آشنایی با برخی کامپوننت‌های متریال دیزاین گوگل برای طراحی اپ‌های کاربردی‌تر

آشنایی با برخی کامپوننت‌های متریال دیزاین گوگل برای طراحی اپ‌های کاربردی‌تر

گوگل همواره در تلاش است تا ابزارهایی در اختیار طراحان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل قرار دهد تا راحت‌تر بتوانند به پیاده‌سازی ایده‌های خود بپردازند که به عنوان یکی از پررنگ‌ترین اقدامات این کمپانی می‌توان به گسترش تلاش‌های گوگل در بخش متریال دیزاین اشاره کرد که به منزلهٔ روشی جدید برای طراحی نرم‌افزار روی پلتفرم‌های لمسی محسوب می‌گردد (برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقالهٔ آشنایی با مفهوم متریال دیزاین گوگل مراجعه نمایید.)

در همین راستا، گوگل یکسری ابزارها ابداع کرده است که آشنایی با آن‌ها برای دولوپرهای بخش فرانت‌اند اپ‌های موبایل خالی از لطف نیست که عبارتند از:

Gallery
این ابزار خود شامل مجموعه ابزارهایی است که همانند یک گیت‌هاب برای طراحان عمل می‌کند. به طور خلاصه، این ابزار کار اشتراک‌گذاری، نظر دادن و آپلود کردن دیزاین‌های مختلف را برای افراد ساده‌تر می‌کند. به علاوه اینکه نوعی ورژن کنترل -چیزی شبیه به گیت برای برنامه‌نویسان- نیز به همراه دارد که بتوانید، ریدیزاین‌هایی از کاری که انجام می‌دهید را اضافه کرده و به راحتی آن‌ها را بیابید.

Remixer
این ابزار اپن‌سورس به سازندگان اپلیکیشن اجازه می‌دهد تا پیش‌نسخه‌هایی از اپ‌هایشان بسازند که قابلیت تعامل مستقیم با کاربر را داشته باشند. به عبارت دیگر، شما به راحتی می‌توانید هم دیزاین را نمایش دهید و هم آن را از روی دیوایس یا وب‌سایت خود تغییر دهید (البته لازم به ذکر است که این ابزار اصطلاحاً Depricated است و توسعهٔ آن توسط مهندسین گوگل متوقف شده است.)

Material Components
این ریپازیتوری شامل کامپوننت‌هایی عرضه شده توسط گوگل است که دولوپرهای اندروید، آی‌او‌اس، فلاتر و همچنین وب‌ دولوپرها می‌توانند از آن‌ها در طراحی پروتوتایپ‌های خود استفاده کنند.

به طور کلی، همهٔ چیزهایی که ما از متریال دیزاین انتظار داریم -یعنی دستورالعمل‌های ساختن دکمه‌، تب و سایر اِلِمان‌ها- از طرف گوگل ساخته و پرداخته شده و در دسترس عموم قرار گرفته است؛ اما اهمیت واقعی متریال دیزاین در این است که نرم‌افزار چه‌طور تقریباً به صورت یک شییٔ فیزیکی عمل می‌کند به طوری که استیو جابز دربارهٔ اهمیت طراحی می‌گفت:

دیزاین فقط شامل ظاهر و احساس نیست، بلکه اهمیت آن در توانایی عملکردی آن هست.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon