پورت دقیقا چه معنی دارد ؟ من درست متوجه نمیشم

سلام.من تازه برنامه نویسی رو شروع کردم 

لطفا یک برای من توضیح بده که Port یعنی چی ؟

مطلب زیر رو خوندم ولی چیز خاصی نفهمیدم 

https://sokanacademy.com/courses/coding/1483/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%DA%A9%D9%84-%D8%A7%DA%86-%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%DB%8C-%D9%BE%DB%8C

ممنون...

پاسخ ها

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

سلام

ببین شما خودتو بذار بجای مودم سیستمی که بش میگیم سیستم A. حالا کابر سیستم A، مرورگر فایرفاکسشو باز میکنه و آدرس یه سایتی رو وارد میکنه. (بعد از داستانای DNS که به بحث ما ربط مستقیمی نداره)، مرورگر سیستم A یه درخواست (همون http request) میخواد بفرسته به سرور (سیستم)ی که اون سایت روش قرار داره تا سرور هم فایلهای حاوی html و css و ... رو بفرسته واسه سیستم A و مرورگر این سیستم هم اون اطلاعات رو تبدیل (render) کنه به صفحه ی سایتی که شما میبینی.

موضوع بعد اینکه بسته (packet)هایی که تو بستر اینترنت منتقل میشن، باید معلوم باشه مبدا و مقصدشون کجاست. مثلا مرورگر فایرفاکس سیستم A که میخواد درخواست بده، باید آدرس سرور رو بلد باشه. منظور از آدرس چیه؟ منظور یه global ip و یه پورت هست. چرا اینارو لازم داریم؟ چون قراره بین یه سرور و یک کلاینت (شما فرض کن دوتا pc که به اینترنت وصلن) یسری پکتها رد و بدل شه و تجهیزاتی شبکه ای که این کار رو انجام میدن مثل مودم و روتر و ... باید این اطلاعات رو بدونن تا بسته ها اشتباه تحویل داده نشن به یه سیستم دیگه. global ip ها برعکس local ip ها، ipهایی منحصر به فردی هستن، یعنی از بین تمام سیتسمهایی که به اینترنت وصلن تو یه لحظه مشخص، تنها یه سیستم تو کل دنیا اون global ip رو داره پس تا حد خوبی مشخص میشه که مبدا یا مقصد کجاس. ولی چرا به port احتیاج داریم؟ شما فرض کن سیستم A همزمان هم مرورگر فایرفاکسش در حال اجراس و هم کروم و هم مرحوم اینترنت اکسپلورر. فرض کنیم سیستم A هم یه global ip داره و بخاطر همین، بسته هایی که سرور اون سایت فرستاده، رسیدن به مودم سیتسم A. حالا شمای مودم تکلیفت چیه؟ بسته ها رو به کدوم مرورگر میدی؟؟

پورت صرفا یه عدده بین ۰ تا ۶۵۵۳۵ (دلیل داره البته!) و به برنامه های مختلف روی سیستم اختصاص داده میشه و همین پورته که تو همچین شرایطی به مودم کمک میکنه بسته ها رو به برنامه ی درست تحویل بده.

امیدوارم یه مقدار جا افتاده باشه موضوع

پ.ن. البته احتمالا فقط بحث پکتها نباشه ولی یکی از دلایلش اینه

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

دستت درد نکنه 

گرفتم فکر کنم. یه جور تقسیم بندی یک سیستم به بخش های مختلف با اسم های مختلفه که باهم قاطی نشن.

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

خواهش

کلیتش همینه ولی خب تاریخچه و همینطور جزئیات بیشتر و جالبتری هم واسه یادگیری هست!

این دوتا رو هم بخونی یحتمل روشن تر میشه موضوع:

https://simple.m.wikipedia.org/wiki/Network_port

https://www.dummies.com/programming/networking/cisco/network-basics-networking-port-overview/

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

پورت که اغلب برای پورت های مجازی استفاده می شود مشحص میکند که در یک ارتباط بسته ی ارسالی به دست کدام نرم افزار برسد، فرض کنید از طریق یک کانال در یک آپارتمان همه نامه های خود را پایین بیندازند! اما در پایین این به دسته چه کسی باید برسد؟!

ادامه این مقاله

http://chijoori.ir/virtual-port/

online-support-icon