شروع به کار بعنوان یه برنامه نویس بصورت آزادکاری (فریلنسری)

سلام

رسیدن به سال ۹۸ رو به همه دوستان تبریک میگم و امیدوارم با تصمیمایی که تو سال جدید میگیریم، به لطف خدا، روزهای خوبی رو واسه خودمون بسازیم (فعل بهتری به ذهن نمیرسه😬)

من میخوام بصورت حرفه‌ای (بعنوان یه شغل) شروع به برنامه‌نویسی کنم. شرایطی که الان توش قرار دارم، کار توی شرکتها رو واسه من مشکل کرده و نیاز به مشورت با شما سکانیهای عزیز دارم.


- یخورده راجب من:

من فارغ‌التحصیل ارشد عمران (گرایش سازه) از یکی از دانشگاه‌های دولتی تهرانم (اسفند ۹۶ فارغ‌التحصیل شدم). و اگه بخوام خیلی خلاصه توضیح بدم، باید بگم که از زمان لیسانس رو خیلی مباحث و زبانهای برنامه نویسی کار کردم (از شي گرایی و دیزاین پترنها گرفته تا c++ و روبی و پایتون و متلب و ..!) و اواخر ارشدم یه دوره‌ی جاوا فول‌استک (بمدت ۴ ماه) رو گذروندم و بعد از اون تصمیم گرفتم برم سراغ اندروید و چند ماهی هست که رو اندروید کار میکنم و الان میتونم گلیم خودمو تو اندروید از آب بیرون بکشم. زبان انگلیسمم اوکیه (مدرس و مترجم بودم)

(البته اپ کامل و کاربردی که بشه بعنوان نمونه کار ارائه کرد ندارم الان. نیمچه اپهای آموزشی و کوچیک زیادی نوشتم ولی اپ کامل نه)

(یجا هم رفتم مصاحبه که امریه برنامه نویسی بگیرم و اوکی هم دادن واسه همکاری ولی بدلایلی نرفتم. در تایید داشتن توانایی کشیدن گلیم اندرویدی خودم به بیرون از آب عرض کردم!)


- یخورده راجب شرایط:

من تو دوره‌ی آموزشی سربازیمم الان. بعد از اون هم قراره اگه خدا بخواد برم جایی که پذیرش گرفتم (توی تهرانه. خودمم تهرانم) و بقیه سربازیمو اونجا باشم. ساعت کاری اونجا ۷:۳۰ صبحه تا ۴ بعد از ظهر و جاشم جوریه که تا من بخوام خودمو برسونم به مرکز شهر، خوش‌بینانه یه ساعت زمان لازمه و همین داستانا کار کردن توی شرکتها رو حتی بصورت پاره وقت واسه من خیلی سخت یا شاید عملاً غیرممکن میکنه..


با توجه به این شرایط، بنظر شما راهی بجز کار بصروت آزادکاری هست؟ آپشن عملی دیگه‌ای وجود داره مثل دورکاری یا کار پاره وقت؟

کسی مثل من که بصورت حرفه‌ای هیچ‌وقت برنامه نویس نبوده، منطقیه از آزادکاری کارش رو شرع کنه؟ چه مشکلاتی ممکنه پیش بیاد؟

سؤال آخر هم اینکه اگه بخوام آزادکاری رو شروع کنم، چطور و از کجا شروع کنم بهتره؟


(اگه آقا بهزاد مرادی عزیز هم لطف کنن راهنمایی کنن منو، خیلی خیلی ممنون میشم. سپاس)

پاسخ ها

sokanacademy forum
کاربر سکان آکادمی 5 سال پیش

با توجه به اینکه فرمودید تا حالا یک app واقعی رو به طور کامل ننوشتم احتمالا در گرفتن و تحویل پروژه به مشکل خواهید خورد. علی الخصوص تسلط شما به زبانی مثل جاوا که معمولا در پروژه های بزرگ و اینترپرایز استفاده میشه یافتن پروژه های کوچک و یک نفره رو تا حد زیادی براتون مشکل میکنه. تنها زمینه ای که میتونید احتمالا ازش کسب درآمد کنید توسعه اپلیکیشن های کوچک اندروید هست که اونم احتمالا در بسیاری موارد من جمله طراحی UI و فرانت اند نیاز به کمک پیدا خواهید کرد.

در مجموع و در شرایط کنونی حتی کار به صورت تمام وقت و حضوری در شرکت های نرم افزاری داخلی هم درآمد مناسبی نداره چه برسه به فری لنسری. من اگر جای شما بودم به جای تمرکز روی کسب درآمد در مدت سربازی، روی ارتقای مهارتها و مشارکت در پروژه های اوپن سورس خارجی وقت میذاشتم تا هم رزومه قابل قبولی جمع کنم هم بتونم در آینده درآمد ارزی داشته باشم (مهاجرت یا کار برای کمپانی های خارجی از داخل کشور). الان به جرئت میتونم ادعا کنم اطرافیان من که غالبا مشاغل خدماتی و سطح پایینی دارن هم از یک برنامه نویس تمام وقت درآمد و مزایای شغلی (بیمه تکمیلی درمانی، حق مسکن، سرویس ایاب و ذهاب و...) بیشتری دارن.

موفق باشید

online-support-icon