سرفصل‌های آموزشی
آموزش OAuth و Laravel Passport
پیاده سازی پروژه ی کاربردی برای آموزش پاسپورت

پیاده سازی پروژه ی کاربردی برای آموزش پاسپورت

 

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم، می‌خواهیم آموزش پاسپورت را با یک پروژه ی کاربردی پیش ببریم و در این بخش می‌خواهیم این پروژه را قبل از آنکه وارد بحث پاسپورت شویم، راه اندازی کنیم و در بخش‌های بعد مرحله مرحله پاسپورت را بر روی آن پیاده کنیم.

برنامه پایه‌ای که در این قسمت می‌خواهیم آن را راه‌اندازی کنیم، یک برنامه‌ی ToDo می‌باشد که در حال حاضر از Authentication لاراول استفاده می‌کند و کاربر بعد از ثبت‌نام صفحه‌ای را می‌بیند که می‌تواند در آن تَسک‌های خودش را ببینید، تَسکی اضافه کند، وضعیت انجام شدن آن تَسک را مشخص و یا آن را حذف کند.

این پروژه‌این گونه طراحی شده است که کاربر با استفاده از حساب کاربری خود می‌تواند وارد برنامه شده و به تَسک‌های خود دسترسی داشته باشد.در ادامه ی دوره می‌خواهیم فرض کنیم کاربری می‌خواهد از برنامه دیگری (third-party) استفاده کند و در آن برنامه نیاز به داده‌های کاربر در برنامه اصلی ToDo را داشته باشد (برای مثال نیاز به مشاهده تَسک‌های باز کاربر را داشته باشد). در این صورت آن برنامه نیاز به گرفتن اجازه از کاربر داشته تا به اطلاعات آن بر روی برنامه ی ToDo، دسترسی پیدا کند.

پکیج پاسپورت لاراول، امکان راه‌اندازی چنین روالی را برای ما فراهم کرده است. ما برای شرح تمام بخش‌های پاسپورت از این برنامه پایه استفاده کرده و روی این برنامه، پیاده سازی ها را انجام می‌دهیم.

برای شروع، فایل برنامه پایه را دانلود کرده و در مسیر مورد نظر خود قرار دهید:

TODO-APP.rar

وارد مسیر root پروژه شده، از فایل .env.example یک کپی جهت ایجاد فایل .env تهیه کنید. تنظیمات پایگاه داده مورد نظر خود را انجام دهید. برای مثال ما از mysql استفاده می‌کنیم پس مقدار DB_CONNECTION را برابر mysql قرار داده‌ایم.

DB_CONNECTION=mysql
DB_HOST=127.0.0.1
DB_PORT=3306
DB_DATABASE=todo
DB_USERNAME=root
DB_PASSWORD=


 بعد از این که تنظیمات را در فایل .env انجام دادید، ترمینال را باز کرده و وارد مسیر root پروژه شوید. سپس دستورات زیر را به ترتیب اجرا کنید:

1-     نصب پکیج‌های composer

     composer install

 

2-     اجرای migration بر روی پایگاه داده

     php artisan migrate

  

3-     تولید application key

     php artisan key:generate

 
 

4-     در انتها دستور زیر را اجرا کنید تا یک سرور PHP را با استفاده از artisan شروع کنید.

     php artisan serve

 

حال مسیر زیر را در مرورگر خود باز کنید:

    http://127.0.0.1:8000
  

مانند شکل زیر، باید صفحه اصلی برنامه Todo که به عنوان برنامه پایه در نظر گرفته‌ایم، را مشاهده کنید.

 

از منوی مشخص شده در شکل بالا ، وارد صفحه register شوید (شکل پایین)، بعد از پر کردن فرم کلید register را فشار دهید تا ثبت‌نام شما انجام شود.

 

بعد از ثبت‌نام، صفحه‌ای مشابه عکس بعدی را خواهید دید.

 

در این صفحه می‌توانید با کلیک بر روی کلید add، تَسک اضافه کنید و سپس تَسک‌های موجود را مشاهده کرده و همچنین حذف نمایید:

 

 

در ادامه ما تعدادی تَسک را اضافه کردیم.  مشاهده می‌شود که عملیات حذف، ویرایش و اتمام کار برای تَسک ها وجود دارد.

 

 

 

 بسیار خوب، در این جا کار راه‌اندازی پروژه‌ی پایه‌ی ما به پایان می‌رسد. امیدواریم در مراحل راه‌اندازی آن دچار مشکل نشده باشید. اکنون که برنامه ما به درستی اجرا شد، به خط فرمان خود خاتمه می‌دهیم یعنی دستور php artisan serve را تمام کرده و به خط فرمان باز گردیم.

در ادامه دوره در بخش‌های بعد به سراغ مبحث اصلی یعنی پاسپورت خواهیم رفت و کار خود را شروع می‌کنیم.

online-support-icon