Kate: ادیتوری رایگان برای لینوکس

Kate: ادیتوری رایگان برای لینوکس

کاربران لینوکس انتخاب‌های زیادی برای نرم‌افزارهای ادیتور، محیط‌های یکپارچه برنامه‌نویسی (IDE) و ابزارهای کامندلاینی دارند که یکی از آن‌ها Kate است که از جمله فیچرهای این نرم‌افزار می‌توان به سادگی در عین قدرتمندی و داشتن افزونه‌های زیاد اشاره کرد (توجه داشته باشیم که همیشه انتخاب بهترین در حین گزینش یک ادیتور کار خیلی سختی است چرا که هر دولوپری، یا بهتر بگوییم هر کاربری، نیازهای متفاوتی از نرم‌افزار خود انتظار دارد.)

Kate نرم‌افزاری رایگان است که می‌توانید از این ویرایشگر کد برای کارهای ساده با قابلیت برجسته‌سازی سینتکس استفاده کنید یا با نصب افزونه‌های بیشتر، آن را به یک محیط توسعهٔ کامل و کاربردی تبدیل کنید به طوری که از جمله ویژگی‌های بارز این ادیتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- برجسته‌سازی سینتکس‌ با پشتیبانی از بیش از ده‌ها زبان برنامه‌نویسی 
- بستن خودکار کروشه‌ها
- باز و بسته کردن یک بلوک کد
- چک کردن املای کلمات
- نمایش چندین فایل با هم
- تقسیم صفحه برای کار به صورت هم‌زمان روی چند فایل
- سیستم نشانه‌گذاری با قابلیت نشانه‌گذاری روی اسکرول‌‌بار
- کامل کردن خودکار کدها و راهنمای کد
- جستجو و جایگزینی برای فایل‌های باز و فایل‌های بسته روی هارد
- توسعه‌پذیری از طریق نوشتن پلاگین‌های شخصی
- چک کردن خودکار نسخه‌های جدید

رقابت Kate با سایر نرم‌افزارهای ویرایشگر کد 
تعداد زیادی از ابزارهای برنامه‌نویسی هستند که باید اسم آن‌ها در رقابت با Kate درج شود اما در ادامه فقط به چند مورد از معروف‌ترین‌ها خواهیم پرداخت.

Eclipse
Eclipse شباهت زیادی به Kate ندارد زیرا یک محیط توسعهٔ یکپارچه (IDE) می‌باشد که حتی توانایی کامپایل کردن کدها را نیز دارا است. اگر نرم‌افزاری بیش از یک ویرایشگر کد می‌خواهید، اکلیپس یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها و یک نقطهٔ شروع مناسب است.

Vim
Vim یک ویرایشگر کامندلاینی است و هنگامی که تکنیک‌های کار با آن را یاد گرفتید، کارهای شما به‌ طور فوق‌العاده‌ای سریع‌تر انجام می‌شوند به علاوه اینکه در هر سیستم‌عامل و محیط دسکتاپی کار کرده و رم و سی‌پی‌یو سیستم شما را خیلی درگیر نمی‌کند (اگر واقعاً می‌خواهید به سادگی دست به ویرایش کدهای خود بزنید، بهتر است حداقل یک‌ بار از ویم استفاده کنید. همچنین می‌توانید با رابط گرافیکی نیز کار کنید یا اگر دوست ندارید فقط از محیط کامندلاین این ادیتور استفاده نمایید که برای آشنایی با نحوهٔ نصب این ادیتور، می‌توانید به مقالهٔ نصب ویراشگر کد Vim روی سیستم‌عامل اوبونتو مراجعه نمایید.)

Emacs
Emacs در ارتباط با وجود تعداد بسیاری میانبر، شبیه به Vim است مضاف بر اینکه این ادیتور دارای دو نسخهٔ کامندلاینی و محیط گرافیکی است. بزرگترین نقطهٔ قوت Emacs وجود یک لایبرری بزرگ از افزونه‌ها است که می‌توانید از آن‌ها برای هر کاری، از جستجو در فایل‌های سیستم گرفته تا خواندن آر‌اس‌اس، کمک بگیرید. همچنین یادگیری کار با آن بسیار ساده است اما به نظر می‌رسد که ویم در این رقابت بهتر عمل کرده است.

Gedit
Gedit نرم‌افزاری است که اگر فقط به دنبال یک ویرایشگر ساده با قابلیت برجسته‌سازی سینتکس می‌گردید، می‌تواند به طور باورنکردنی کاربردی باشد به طوری که همراه با انتشار نسخه‌های مختلف گِنوم نیز نسخه‌های جدیدی از این ادیتور منتشر می‌شود (لازم به ذکر است که این نرم‌افزار مانند نمونه‌های قبلی معرفی شده در این پست اصلاً قوی نیست اما برای انجام کارهای سَبک مناسب است و در‌ واقع چیزی شبیه به نرم‌افزار نوت‌پَد در سیستم‌عامل ویندوز است.)

اگر از کاربران سیستم‌عامل گنو/لینوکس هستید، از چه ادیتوری برای کارهای روزمره و یا کدنویسی استفاده می‌کنید و دلایل انتخاب شما چیست؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon