سرفصل‌های آموزشی
آموزش قوانین SOLID
درآمدی بر قوانین پنج‌گانهٔ SOLID و معرفی دوره

درآمدی بر قوانین پنج‌گانهٔ SOLID و معرفی دوره

در آموزش آشنایی با قوانین پنج‌گانهٔ SOLID به معرفی این اصول پرداختیم که توسط Robert C. Martin مطرح شده‌اند تا مشکلات ناشی از Object Oriented Programming یا به اختصار OOP مرتفع گردند اما آنچه در این دورهٔ آموزشی قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، به‌کارگیریِ عملی این قوانین است که عبارتند از:

  • Single Responsibility Principle
  • Open/Closed Principle
  • Liskov Substitution Principle
  • Interface Segregation Principle
  • Dependency Inversion Principle

در حقیقت، با پیاده‌سازی قوانین سالید در حین کدنویسی می‌توانیم این تضمین را ایجاد کنیم که معماری اپلیکیشن ما بیشتر قابل‌درک، انعطاف‌پذیر و همچنین قابل‌نگاه‌داری خواهد بود.

در این دورهٔ آموزشی برای کلیهٔ مثال‌ها از زبان پی‌اچ‌پی استفاده شده است اما لازم به یادآوری است که اصول SOLID در هر زبان شیی‌ٔ‌گرای دیگری نیز قابل‌پیاده‌سازی است (برای شروع یادگیری زبان پی‌اچ‌پی نیز می‌توانید به دورهٔ آموزش PHP در سکان آکادمی مراجعه نمایید.)

به منظور تسهیل فرایند آموزشی، در این سری از آموزش‌ها باکس‌هایی به صورت زیر مورد استفاده قرار خواهند گرفت تا مخاطبین دوره بهتر بتوانند برخی از نکات مهم این دورهٔ آموزشی را به خاطر بسپارند:

    نکته

نکاتی که منجر به درک بهتر موارد مطروحه می‌شوند، در قالب باکس‌های سبز رنگی به این شکل در اختیار دانشجویان قرار خواهند گرفت.

    هشدار 
برنامه‌نویسان مبتدی در برخی موارد باید دقت بیشتری به خرج دهند تا در آینده با سردرگمی کمتری مواجه شوند و به همین منظور هم هشدارهای این دورهٔ آموزشی در قالب باکس‌های قرمز رنگی به این شکل در معرض دید دانشجویان قرار خواهند گرفت.
    به خاطر داشته باشید
برخی نکات هستند که مخاطبین این دورهٔ آموزشی باید به‌ خاطر بسپارند چرا که در آموزش‌های آتی به آن‌ها نیاز خواهند داشت که کلیهٔ این نکات در قالب باکس‌های آبی رنگی به این شکل عرضه خواهند شد.
online-support-icon