارزش صحبت کردن نداره چون خیلی دنیای محدود و کسل کننده‌ای برام بود.

حالا مگه شرایطم تا ۲ سال پیش چجوری بوده؟ نمی‌خوام بگم کارمندی و کار کردن ثابت تو یه شرکت بده، قطعا برای کسایی که تو مرحله یادگیری و کسب تجربه هستند خیلی هم موثر هست. اما بعدش به یه جایی میرسه که همه چی برات تکراری میشه و چیز جدیدی پیش روت نیست که باهاش سر و کله بزنی و همین باعث میشه رو چندتا ابزار که برات مشخص شده بیشتر کار نکنی. تو همین حس و حال‌ها بودم که با فضای استارتاپی آشنا شدم با دو تا از دوستانم به کلمون زده و وارد فضای استارتاپی شدیم و اینجا نقطه آغاز آشنایی و سر و کله زدن با ابزار‌های جدید بود.

سیستم عامل
تا حدود ۳ سال پیش ویندوزی بودم، اما فرصتی پیش اومد و با دلار ارزونتر از الان یه ‌Macbook Pro mf839 خریدم، اونم بخاطر این بود که مثلا میخواستم Swift کد بزنم، ولی چیزی که مشخص شد من واسه اینکار ساخته نشده بودم. اولش ویندوز هم با Bootcamp در کنار مکینتاش داشتم، اما رفته رفته عملکرد فوق‌العاده مکینتاش دلم رو برد و از اون مهمتر تمام ابزارهایی که قبلا با ویندوز کار می‌کردم رو داشت یا حتی بهتر از اون رو. همه این‌ها در کنار سرعت فوق ‌العاده باعث شد در این مورد بهترین انتخاب رو داشته باشم.

مرورگر
من یک Front-end دولوپر هستم و این برام خیلی مهمه کدی که می‌زنم تو همه مرورگر‌های مطرح خروجی یکسانی داشته باشه (IE جان ببخشید که شما مطرح نیستید). به همین خاطر مرورگری که باهاش کار می‌کنم Chrome هست چون میدونم اگه کدی رو زدم و تو کروم اوکی بود، ۹۹٪ هم تو بقیه مرورگرها به همون شکل اجرا میشه. قبلا عشق Mozila بودم، کدم رو میزدم و می‌گفتم آخیش تموم شد اما وقتی با کروم چک می‌کردم اکثر مواقع نتیجه یچیز دیگه بود! البته این صحبت من شاید برای الان صدق نکنه و مرورگرها در بیشتر موارد به استاندارد ثابت رسیدند. اکستنشن‌هایی که دارم:

Alexa: صبح به صبح سایتایی که درش مشارکت دارمو چک می‌کنم، نمی دونم چه مرضیه ولی کیف میده.
Moz: خب من یه فرانت اند کاریم که به SEO هم اهمیت میدم و بخشی از کارهام تو استارتاپمون (وندا، پلتفرم خدمات حقوقی) بر‌میگرده به سئو و آنالیز اطلاعات.
Stands: جلوی تبلیغات مزاحم رو میگیره خیلی خوبه.
FireShot: برای اسکرین کپچر.

ادیتور
با ‌IDE ها متفاوتی کار کردم، اما در نهایت الان با ‌Atom کار می‌کنم و راضی هستم، می‌شه پکیج‌های کاربردی متناسب با کاری که می‌کنید رو نصب کنید و انتظاراتتون رو براورده می‌کنه. البته این اواخر دیدم ‌VScode ترند شده یه بار نصب کردم اما در نگاه اول جذبش نشدم و احساس کردم باید یه وقتی رو بذارم تا بفهممش واسه همین ترجیح دادم کارم رو با Atom پیش ببرم.

ورژن کنترل
از یه محیط ویژوالی باحال به اسم ‌Gitkraken استفاده می‌کنم کارو واسه ساخت Branch راحت می‌کنه، سورس کدهامون هم رو ‌Gitlab هست.

ابزار‌های دیزاین
خب همونطور که گفتم من یه فرانت‌اند دولوپریم که سئو هم انجام می‌دم و حالا باید بگم که ‌UI/UX و کار طراحی هم انجام می‌دم نه در حد حرفه‌ای اما میشه برای نمونه به استارتاپ "یونش"، "وندا" که کار کردم و همچنین افتخار همکاری که با آقای مرادی عزیز داشتم "سکان‌ آکادمی" اشاره کنم. این همون دلایلی هست که فضای استارتاپی باعث مشه بجای اینکه تو یه مهارت ثابت دست و پا بزنم، بتونم مهارت‌های دیگه هم یاد بگیرم. چون یه تیم استارتاپی تعداد اعضا کم و وظایف زیادی داره پس خود به خود باعث میشه شما راه‌های دیگه‌ای رو برید و استعداد‌هاتون رو کشف کنید. تو این راه یار همیشگی من Photoshop هست و در کنارش از Sketch و Color Picker استفاده می‌کنم. و از وب سرویس‌های آنلاین همچون Flaticon و freepik هم استفاده می‌کنم.

پیام‌رسان
اگر بخوام به یه مورد اشاره کنم تنها تلگرام رو کاربردی می‌دونم اما به لطف فیلترینگ و محدود‌های زوری الان به جز تلگرام ۳ تا پیام‌رسان دیگه آماده به کار دارم: ‌WhatsApp, Viber و Slack. و برای عبور از هفت خوان رستم از Cisco Anyconnect بهره می‌برم.

آنتی ویروس
مکینتاش؟ مگه داریم؟ مگه میشه؟ خیر آنتی ویروس ندارم.

استک توسعهٔ نرم‌افزار
MAMP استفاده می‌کنم، اخ که چقدر سر پورت‌هاش برای ران کردن لوکال پروژه به مشکل خوردم اما خب الان وضعیت استیبلی داره فقط چیزی که رو مخه موقع روشن خاموش کردنش باید پسورد بزنی، تا الان هم وقت نذاشتم ببینم میشه برش داشت یا نه.

سرویس‌های کلود
برای میزبانی استارتاپ وندا از سرویس‌های ابری ‌AbarCloud استفاده می‌کنیم. اما برای پروژه‌های خودم از خدمات پارس پک استفاده می‌کنم.

سایر ابزارهای آنلاینی که هر روز سراغشون میرم
- Smartlook: اگر در مورد ‌hotjar شنیده باشید، این هم همون کار رو می‌کنه. تقریبا میشه گفت هر روز یه ساعتی رو با همیم، کمک می‌کنه رفتار کاربر تو محصول رو زیر نظر بگیرم و در نتیجه ‌در بحث ‌UX بهتر تصمیم بگیرم.

- Google webmaster

- Google analytics

این اولین نوشته من در سکان هست و تا اونجا که حضور ذهن داشتم نوشتم، چون کلا آدم دست به قلمی نیستم و امیدوارم اشکال تایپی از این قبیل موارد نداشته باشم!
اگر فرانت‌اند دولوپر یا سئو کار هستید و ابزاری می‌شناسید که می‌تونه بهم کمک کنه حتما معرفی کنید!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon