به نظر شما پردآمدترین زبان برنامه نویسی حال حاضر دنیا کدام است

دوستان من می خواهم تازه شروع کنم به آموزش برنامه نویسی؛ اما خب دوست دارم یک زبان برنامه نویسی شروع کنم که آینده ی اقتصادی ام هم تضمین بشه. کسانی که در این زمینه خبره هستند می تونند کمکم کنند پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران کدام است؟ و فرصت های شغلی کدام زبان برنامه نویسی در ایران بهتر است؟

پاسخ ها

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
اول یک نکته: شما در هر زبان و حوزه‌ای که باشید اگر بر کار خود مسلط باشید و حرفه‌ای عمل کنید، درآمد خوبی خواهید داشت. این مستقل از زبان برنامه نویسی است. با توجه به پیشرفت زبان های برنامه نویسی مختلف در دنیا و ایران، انتخاب های زیادی پیش روی شماست. جاوا از سال ها قبل در سطح Enterprise استفاده شده و میشود. همچنان هم کاربردهای خود را دارد و شرکت‌های زیادی با این تکنولوژی کار میکنند. دات‌نت هم در ایران اوضاع خوبی دارد. بهترین زبان برنامه نویسی مایکروسافت یعنی سی‌شارپ و فریمورک ASP.NET آن کاربرانی نسبتا خوبی در ایران دارد. این روزها زبان پایتون هم به عنوان یک گزینه‌ی خوب مطرح است. راحتی سینتکس، یادگیری سریع و وجود فریمورک‌هایی مثل Django سرمایه‌گذاری روی این زبان را ارزشمند میکند. و مسلما زبان قدرتمندی به نام جاوااسکریپت با حجم عظیمی از فریمورک و لایبرری که دنیای کامپیوتر را متحول کرد.
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
این سوالی هست که برای بیشتر افرادی که می خوان تازه برنامه نویسی شروع کنن پیش میاد و اینکه آیا زمان وهزینه ای که مصرف میشه نتیجه خوبی در پی خواهد داشت یا خیر طبق تمام آمارهای موجود یادگیری جاوا اسکریپت و پایتون می تونه گزینه هایی خوبو عاقلانه باشه، برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنم مطالب زیر رو بخونید تا بهترین تصمیم رو بگیرید نتایج نظرسنجی از دولوپرها توسط استک اورفلو در سال ۲۰۱۸ https://sokanacademy.com/blog/5894/post نتایج نظرسنجی توسعه‌دهندگان Stack Overflow در سال ۲۰۱۷ https://sokanacademy.com/blog/1758/post رده بندی 21 زبان برنامه‌نویسی برتر دنیا در سه ماههٔ اول سال 2016 https://sokanacademy.com/blog/640/post Stack Overflow Trends: امکانی جدید و رایگان برای ارزیابی محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی https://sokanacademy.com/blog/1947/post
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
البته این مطلب یکم قدیمی هست ولی به هرحال می تونه دید خوبی بهتونه بده، به خصوص در مقایسه با گزارش های جدیدتر https://sokanacademy.com/blog/899/post پردرآمد‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی سال 2016 کدامند؟
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش
خوبه که به مطلب زیر نگاهی بندازید. میتونه بهتون کمک کنه. https://www.codingdojo.com//blog/9-most-in-demand-programming-languages-of-2017/
sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 6 سال پیش

سلام ، وقت بخیر

در ایران متاسفانه در اکثر شرکت ها صرفا پیاده سازیو توسعه سریع محصولات مد نظر هست و با توجه به عدم رعایت کپی رایت معمولا بازار محصولات ماکروسافت C# و همچنین IDE بینظیرش داغ تر هست چرا که به سرعت میشه با این خانواده گرافیک و بک اند پیاده سازی کرد.

ولی این آمار در سطح جهانی اصلا به این صورت نیست و بیشترین بازار کار مربوط به زبان جاوا اسکریپت و در رتبه دوم زبان فوق العاده جاواست

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 5 سال پیش

سلام

آیا دوست دارید پول خوبی از برنامه‌نویسی به جیب بزنید؟ در یک کلام یادگیری زبان کلوژر را در دستور کار خود قرار دهید؛ افرادی که به زبان کلوژر مسلط هستند بیشترین درآمد حاصل از برنامه نویسی را در حال حاضر -یعنی سال ۲۰۱۷- در سطح جهان دارند. براساس گزارش Developer Survey 2017 وبسایت استک‌ اورفلو، توسعه‌دهندگان این زبان سالانه به طور متوسط حدود 72000 دلار به خانه می‌برند (برای آشنایی بیشتر با جزئیات این تحقیق، به مقالهٔ نتایج نظرسنجی توسعه‌دهندگان Stack Overflow در سال ۲۰۱۷ مراجعه نمایید.) کلوژر تنها 10 سال دارد اما از محبوبیت زیادی میان شرکت‌های بزرگ و کوچک برخوردار است و جای خود را بین برنامه‌نویسان و شرکت‌های نرم‌افزاری به‌خوبی باز کرده است. این زبان به اصطلاح فانکشنال که بسیاری از ویژگی‌های خود را از زبان Lisp به ارث برده است،‌ مناسب برای کارهایی است که می‌توان آن‌ها را به ماژول و بخش‌های کوچک تقسیم‌بندی کرد و می‌توان با آن به صورت پارالل نیز کار کرد. این زبان روی ماشین مجازی جاوا (JVM) اجرا می‌شود و قابلیت تطبیق با استک‌های نرم‌افزاری مورد استفاده در شرکت‌های تجاری بزرگ را دارا است. برای آشنایی با ادامهٔ لیست زبان‌های برنامه‌نویسی پردرآمد در سال ۲۰۱۷، در ادامه با سکان آکادمی همراه باشید.

از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری که درآمدزایی مطلوبی از نظر برنامه‌نویسان داشته‌اند و دارند می‌توان به Rust از سازمان موزیلا، Elixir از شرکت ارلنگ و درنهایت زبان Go از شرکت گوگل یاد کرد. همچنین زبان‌های دیگری همچون Scala که با ماشین مجازی جاوا کار می‌کند، #F که طراحی شدهٔ مایکروسافت است و زبان پرل نیز از لحاظ کاربردی مورد تایید برنامه‌نویسان قرار گرفته‌اند.

جیمز گاورنر، تحلیل‌گر و هم‌موسس (Co-founder) شرکت RedMonk، به کسانی که با Closure کد می‌زنند به‌نوعی هشدار می‌دهد که همیشه نمی‌توان با این زبان در انتظار درآمد فضایی بود. به اعتقاد وی:

با این‌که کلوژر در تقسیم‌بندی جهانی اوله ولی هنوز نتونسته جای خودش رو در صنعت آی‌تی پیدا کنه بنابراین با تعداد محدودی برنامه‌نویس که در این زبان گیک هستن، در این حوزه جایی برای سایر افراد تازه کار با امید بالا برای کسب حقوق نجومی باقی نخواهد موند.

به گفته وی زبان Rust نیز این قاعده مستثنی نیست و عدهٔ کمی از افرادی که روی آن کد می‌زنند به پول خوبی می‌رسند!

زیان اسکالا در این بین به علت استفادهٔ زیاد در بخش‌های مالی و استارتاپ‌ها و همچنین محدود بودن تعداد کسانی که با این زبان کد می‌زنند، پتانسیل کسب درآمد زیادی برای عده بیشتری را دارا است (برای آشنایی بیشتر با این زبان، به مقالهٔ چرا باید Scala یاد گرفت؟ مقایسه‌ای مابین زبان‌های برنامه نویسی جاوا و اسکالا مراجعه نمایید)؛ تحقیقات حاکی از آنند که زبان Go در ساختن زیرساخت‌های استارتاپ‌های سیلیکون‌ولی بسیار پرطرفدار است.

نکتهٔ مهمی که باید در بررسی زبان‌ها مد نظر قرار دهیم این است که هر منطقه باید به شکل جداگانه‌ای بررسی شود؛ به طور مثال، در کشور آمریکا زبان‌های Go و Scala برنامه‌نویسان را به درآمد بیشتری می‌رسانند و مجموع دریافتی ایشان حدودا 110000 دلار می‌شود اما در کشوری همچون انگلستان این زبان TypeScript است که میتواند حقوق خوبی (53763) برای برنامه‌نویسان را در بر داشته باشد و برنامه‌نویسان آلمانی همین مقدار را با زبان جاوا کسب می‌کنند. زبان پایتون هم در فرانسه طرفداران خاص خود را دارد و میانگین 42151 دلار به دوستداران خود وعده می‌دهد.

کم‌درآمدترین برنامه‌نویسان هم بر طبق تحقیق سال جاری استک اورفلو، بک‌اندکاران بیچارهٔ PHP هستند که به دلیل این کمی درآمد، مورد تمسخر دیگران نیز واقع می‌شوند!

اگر بخواهیم با دید کلی‌تری به مساله نگاه کنیم، می‌توان گفت که توسعه‌دهندگانی که مهارت‌های لازم در حوزهٔ یادگیری ماشینی دارند با حقوق 60000 دلار در سراسر جهان و بیش از 105000 دلار در آمریکا، جزو اقشار پردرآمد جامعه به حساب می‌آیند و برنامه‌نویسانی که به آمار و ریاضیات اشراف دارند  در جایگاه بعد از ایشان قرار می‌گیرند (توسعه دهندگان فعال در حوزهٔ یادگیری ماشینی جزو آن دسته از متخصصان حوزه وب هستند که با وجود درآمد زیاد خود، بیش از سایرین به دنبال کار می‌گردند و این احتمالا به دلیل بازار کار پررونق آن‌ها است به‌طوری‌که برای ایشان، پیشنهاد حقوق بالاتر = تغییر محل کار است.)

متخصصان DevOps نیز درآمد 60000 دلار در سطح جهان و مبلغ 100000 دلار در آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند (DevOps که از ترکیب دو واژه انگلیسی Development به معنای «توسعه» و Operations به معنای «عملیات» ایجاد شده، حرکت و فرهنگی است که بر همکاری و ارتباط عمیق توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و سایر متخصصان حوزهٔ فناوری اطلاعات (IT) در فرایند ارائهٔ محصول نرم‌افزاری تأکید می‌کند؛ این حرکت تلاش دارد تا محیطی را فراهم کند که در آن امکان ساخت، آزمایش و ارائهٔ نرم‌افزار با سرعت بیشتر و پایداری بالاتر تحقق یابد.) 

همان‌طور که از نتایج تحقیقات پیدا است، زبان‌های محبوب و مورد استفاده دنیای امروز لزوما پول‌سازترین آن‌ها نیستند، به‌طوری‌که جاوا اسکرییپت برای پنجمین سال متوالی در بررسی‌های Stack Overflow بیشترین محبوبیت را در دنیای برنامه‌نویسی دارد اما نامش در لیست پردرآمدها به چشم نمی‌خورد علیرغم این‌که در این تحقیق پایتون همه‌فن‌حریف از پی‌اچ‌پی پیشی گرفت، جایگاه‌های جاوا، سی و سی‌پلاس‌پلاس در صدر باقی ماند و اس‌کیو‌ال همیشه محبوب هنوز هم پرطرفدارترین زبان دیتابیسی باقی مانده است.

از میان زبان‌های پردرآمد، Rust با 73% بیشترین هوادار را دارد و Visual Basic 6 از نظر برنامه‌نویسان مزخرف‌ترین زبان برنامه‌نویسی است. در تحلیل دیگری که باز هم توسط Stack Overflow و این‌بار با همکاری GitHub صورت گرفته است، زبان‌های جاوا اسکریپت، جاوا، پایتون و پی‌اچ‌پی کماکان در میان محبوب‌ترین‌ها هستند.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد؛ به نظر شما لقب «پردرآمدترین زبان‌برنامه‌نویسی» در ایران به کدام زبان تعلق دارد و میانگین درآمد ماهیانهٔ یک توسعه‌دهندهٔ حرفه‌ای آن زبان در ماه چقدر است؟ 

منبع:

https://www.techrepublic.com/article/what-are-the-highest-paid-jobs-in-programming-the-top-earning-languages-in-2017/

online-support-icon