سرفصل‌های آموزشی
آموزش برنامه نویسی
آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور برای طراحی سایت

آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور برای طراحی سایت

به طور کلی فرایند طراحی سایت را می‌توان به دو بخش Front-end و Back-end تقسیم‌ بندی کرد. پیش از این آشنا شدیم که برای طراحی فرانت اند یا همان رابط کاربری سایت می بایست از زبان‌های اچ تی ام ال، سی اس اس و جاوا اسکرپیت استفاده نمود. این دست زبان‌ها برای طراحی سایت‌های استاتیک مناسب هستند اما اگر بخواهیم یک سایت پویا یا دینامیک داشته باشیم، نیاز به زبان‌هایی به غیر از آنچه تاکنون مورد بررسی قرار داده‌ایم خواهیم داشت.

به طور کلی، یک سایت Static سایتی است که صرفاً یکسری اطلاعات ثابت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد مثل سایت معرفی یک هنرمند که به معرفی وی و آثارش می پردازد یا یک سایت شرکتی معمولی که صرفاً توضیحی در ارتباط با آن شرکت می‌دهد. در مقابل سایت‌های استاتیک، سایت‌های Dynamic یا پویا قرار دارند که به منزله ی سایت‌هایی هستند که این امکان را برای کاربران سایت فراهم می‌سازند که ایشان بتوانند با سایت تعامل داشته باشند. این تعامل می‌تواند شامل ثبت نام در سایت، ورود به ناحیه ی کاربری،‌ نظردهی، تولید محتوا و … گردد. برای مثال، سایت سکان آکادمی یک سایت دینامیک است و شاهد این ادعا هم آن که شما خواهید توانست پس از ثبت نام در این سایت، نظر خود را در ارتباط با این آموزش در پایین همین صفحه ابراز نمایید.

اکنون که با تفاوت سایت‌های استاتیک با دینامیک آشنا شدیم، حال می بایست ببینیم که برای برنامه نویسی یک سایت دینامیک از چه زبان‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم. زبان‌های برنامه نویسی متنوعی برای کدنویسی بک اند یک سایت دینامیک وجود دارند که از آن جمله می‌توان به زبان‌های زیر اشاره کرد:

  • PHP
  • Hack
  • #C
  • Python
  • Perl
  • Ruby
  • Java
  • JavaScript و …
    به خاطر داشته باشید
سیستم های مدیریت محتوا یا CMSهایی همچون وردپرس، جوملا و دروپال که بسیاری از وب مسترها از آن ها برای طراحی سایت استفاده می کنند از زبان برنامه نویسی PHP برای کدنویسی Back-end شان استفاده شده است. جالب است بدانید که زبان برنامه نویسی PHP در حال حاضر محبوب ترین و معروف ترین زبان برنامه نویسی سمت سرور برای طراحی سایت در دنیا است که بخش هایی از سایت های معروفی همچون فیسبوک، یاهو،‌ ویکیپیدیا نیز با این زبان نوشته شده است. سایت سکان آکادمی نیز از زبان برنامه نویسی PHP برای برنامه نویسی سمت سرور استفاده می کند.
online-support-icon