Fuchsia OS: سیستم‌عامل جدید گوگل به منظور جایگزینی Android

Fuchsia OS: سیستم‌عامل جدید گوگل به منظور جایگزینی Android

Fuchsia یک سیستم‌عامل به اصطلاح Capability-based است که متعلق به کمپانی گوگل می‌باشد و برخلاف سیستم‌عامل‌های پیشین گوگل همچون Chrome OS و Android که بر پایهٔ کِرنِل لینوکس هستند، فیوشا مبتنی بر میکروکرنلی تحت عنوان Zircon توسعه یافته است (سیستم‌عامل‌های Capability-based بر اساس یکسری اصولی طراحی می‌شوند که در آن‌ها برنامه‌های مختلف می‌توانند به طور مستقیم قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و دیتای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. لازم به ذکر است که برنامه‌ها، کاربران و یا حتی یک فرآیند در این سیستم‌عامل‌ها بر اساس اصل Least Privilege، تنها به بخشی از دیتا و ریسورس‌های سایر ماژول‌ها دسترسی خواهند داشت تا در عین حال امنیت نیز برقرار گردد.)

معمولاً سیستم‌عامل‌های جدید خیلی به ندرت و دیربه‌دیر به بازار عرضه می‌شوند و زمانی هم که خبر از عرضۀ یک سیستم‌عامل جدید شنیده می‌شود، خیلی کم پیش می‌آید که این سیستم‌عامل به شرکت‌های بزرگی همچون گوگل تعلق داشته باشد اما ظاهراً به نظر می‌رسد که این قضیه در مورد سیستم‌عامل فیوشا صدق نمی‌کند که در ادامه بیشتر با قابلیت‌هایش آشنا خواهید شد. 

به طور کلی، سورس‌کد‌های منتشرشدۀ فیوشا بیانگر قابلیت اجرای آن بر روی دیوایس‌های گوناگون از جمله سیستم‌های اِمبِدد، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترها است که به عنوان نرم‌افزاری رایگان و اپن‌سورس و تحت لایسنس‌های BSD3 ،MIT و Apache2.0 توزیع شده است که اساساً به نظر می‌رسد سیستم‌عامل فیوشا برای غلبه بر چالش‌های پیش روی سیستم‌عامل اندروید توسعه یافته است.

آشنایی با روند توسعۀ سیستم‌عامل Fuchsia
در سال 2016، تیم توسعۀ گوگل متشکل از چندین دولوپر شروع به کار روی پروژه‌ای تحت عنوان Fuchsia OS کرد که هدف این پروژه توسعۀ یک سیستم‌عامل #اپن‌سورس بود. همچنین در همان سال، کمپانی گوگل به دولوپرهای به اصطلاح Third Party اجازۀ همکاری و مشارکت در توسعهٔ سورس‌کد این سیستم‌عامل را داد و در سال 2017 نیز David Burke، یکی از مهندسین ارشد توسعهٔ اندروید، از سرمایه‌گذاری روی سیستم‌عامل فیوشا خبر داد و طبق گفتۀ وی:

فیوشا تنها یک پروژۀ آزمایشی بود که در مراحل اولیه توسعۀ خود قرار داشت.

در ماه مِی همان سال، رابط کاربری فیوشا به‌روزرسانی شد و فیچرهای بیشتری به آن افزوده گردید که همین پیشرفت‌ها موجب گمانه‌زنی رسانه‌ها در رابطه با اهداف بزرگ‌تر گوگل در راستای جایگزینی فیوشا با سیستم‌عامل اندروید شد به طوری که طبق گزارش کمپانی Bloomberg، توسعه‌دهندگان فیوشا هدف بزرگی برای توسعۀ آن دارند و آن هم جایگزینی فیوشا با اندروید است! بر اساس این گزارش، سیستم‌عامل جدید فیوشا ابتدا روی دیوایس‌های کنترل صدا مانند اِسپیکرهای هوشمند راه‌اندازی خواهد شد و به تدریج به سایر دیوایس‌ها از جمله لپ‌تاپ‌ و تلفن‌های همراه توسعه می‌یابد.

آیا واقعاً فیوشا جایگزین سیستم‌عامل اندروید می‌شود؟
پاسخ به این سؤال آن‌طور که به نظر می‌رسد ساده نیست. در واقع، تقریباً 80٪ از گوشی‌های هوشمند جهان تحت سیستم‌عامل اندروید هستند؛ با این حال کمپانی گوگل بارها و بارها به دلیل سوءاستفاده از تسلط خود بر سیستم‌عامل اندروید و نقض کپی‌رایت زبان جاوا، پایش به دادگاه کشیده شده است. در همین راستا، تیم نرم‌افزاری گوگل به دنبال توسعۀ محصولی است که به تولیدکنندگان سایر گوشی‌های هوشمند وابستگی چندانی نداشته باشد. پس از گزارش بلومبرگ مبنی بر اینکه توسعه‌دهندگان گوگل قصد دارند تا فیوشا را جایگزین سیستم‌عامل اندروید کنند، کمپانی گوگل در گزارشی اعلام کرد:

 هیچ رودمپی برای توسعۀ فیوشا طراحی نشده است و این پروژه تنها یکی از چند پروژۀ اپن‌سورس و آزمایشی ما است.

اما آنچه مسلم است اینکه سیستم‌عامل فیوشا چیزی بیش از یک پروژۀ اپن‌سورس می‌باشد که در فاز توسعه قرار دارد و در مورد ویژگی‌های امنیتی این سیستم‌عامل نیز میان توسعه‌دهندگان آن بحث‌هایی وجود دارد در رابطه با اینکه چگونه این سیستم‌عامل بایستی با دیوایس‌های مختلف ادغام شود.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا فکر می‌کنید که Fuchsia جایگزین Android خواهد شد؟ نظرات، دیدگاه‌ها و پیش‌بینی‌های خود را با دیگر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon