چرا جامعه ی اپن سورس از اپل شکایت کردند؟

چرا جامعه ی اپن سورس از اپل شکایت کردند؟

نرم افزار Nexedi یک نرم افزار اپن سورس فرانسوی است که در حال حاضر به خاطر شکایتش از اپل نامش بر سر زبان‌ها افتاده است. عدم حمایت از فناوری‌های استاندارد وب در iOS باعث ایجاد مشکلاتی برای این شرکت شده است. همین مسائل باعث شده که این شرکت اپل را به قرارداد نامنصفانه در App Store اپل متهم کند. ولی واقعیت چیست؟ آیا می‌توان اپل را برای چنین چیزی متهم کرد؟ برای یافتن پاسخ به این سوال، با ما در سکان آکادمی همراه باشید.

همه چیز از آن جا شروع شد که شرکت تولید کننده ی نرم افزارهای اپن سورس Nexedi از غول فناوری دنیای امروز یعنی Apple شکایت کرد و طرح این شکایت علیه اپل در پاریس صورت گرفت. Nexedi در این شکایت مدعی شده است که قرار داد اپ استور اپل بر خلاف قوانین کشور فرانسه است.

این شرکت با شکایت کردن از اپل امیدوار است بتواند iOS را مجبور کند که از استانداردهای وب حمایت بیشتری داشته باشد. به علاوه با این کار ممکن است شرکت اپل مجبور شود به موتورهای مرورگر رقیب در گوشی‌های iPhone اجازه حضور مؤثر دهد.

البته این به این معنی نیست که در حال حاضر iPhone مرورگرهای دیگر را محدود کرده است! در واقع همان طور که می‌دانیم، مرورگرهای مختلفی در iOS وجود دارند و کاربر می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. ولی نکته آن جا است که موتورهای مرورگرهای دیگر در آیفون همگی باید از موتور رندرینگ اپل استفاده کنند و اینجا است که بحث پیچیده می‌شود.

یعنی در واقع تمام مرورگرها مجبورند از فناوری‌های وب که اپل در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد استفاده کنند. این مسئله علاوه بر این که باعث ایجاد محدودیت‌های مختلف می‌شود، همچنین باعث می‌شود که مشکلاتی مانند عدم پشتیبانی مناسب برای HTML5، Service Worker، webRTC و WebM به وجود آید. شرکت Nexedi در یکی از پست‌های وبلاگش کارهایی که در iPhone غیر قابل انجام هستند را فهرست کرده است. در این فهرست این موارد دیده می‌شود:

- اجرای صفحه گسترده اچ تی ام ال نسخه ی ۵ OfficeJS در حالت آفلاین به علت عدم حمایت کافی برای سرویس ورکرها
- تماشای ویدیو در فرمت WebM
- شرکت در کنفرانس آنلاین Hubl.in به خاطر عدم پشتیبانی از webRTC

به علاوه در این پست اشاره شده که شرایط در اوایل دهه 90 به این شکل نبوده است. در آن زمان کامپیوترهای شخصی (PC) اپل بهترین پشتیبانی برای TCP/IP و Web را ارائه می‌کردند. همچنین آن موقع پلتفرم اپل از فرمت‌های چند رسانه ای بیشتری نسبت به ویندوز و سیستم عامل های مبتنی بر یونیکس (Unix) همچون گنو/لینوکس پشتیبانی می‌کرد.

شرکت Nexedi برای مشخص تر کردن مشکلش با اپل، جدولی را به اشتراک گذاشته است که نشان دهنده وضعیت نامناسب مرورگر Safari در پلتفرم MacOS دسکتاپ است و در نهایت این شرکت چنین نتیجه گرفته است که همه مشکلات را مربوط به قرارداد عجیب App Store اپل می‌شود. در قرارداد اپ استور، اپل به هیچ اپلیکیشنی که نرم افزارها را دانلود و اجرا می‌کند اجازه انتشار نمی‌دهد. البته مورد Webkit که برای خود شرکت اپل است، یک مورد استثنا محسوب می‌شود.

Nexedi گفته است که یک مرورگر وب جزو اپلیکیشن هایی محسوب می‌شود که کدهای جاوا اسکریپت را دانلود و اجرا می‌کند. به همین دلیل اپل اگر یک مرورگر بر پایه لایبرری Webkit خود اپل نباشد، به آن اجازه حضور در فروشگاه اپلیکیشنش را نمی‌دهد.

این وضعیت باعث شده که تمام مرورگرها (مثل کروم) به لایبرری های Webkit وابسته باشند و نتوانند از لایبرری پیشرفته Blink استفاده کنند. نتیجه این محدودیت‌ها این است که عملکرد مرورگرها در پشتیبانی از HTML5 ضعیف است.

نظر شما در مورد این تعارض چیست؟ به نظر شما آیا محدودیت‌های اپل بیش از حد هستند یا این محدودیت‌ها را حق طبیعی اپل می‌دانید؟ نظرات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon