برای ورود به حوزه امنیت چه دوره‌هایی باید بگذرانیم؟

برای ورود به حوزه امنیت چه دوره‌هایی باید بگذرانیم؟

بازار کار امنیت سایبری روز به روز داره داغ‌تر میشه و پیش‌بینی میشه که طی چند سال آینده، تعداد موقعیت‌های شغلی خالی این حوزه، به‌طرز چشمگیری افزایش پیدا کنه. برای همین، اگه به این حوزه علاقه دارید، شک نکنید که الآن، بهترین فرصت برای ورود به حوزه است.

خیلیا می‌پرسن که برای ورود به این حوزه چه دوره‌هایی باید بگذرونن، چقدر زمان می‌بره تا بتونن وارد بازار کار بشن، چقدر باید هزینه کنن و آیا می‌تونن با استفاده از دانشی که توی این حوزه‌ها به دست میارن، مهاجرت کنن یا نه. توی این مقاله سعی می‌کنیم به همه این سؤالا پاسخ بدیم.

برای این که وارد حوزه امنیت سایبری بشید، باید یه سری دوره که پیش‌نیاز تمام دوره‌ها محسوب می‌شن رو بگذرونید. البته منظورم این نیست که حتما باید این دوره‌ها رو به طور آکادمیک بگذرونید. همین که به مباحث این دوره‌ها مسلط باشید، کافیه. مهم‌ترینشون، دوره نتورک پلاس از ماوسسه کامپتیا هست. دوره CSCU ،Linux Essentials و برنامه‌نویسی پایتون هم موارد دیگه‌ای هستن که حتما باید بلد باشید.

بعدش باید مشخص کنید که می‌خواید وارد کدوم یکی از حوزه‌های امنیت سایبری بشید. مهم‌ترین دسته‌بندی‌های امنیت سایبری عبارتند از:

-تست نفوذ

-فارنزیک

-امنیت اطلاعات

-مهندسی معکوس بدافزارها

-پاسخگویی به حوادث

بعضی از این شاخه‌ها، خودشون زیرشاخه‌های مختلفی دارن. مثلا، حوزه‌های زیر، زیرشاخه تست نفوذ هستن:

-تست نفوذ شبکه

-تست نفوذ وب

-تست نفوذ وایرلس

-تست نفوذ اپلیکیشن‌های موبایل

بعد از این که پیشنیاز‌ها رو گذروندید و شاخه مورد نظرتون رو انتخاب کردید، باید دوره‌های تخصصی مربوط به حوزه مد نظرتون رو بگذرونید.

این که چقدر طول می‌کشه تا توی زمینه مورد نظرتون مهارت پیدا کنید، کاملا به خودتون بستگی داره. مثل هر کار دیگه‌ای، هر چی بیشتر تلاش کنید، زودتر نتیجه می گیرید. به طور متوسط دو سال طول می کشه تا به یه فرد متوسط توی امنیت سایبری تبدیل بشید.

در مورد هزینه‌ها هم، هزینه این دوره‌ها به دلاره و طبیعتا هر چی دوره تخصصی‌تر میشه، گرون‌تره. اما می‌ارزه چون درآمدی که انتظارتون رو می‌کشه، چه توی ایران و چه کشورهای دیگه، خیلی بیشتره.

اگه قصد مهاجرت هم دارید، مدارک بین المللی حوزه امنیت سایبری، اعتبار زیادی توی دنیا دارن؛ به ویژه مدارک تخصصی‌تر.

ممنون که این مقاله رو خوندید، توی مقاله بعدی درباره هر کدوم از این حوزه‌ها و دوره‌هایی که باید بگذرونید صحبت می‌کنم.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon