WYSIWYG (ویزیویگ)

ویرایشگر یا برنامهٔ WYSIWYG (ویزیویگ) به دولوپر اجازه می‌دهد که در حین ایجاد یک داکیومنت، نتیجهٔ نهایی کار خود را در هر مرحله به صورت Real-time (در لحظه) مشاهده کند. WYSIWYG مخفف What You See Is What You Get به معنی «چیزی که می‌بینید دقیقاً همان چیزی است که دریافت می‌کنید» است.

ویراشگرهای ویزیویگ با ویرایشگرهای معمولی که در آن دولوپر باید Markup وارد کند و راهی فوری برای دیدن نتایج وجود ندارد مقایسه شده و به نوعی نسبت به آنها برتری دارد. اولین ویرایشگر ویزیویگ، برنامه‌ای بود که کلمات را پردازش می‌کرد و Bravo نام داشت و در دههٔ ۱۹۷۰ توسط Charles Simonyi اختراع شد. این ویرایشگر پس از آن، اساس کار Simonyi در مایکروسافت شد و به ایجاد ۲ برنامهٔ ویزیویگ دیگر به نام‌های Word و Excel ختم شد.

یک ویرایشگر ویزیویگ HTML، مانند FrontPage مایکروسافت یا Dreamweaver ادوبی، مارکاپ را مخفی کرده و به دولوپر وب‌ اجازه می‌دهد تا خروجی و نتیجهٔ نهایی را در هر محله مد نظر داشته باشد؛ با این حال یکی از معایب این‌گونه ویرایشگرها این است که گاهی‌اوقات سرخود کدهای مارکاپ را در جاهایی که حس می‌کند نیاز است اضافه می‌کند اما این در حالی است که ممکن است چنین چیزی اصلاً مد نظر دولوپر نباشد! به خاطر همین هم دولوپر باید آن‌ قدر راجع به زبان‌های مارکاپ همچون HTML دانش داشته باشد که به سراغ سورس‌کد رفته و کدهای اضافه شده را در صورت نیاز پاک‌ کند.

online-support-icon