Kaspersky OS: معرفی سیستم‌عامل اختصاصی کاسپراسکای

Kaspersky OS: معرفی سیستم‌عامل اختصاصی کاسپراسکای

آزمایشگاه کاسپراسکای، شرکت امنیت سایبری و ضد ویروس روسی، سیستم‌عاملی تحت عنوان Kaspersky OS عرضه کرده که طی 14 سال در حال توسعه بوده و برای اولین بار روی Kraftway Layer 3 Switch تست شد. 

طبق ادعای کمپانی کاسپراسکای، سیستم‌عامل اختصاصی‌اش کوچکترین شباهتی به لینوکس ندارد. در واقع، Eugene Kaspersky، مدیرعامل وقت این کمپانی، بر موضوع غیرلینوکسی بودن این سیستم‌عامل تأکید زیادی داشته است و از آن به عنوان یکی از سه ویژگی اصلی که باعث تفاوت Kaspersky OS با دیگر سیستم‌عامل‌ها می‌شود یاد کرده است.

دو ویژگی دیگری که کاسپراسکای به اختصار از آن‌ها یاد می‌کند به نوعی جالب هستند. اول اینکه Kaspersky OS بر مبنای مهندسی میکروکرنل‌ها ساخته شده است؛ این بدان معنا است که بتوان با استفاده از حداقل امکانات، یک سیستم‌عامل طراحی کرد به طوری که ظاهر این سیستم‌عامل را می‌توان با استفاده از بلوک‌های مختلفی کاملاً شخصی‌سازی (کاستومایز) کرد. دومین ویژگی که باعث تمایز Kaspersky OS می‌شود، سیستم امنیت داخلی آن است که می‌تواند رفتار برنامه‌ها و ماژول‌های مختلف سیستم‌عامل را کنترل کند. Eugene Kaspersky به شدت بر غیر قابل هک بودن این سیستم‌عامل تاکید می‌کند. به گفتهٔ وی:

تنها در شرایطی می‌شه Kaspersky OS رو هک کرد که با یه کامپیوتر کوانتومی، بدافزاری ساخت که بتونه امضای دیجیتالی سیستم‌عامل رو بشکنه!

کاسپراسکای بر این موضوع تأکید می‌کند که امروزه امنیت سایبری به شدت کاهش یافته و به یکی از مشکلات نگران‌کننده تبدیل شده است که از آن جمله می‌توان به عدم امنیت در ساختار دیوایس‌های مرتبط با #اینترنت اشیاء اشاره کرد.

کاسپراسکای در ادامه می‌گوید که امیدوار است اهمیت حفاظت از اینترنت اشیاء و البته امنیت زیرساخت‌های پایه‌ای -مانند صنایع، حمل و نقل، مخابرات و غیره- در برابر خطرات سایبری برای همه روشن شده باشد. وی در پایان صحبت‌هایش هم گفت که امیدوار است برای همه واضح و روشن باشد که هر چقدر هم کار سختی باشد، باید اینترنت اشیاء و زیرساخت‌های پایه‌ای از اول برنامه‌نویسی شوند تا هک کردن آن‌ها امری غیرممکن شود.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon