تفاوت نوع مدرک دانشگاهی (علمی کاربردی یا آزاد) هنگام ورود به بازار کار و نقش آن در هنگام استخدام

سلام خدمت شما دوستان عزیز... ببخشید میدونم سوالم زیاد ربطی به حوزه برنامه نویسی و آی تی ندارد اما ممنون میشم راهنماییم کنید...راستش میخواستم بدونم علاوه بر تجربه و اندوخته های فردی، آیا نوع مدرک دانشگاهی هم میتونه برای ورود به بازار کار برنامه نویسی تاثیر داشته باشه ؟ می توان تفاوتی بین مدرک یک فردی که از دانشگاه علمی کاربردی فارغ التحصیل شده باشد با شخصی که از دانشگاه آزاد فارغ شده باشد وجود داشته باشد هنگام ورود به بازار کار ؟ ممنون میشم نظراتتون رو ذکر کنید

پاسخ ها

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

سلام دوست عزیز

راستش اشتغال تو بعضی از رشته ها و مشاغل نیاز به مدرک داره و حتی دانشگاه معتبر هم خیلی تو استخدام این مشاغل تأثیر گذاره مثل پزشکی، نفت و پتروشیمی، صنایع غذایی و کارهای دولتی و ... تو این کارا مدرک هستش که تایین کننده هست و نه مهارت شما و نمونه کار!هیچ وقت به یه مهندس یا دکتری که قراره تو این کارها استخدام بشه نمی گن نمونه کار شما کجاست بعد مثلا طرف بگه فلانی رو عمل جراحی کردم یا فلان نیروگاه و پتروشیمی رو ساختم.

اما یه سری از کارها هست که در درجه اول مهارت و بروز بودن دانش شما مهمه مثل همین برنامه نویسی و مشاغلی که در زمینه آی تی هستن شاید بعضی از جاها براشون مدرک مهم باشه مثلا دولتی باشن اما اکثر جاها که خصوصی محسوب میشه در درجه اول مهارت و دانش بروز شما هست که مهمه و بعد مدرک و ... چرا ؟؟؟

چون این جا همه چی مرتب در حال بروز شدن هستش هر روز و هر ساعت یه تکنولوژی جدید یه دستاورد جدید! و محال هستش که هیچ دانشگاهی حتی در خارج از ایران هم بتونه تا این حد بروز باشه و با بتونه با سرعت این حوزه حرکت کنه پس عملا دانشگاه و مدرک زیاد تایین کننده نیست اما دانشگاه خوب خیلی موثره دانشگاه خوب می تونه سطح علمی شما رو بالا نگه داره دانشگاه خوب می تونه یه مشوق خوب برای شما باشه تا یه دانشگاه ضعیف که همه برای جنگولک بازی و مسخره بازی اومدن و به جای این که سازنده باشه این نوع دانشگاه مخرب تره .

این جا مهارت و داشتن نمونه کار مهمه، برای استخدام شما باید نمونه کار قوی و قابل قبول و حرفه ای داشته باشی !هر چه قدر هم که در مورد خودت و توانایی هات حرف های قشنگ قشنگ بزنی به طرف ! باز نمیتونه جای چند دقیقه دیدن نمونه کارهای حرفه ای شما توسط اونو بگیره شما تو این مشاغل با نمونه کارهات تایین می کنی که چقدر توانایی ، مهارت ، تسلط و دانش لازم رو داری و حتی تجربه کاری که خیلی خیلی مهمه .

خلاصه بهت بگم متاسفانه تو کشور ما بیماری بدخیمی به نام مدرک گرایی وجود داره طرف نمی دونه برای چی داره می خونه و می خاد چی کاره بشه اما فقط میره دنبال مدرک و دانشگاه اگر واقعا تموم کسایی که دنباله مدرک گرایی هستن خودشون رو و توانایی و علاقه و استعدادشون رو می شناختن شاید نصفشون از رفتن به دانشگاه منصرف میشدن . اونم تو ایران که فقط تست زدن و امتحان دادن رو بهمون یاد می دن طرف از اول دبستان نگران کنکوره تا دکتری ! بویی از خلاقیت و ابتکار و خودباوری نیست اگر هم هست خیلی کمه هر کی هم که به یه جایی میرسه پشت می کنه به کشورش و میره اون ور آب انگار نه انگار که نون نمک این جا رو خورده و اگر هم به جایی رسیده باید به درد مملکت خودش بخوره نه امریکا و اروپا، می دونم مشکلات هست موانع زیادی هست، نمی ذارن، بها نمی دن و هزار هزار حرف دیگه اما اگر هم قرار باشه بریم یه کشور دیگه باید به این فکر باشیم که یه روز به درد مملکت خودمون بخوریم. 

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

با سلام خیلی ممنون از پاسختون ... نظر شمارو کاملا متوجه شدم و تا حدودی پاسخمو گرفتم ... پس مهارت حرف اول رو تو حوزه IT میزند تا نوع مدرک دانشگاهی ... 

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

سلام

پاسخی که می‌دم از طرف کسی است که تحصیلات آکادمیک در حوزهٔ کدنویسی نداره اما دولوپر هست، مدتی به عنوان مسئول منابع انسانی یک شرکت نرم‌افزاری مشغول به کار بوده و حداقل با بیش از 20 دولوپری که خارج از ایران و در شرکت‌های تراز اول دارن کد می‌زننن مصاحبه کرده اما در عین اینها نظرات شخصی من هست که می‌تونه کاملاً هم درست نباشه. لذا منابع و نطقه‌نظرات مختلفی را برای یافتن پاسخ به سؤال خود مبنا قرار دهید.

مدتی که مسئول HR در یک شرکت نرم‌افزاری بودم، یاد ندارم که پس از دریافت رزومه‌ها به مدرک دانشگاهی توجهی زیادی کرده باشم بلکه فقط تجربهٔ کار و نوع فناوری‌هایی که متقاضی درج کرده بود حائز اهمیت بودند.

جالب است بدانید که پس از مصاحبه‌ با ده‌ها متقاضی شغل توسعه‌دهندهٔ نرم‌افزار پس از مدتی الگوریتمی در ذهنم شکل گرفت که آن‌قدر به آن ایمان داشتم که با دیگر همکارانم سر روزمه‌ها شرط‌بندی می‌کردم و آن الگوریتم هم بدین صورت بود که اگر روزمه‌ای داخلش نوشته‌ بود کارشناسی ارشد از فلان دانشگاه اما تجربهٔ کاری اندک بود، بدون شک می‌دانستم که طرف تعطیل است. علاوه بر این، اگر یک متقاضی نام زبان‌ها و فریمورک‌های مختلف را داخل آن‌ها نوشته بود و یا مثلاً کار با آفیس یا پاورپوینت را هم جزو شاخصه‌های خود درج کرده بود، باز هم با خیال راحت در ۹۰٪ مواقع شرط می‌بستم که پس از دعوت به مصاحبه حضوری، وی ریجکت (رد) خواهد شد. پس به طور خلاصه، کسانی که تحصیلات عالیه داشتن اما تجربه خیر از یکسو و همچنین کسانی که چیزهای زیادی بلد بودن اما به عمق یک سانتی‌متر، بلااستثناء نمی‌تونستن نظر مساعد رو جلب کنند.

خود من هم که وارد این حوزه شدم (که حتی تجربهٔ استخدام شدن در یک شرکت نرم‌افزاری تهرانی معروف که در جشنوارهٔ وب هم یک سال اول شده بود رو داشتم) هیچ کس به من نگفت که چرا مدرکت لیسانس از دانشگاه آزاد هست!

بنده در رادیو فول‌استک با دولوپرهای خوب ایرانی و ایرانی‌هایی که الان در خارج از کشور مشغول به کار هستند مصاحبه کرده‌ام و فارغ از اینکه اون مهمان از یک دانشگاه خوب مثل شریف فارغ‌التحصیل شده باشه یا دانشگاه‌های پایین‌تر از لحاظ رتبه، درصد قابل‌توجهی اعتقاد دارن که حتی در شریف هم به شما چیزی یاد نمی‌دهند که به صورت مستقیم به درد بازار کار بخوره (به واژهٔ مستقیم خوب توجه کنید.)

اما در عین حال فراموش نکنیم که در دانشگاه در رشتهٔ نرم‌افزار اصولی به آدم آموزش داده می‌شه که یک دید اصولی به دولوپر می‌دهد. مثلاً همین که با زبان‌های سطح‌پایینی مثل پاسکال یا سی کدنویسی شروع می‌شه، این ذهن دولوپر رو باز می‌کنه از این جهت که می‌فهمه نرم‌افزار چه‌طور با سیستم تعامل پیدا می‌کنه و در آینده خیلی می‌تونه چیزهایی از این دست و یا مفاهیمی همچون الگوریتم و دیتا استراکچر می‌تونه از شما دولوپر بهتری بسازه به طوری که برخی تحقیقات نشون می‌ده که دولوپرهایی که علاوه بر تجربهٔ‌ در صنعت، در دانشگاه هم یکسری مفاهیم رو خوب یاد گرفته‌اند نسبت به دولوپرهایی که در بوت‌کمپ‌ها شرکت کرده‌اند در حل مسائل پیچیدهٔ توسعهٔ نرم‌افزار در کل موفق‌تر هستند.

وقتی که بحث کیفیت دانشگاه به میان می‌آید، بدون شک احتمال اینکه در یک دانشگاه خوب قبول شوید و از اساتید خوبی برخوردار شوید، به مراتب بیش از این است که شرایط خوبی در یک دانشگاه مثلاً علمی-کاربردی برایتان بوجود آید اما به نظرم باز هم به خود طرف برمی‌گرده که چقدر دنبال کسب دانش باشه (مثلاً یکی می‌تونه بره شریف ولی دنبال خاله‌بازی بره به مرور زمان ولی یکی بره پیام‌نور اما همه‌اش دنبال کسب دانش، تجربه و مهارت باشه!)

دوستی داشتم که گزاره‌ای بهم گفت با این مضمون که «ما از میانگین آدم‌هایی که دور و برمون هست خیلی نمی‌تونیم بیشتر پیشرفت کنیم!» به عبارتی، اگر در محیطی آکادمیک قرار بگیرید که استاد درپیت باشد،‌ الباقی هم‌کلاسی‌های شما هم تعطیل، احتمال اینکه خیلی پیشرفت کنید زیاد نخواهد بود (به واژهٔ احتمال خوب دقت کنید و اینکه این گزاره همیشه ۱۰۰٪ نیست.)

نکتهٔ دیگری که در ارتباط با دانشگاه وجود دارد، این است که به قول دکتر آتش‌پز، این محیط قرار نیست که چیزی به ما یاد دهد بلکه اساساً دو هدف دارد که عبارتند از:

- سرنخ دادن به دانشجو تا خودش بره دنبال بقیهٔ مسیر
- یافتن دیگر آدم‌هایی که شاید در آینده بشه باهاشون یک ایده رو عملی کرد

که توصیه می‌کنم به پادکست مصاحبهٔ‌ بنده با ایشون از طریق لینک https://goo.gl/9rgSAJ مراجعه نمایید.

من لیسانس مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد غیراسلامی اراک دارم و این مدرک اساساً دو کاربرد برایم داشته است:

- در سربازی سرباز صفر نشدم و از شستن سرویس بهداشتی معاف!
- در موقع زن گرفتن که اگر همین لیسانس هم نداشتم کمی ضایع می‌شد!

در پایان یادتون نره که در پروسهٔ مهاجرت، مدرک آکادمیک به خصوص فوق‌لیسانس بسیار مهم هست و امتیاز شما را خیلی بالا خواهد برد.

پیروز باشید

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

با سلام خیلی ممنونم ازینکه تجربه خودتون رو در میان گذاشتید مطالب تا حدودی جواب سوال تو ذهنم رو داد... پس نظر شما این است که مهم تجربه کار و مهارت است و بعد چیزای دیگر ...مدرک و محیط تحصیل صرفا اگر شرایط خوبی از قبیل استاد خوب و تدریس عالی داشته باشد می تواند برای فرد سود داشته باشد... و بستگی به خود فرد دارد که چقدر خودش دنبال مهارتش برورد

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

با سلام 

با توجه به تجربه ی شخصی بنده شرکتی که تو پروسه ی استخدام به این موردی که اشاره کردید توجه کنه اینقدر داغونه که ارزش کار کردن نداره . شاید بین یه دانشجو شریف با یه دانشجو آزاد تفاوت باشه ولی تو این لولی که گفتید خیر 

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

بله درست میفرمایید

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

دوستان بهترین توصیه ها رو به شما کردن ، یکی از دوستانم که کارشناسی رو آزاد خونده بود و ارشد رو الان داره صنعتی شریف میخونه میگفت یه خوبی که دانشگاه های درجه یک دارن اینه که معمولا بیشتر دانشجوها دنبال اینن که خودشونو از لحاظ علمی بالا بکشن ، برعکس دانشگاه قبلیش که خیلی ها برای فرار از سربازی و داشتن مدرک و... اومدن دانشگاه  و همچنین نشستن سر کلاس اساتید با سوادی مثل دکتر قدسی و خیلی های دیگه که از بهترین دانشگاه های جهان فارغ التحصیل شدن و با بزرگترینهای رشته های خودشون نشست و برخاست کردن لذت خیلی زیادی داره ، همچنین سمینارهایی که برگذار میشه بهترین های اون رشته رو میارن توی کنفرانس و سمینار برای دانشجوها سخنرانی کنن(مثل بهداد اسفهبد و...) تا تجارب بین المللی چندسالشون رو در اختیار دانشجوها بزارن. اگه دانشگاه غیردولتی و... رفتین ، فقط و فقط خودتون هستید که خودتون رو باید بالا بکشید و دل گیر و افسرده نشید که چرا سطح علمی دانشگاه و اساتید چرا اینقدر پایینه خصوصا یک سری دانشجوهای بی انگیزه و بی هدف که اصلا انسان نمیتونه درک کنه هدف اینها توی زندگی چییه ، اما باز هم درگام آخر اگر شریف و تهران هم درس خوندید خودتون هستید که باید با self study مهارتهاتون رو بالا ببرید ، توی شریف هم کسی به شما مهارتهای بازار کاری مثل کانفیگ سوییچ سیسکو یا مثلا روبی آن ریلز رو آموزش نمیده

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

درسته

online-support-icon