TypeScript: جاوااسکریپت اپن‌سورس ساخت مایکروسافت

TypeScript: جاوااسکریپت اپن‌سورس ساخت مایکروسافت

مایکروسافت محصول اختصاصی جاوااسکریپت خود یعنی TypeScript را «جاوااسکریپت قابل گسترش» لقب داده است؛ این مجموعهٔ اپن‌سورس جاوااسکریپتی اولین بار در سال 2012 به بازار عرضه شد و این در حالی است که روز به روز قابلیت‌های بیشتری به تایپ‌اسکریپت اضافه می‌گردد.

TypeScript نمونه‌ای اصطلاحاً Typed از زبان برنامه‌نویسی محبوب جاوااسکریپت است که برای اجرا روی هر مرورگر یا موتور پیشرفته‌ای، ابتدا به جاوااسکریپت ساده کامپایل می‌شود؛ این محصول، زبانی اپن‌سورس است و با همان سینتکس و سِمنتیکی نوشته می‌شود که توسعه‌دهندگان وب قبلاً با آن آشنا شده بوده‌اند؛ به عبارت دیگر، اصلاً قرار نیست شما سینتکس جدیدی فرا بگیرید!

استفاده از جاوااسکریپت در برنامه‌هایی با مقیاس بزرگ، باعث ایجاد مشکلات خاصی می‌شود. برخلاف زبان‌هایی مثل جاوا، سی‌پلاس‌پلاس یا سی‌شارپ، جاوااسکریپت اجازهٔ بررسی و رفع خطا قبل از اینکه برنامه کامپایل شود را نمی‌دهد. سال 2012 مایکروسافت نسخه 1.0 تایپ‌اسکریپت را با عنوان «جاوااسکریپت قابل گسترش» منتشر کرد و به همراه آن چندین ابزار برای ویرایش و رفع خطا به هنگام کامپایل نیز عرضه نمود تا بلکه توانسته باشد بخشی از نواقص زبان JS را مرتفع کرده باشد.

از اولین توزیع تا به حال، این غول نرم‌افزاری مستقر در ردموند ایالات متحده بهبودهای زیادی از طریق آپدیت‌های کوچک ارائه کرده است. در واقع، ارائه نسخه‌های جدید تایپ‌اسکریپت تضمینی برای پشتیبانی بهتر از ابزارها و لایبرری‌های جاوا‌اسکریپتی خواهد بود و آن را هم ردیف با ECMAScript قرار خواهد داد.

آیا شما تجربهٔ کار با تایپ‌اسکریپت را داشته‌اید؟ و سؤال دیگر این که آیا در مقایسه با زبان جاوااسکریپت سنتی، این زبان ساخت مایکروسافت فرایند کدنویسی را برای دولوپرهای این زبان لذت‌بخش‌تر ساخته است؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon