Platform as a Service یا به اختصار PaaS چیست؟

Platform as a Service یا به اختصار PaaS چیست؟

Platform as a Service یکی از انواع سرویس‌های کلود است که این امکان را در اختیار دولوپرها می‌گذارد تا بدون دغدغهٔ مدیریت سرور و دیگر زیرساخت‌های مرتبط با دیتاسنتر، نیازهای هاستینگ خود را مرتفع سازند (برای آشنایی بیشتر با مفهوم کلود یا رایانش ابری، به مقاله‌ٔ کلود چیست؟ مراجعه نمایید.)

Platform as a Service یا به اختصار PaaS یک محیط کاملاً آمادهٔ توسعهٔ نرم‌افزار از نوع رایانش ابری است که بر خلاف سرویس IaaS، اصلاً نیازی به کانفیگ، نصب سیستم‌عامل و مدیریت سرور نخواهیم داشت بلکه همه‌چیز از قبل توسط شرکت ارائه‌دهندهٔ خدمات اَبری آماده شده و ما به عنوان دولوپر صرفاً نیاز داریم تا کدهای خود را روی سرور دیپلوی کنیم (جهت آشنایی بیشتر با مفهوم IaaS، می‌توانید به مقالهٔ Infrastructure as a Service یا به اختصار IaaS چیست؟ مراجعه نمایید.) 

سرویس‌های PaaS چه کاربردهایی دارند؟
همان‌طور که تصویر فوق ملاحظه می‌کنید، پس از IaaS، سرویس‌های کلود PaaS در لایهٔ دوم سرویس‌های کلود قرار می‌گیرند که شامل زیرساخت شبکه، سرور، سیستم‌عامل، دیتابیس، میدل‌وِر (وب‌سرور) و سایر ابزارهای مرتبط با توسعهٔ نرم‌افزار است که به نوعی می‌توان گفت مشتری «پلتفرم به عنوان سرویس» برنامه‌نویسان و دولوپرهای وب اپلیکیشن هستند که این امکان برای ایشان فراهم شده تا بدون درگیر کردن خود با مباحث مربوط به زیرساخت، تمرکز خود را روی توسعهٔ اپلیکیشن بگذارند و الباقی کارها را به شرکت ارائه‌دهندهٔ خدمات ابری واگذار نمایند. علاوه بر این، PaaS مزایای دیگری هم دارا است که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

- محیط توسعهٔ آماده: همان‌طور که پیش از این گفتیم، «پلتفرم به عنوان سرویس» همه چیز را به صورت حاضر و آماده در اختیار کاربر می‌گذارد تا بدون نیاز به آماده‌سازی محیط توسعهٔ نرم‌افزار، صرفاً روی کدنویسی اپلیکیشن و دیپلوی آن روی سرور تمرکز کند.

- آنالیتیکس: علاوه بر آنکه PaaS یک محیط توسعه در اختیار دولوپرها می‌گذارد، بسته به شرکتی که خدمات ابری از آن خریداری می‌کنیم، یکسری ابزارهای تکمیلی همچون ابزارهای آنالیز داده،‌ هوش تجاری (BI)، ابزارهای داده کاوی و ... در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

مزایای PaaS چیست؟
سرویس PaaS تمامی مزایای IaaS را دارا است مضاف بر اینکه یکسری ابزارهای تکمیلی نیز در اختیار برنامه‌نویس‌ها می‌گذارد تا کار ایشان را تسهیل کند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای «پلتفرم به عنوان سرویس» اشاره خواهیم کرد.

- عدم نیاز به مدیریت سرور: با توجه به اینکه PaaS در لایهٔ دوم سرویس‌های ابری عرضه می‌شود و به نوعی روی سرویس IaaS پیاده‌سازی شده است، این امکان را در اختیار دولوپرها می‌گذارد تا هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای مدیریت سرور نداشته باشند و تمام تمرکز خود را روی کدنویسی بگذارند.

- عدم نیاز به استخدام متخصص هاستینگ: با توجه به اینکه بخش اعظمی از کار توسط متخصصین شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ خدمات رایانش ابری انجام می‌شود، کسب‌وکارهایی که از PaaS استفاده می‌کنند دیگر نیازی به استخدام نیروی فنی (سیس ادمین) برای مدیریت سرور و کارهایی از این دست نخواهند داشت.

- صرفه‌جویی در هزینه‌ها: با توجه به ماهیت سرویس‌های ابری، کسب‌وکارهای نوپا یا استارتاپ‌هایی که توان خرید سرورهای فیزیکی ندارند، به سادگی از عهدهٔ اجازهٔ سرورهای تحت کلود بر خواهند آمد چرا مدل پرداختی در این سرویس‌ها اصطلاحاً Pay-As-You-Go است بدان معنا که به هر میزان که از منابع سرور استفاده کنند، به همان میزان پول پرداخت خواهند کرد.

جمع‌بندی
Platform as a Service یا به اختصار PaaS به معنی «پلتفرم به عنوان سرویس» مخاطب اصلی‌اش برنامه‌نویسان و دولوپرهای وب است که با استفاده از آن قادر خواهند بود تا نیاز خود به خرید سرور، کانفیگ، مدیریت، آپگرید و دیباگ کردن آن را به صفر رسانده و کلیهٔ این کارها را به شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ خدمات ابری بسپارند و تمام تمرکزشان را روی کدنویسی اپلیکیشن خود بگذارند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon