آشنایی با چند مورد از سیستم‌های مدیریت محتوای Headless

آشنایی با چند مورد از سیستم‌های مدیریت محتوای Headless

بسیاری از شرکت‌هایی که در فضای مجازی حضور فعال دارند برای مدیریت محتوای وب‌سایت خود از سی‌ام‌اس‌ها استفاده می‌کنند اما متأسفانه سی‌ام‌اس‌های سنتی قادر بر ارائۀ انعطاف‌پذیری لازم در رابطه با عرضهٔ محتوا به اَشکال مختلف یا ادغام با فرمت دیوایس‌های گوناگون نیستند و از همین روی نیاز به سیستم‌های مدیریت محتوای اصطلاحاً Headless ایجاد گردید که برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این نوع سی‌ام‌اس‌ها می‌توانید به مقالۀ Headless CMS چیست؟ مراجعه نمایید اما آنچه در این مقاله مرکز توجه است، معرفی برخی از پرکاربردترین سی‌ام‌اس‌های هِدلِس است که برخی اپن‌سورس و رایگان هستند و برخی دیگر پلن‌های پریمیوم دارند.

Directus
این سیستم مدیریت محتوای اپن‌سورس امکان شخصی‌سازی دیتابیس پروژه و افزودن یکسری فیچرهای منحصربه‌فرد به آن را برای وب‌دولوپرها فراهم می‌کند و از یک RESTful API برای ارائۀ محتوا در قالب جیسون به بخش فرانت‌اند استفاده می‌کند. همچنین این سی‌ام‌اس با زبان PHP توسعه یافته است و بدین ترتیب دولوپرهای آشنا با این زبان به راحتی می‌توانند آن را به کار گیرند (البته نسخۀ جدید این سی‌ام‌اس در قالب یک وب‌اپلیکیشن مبتنی بر لایبرری جاوااسکریپتی Backbone.js بازنویسی شده است.)

Contentful
این مورد یکی دیگر از پلتفرم‌های هِدلِس است که در آن دولوپرها به مدیریت محتوا در سمت بک‌اند وب‌سایت خود می‌پردازند و یکسری اِس‌دی‌کِی مبتنی بر معماری RESTful API دارا است که امکان توسعۀ ای‌پی‌آی برای اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. همچنین کار با این سی‌ام‌اس برای وب‌دولوپرهای مبتدی مناسب بوده به طوری که ایشان به سادگی می‌توانند اقدام به تولید و مدیریت محتوای وب‌سایت خود نمایند و از همین روی نیز یکی از گزینه‌های مناسب و کم‌هزینه برای کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها به شمار می‌آید.

ButterCMS
این سی‌ام‌اس در سال 2014 به بازار عرضه شد به طوری که امکان انتقال دیتا از سی‌ام‌اس‌های سنتی به سی‌ام‌اس‌های هدِلِس را در اختیار وب دولوپرها قرار می‌دهد و یک سرویس سایت‌ساز مبتنی بر API است که قابلیت ادغام با فریمورک‌های مختلف و همچنین ارائۀ محتوا به فرمت‌های مد نظر دولوپر را دارا است. از جملهٔ دیگر ویژگی‌های این سیستم مدیریت محتوا می‌توان به پشتیبانی از ادیتور ویرایش متنی، امکان تغییر زبان وب‌سایت متناسب با زبان کاربران یک منطقۀ جغرافیایی و امکان سِت کردن وب‌هوک روی آن اشاره کرد (برای آشنایی بیشتر با این هدِلِس سی‌ام‌اس می‌توانید به مقالۀ ButterCMS: سرویس سایت‌ساز مبتنی بر API مراجعه کنید.)

Kentico Cloud
این سیستم مدیریت محتوا یک سیستم مبتنی بر کلود است که با استفاده از آن می‌توان محتوا را از طریق تمامی دیوایس‌های هوشمند و از هر نقطه‌ای مشاهده و ویرایش کرد.

Prismic
این ابزار امکانی را در اختیار وب‌دولوپرها قرار می‌دهد تا بتوانند به صورت تیمی وب‌سایتی را راه‌اندازی کنند و همچنین امکان طراحی فرانت‌اند وب‌سایت متناسب با تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی مد نظر دولوپرها برای‌شان فراهم شده است. در واقع، این سی‌ام‌اس یک سیستم مبتنی بر Software as a Service یا به اختصار SaaS است که قابلیت‌های مختلفی ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان تأمین امنیت وب‌سایت، ارائۀ سرویس هاستینگ و امکان ساپورت کامل از مشتری را نام برد.

Squidex
این سی‌ام‌اس اپن‌سورس امکان برخورداری کنترل کامل روی دیتای وب‌سایت را به دولوپرها می‌دهد و یک وب اپلیکیشن با اینترفیسی مناسب است که قابلیت ایجاد و ویرایش محتوا از طریق تمامی دیوایس‌های هوشمند را دارد.

Strapi
این سیستم مدیریت محتوای اپن‌سورس قابلیت‌هایی دارا است که موجب گردیده تا به عنوان یک فریمورک مدیریت محتوا (Content Management Framework یا به اختصار CMF) شناخته شود و ابزاری کاربردی برای سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه و مدیریت محتوا در سمت بک‌اند است که از جمله اهداف اصلی توسعۀ آن نیز می‌توان به ساخت یک API قوی برای وب‌اپلیکیشن‌ها و اپ‌های موبایل اشاره کرد (برای آشنایی بیشتر با این سی‌ام‌اس می‌توانید به مقالۀ Strapi: فریمورک اپن‌سورس مبتنی بر Node.js برای ساخت RESTful API مراجعه کنید.)

Scrivito
این سیستم مدیریت محتوای جاوااسکریپتی مبتنی بر کلود است که با هدف مدیریت محتوا برای وب‌سایت‌های کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ ساخته شده و امکان ارائۀ یکسری فیچرهای منعطف، قابل‌اعتماد و متناسب با نیاز مشتریان را دارا است.

Netlify
این سیستم مدیریت محتوا به عنوان یک اصطلاحاً Single Page Application یا به اختصار SPA می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و بر اساس لایبرری ریئکت ساخته شده به طوری که می‌توان به منظور افزایش سرعت و انعطاف‌پذیری در توسعۀ پروژه‌های وب، آن را با سایر سایت‌سازهای استاتیک مورد استفاده قرار داد. همچنین با حصول اطمینان از اینکه کلیهٔ فایل‌ها و اجزای تشکیل‌دهندۀ سایت بهینه شده و با استفاده از هِدِرهای مرتبط با کَش و بدون آنکه هرگونه وابستگی به کوکی‌ها داشته باشند در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، این پلتفرم منجر بدین خواهد گشت تا وب‌سایت توانایی هندل کردن تعداد ریکوئست بیشتری را در آنِ واحد داشته باشد.

Appernetic
این سیستم مدیریت محتوای مبتنی بر SaaS خدماتی همچون ساخت وب‌سایت‌های استاتیک و یک سی‌ام‌اس به اصطلاح دولوپرپسند را ارائه می‌دهد که امکان توسعۀ سریع و امن وب‌سایت را فراهم می‌کند.

GraphCMS
این ابزار در سال 2017 و مبتنی بر استاندارد توسعۀ ای‌پی‌آی GraphQL ساخته شد که قابلیت‌هایی همچون ارائۀ سرویس هاستینگ برای مدیریت محتوا در سمت بک‌اند و همچنین تمامی ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت محتوا را برای دولوپرها فراهم می‌کند (برای آشنایی بیشتر با مفهوم GraphQL و همچنین یادگیری نحوۀ توسعۀ ای‌پی‌آی با این استاندارد، به مقالۀ How to GraphQL: خودآموزی جامع برای یادگیری GraphQL مراجعه نمایید.)

Contentstack
این سیستم مدیریت محتوای مبتنی بر SaaS توسط کمپانی Built.io توسعه داده شد و سرویسی مبتنی بر کلود را ارائه می‌دهد که قابلیت توسعۀ وب‌سایت و افزایش ترافیک آن را دارا است تا وب‌دولوپرها بتوانند بدون نگرانی در رابطه با زیرساخت‌های مورد نیاز، کنترل وب‌سایت خود را در دست داشته باشند.

Cloud CMS
این ابزار در سال 2010 به عنوان هِدلِس سی‌ام‌اسی مبتنی بر API توسعه داده شد که محتوای دریافتی از سمت بک‌اند وب‌سایت را در قالب جیسون برای فرانت‌اند ارسال می‌کند و از جمله قابلیت‌های این سی‌ام‌اس می‌توان ارائۀ مدل‌های محتوایی منعطف، امکان ذخیرۀ تمام تغییرات اِعمال‌شده در محتوا و امکان سِت کردن قوانینی روی وب‌هوک به منظور ارسال نوتیفیکیشن به دولوپر در صورت وقوع هرگونه ایونت یا تغییری در محتوای وب‌سایت را نام برد.

dotCMS
این سیستم مدیریت محتوای سنتی که طی چندین سال گذشته رویکرد خود را به ارائۀ سرویس هِدلِس تغییر داده است و قابلیت پیاده‌سازی به عنوان یک سیستم مبتنی بر کلود، سرویس کلود اختصاصی یا یک سولوشن ترکیبی از سرویس کلود پابلیک و پرایوت را دارا است و از جمله ویژگی‌های بارز این پلتفرم اپن‌سورس می‌توان ارائۀ وُرک‌فلوهای سفارشی و همچنین برخوردار سرچ‌ اِنجینی تحت عنوان Elasticsearch را نام برد که امکان فراخوانی دیتا از دیتابیس را از طریق معماری‌های مختلفی همچون RESTful API فراهم می‌آورد.

DNN Evoq 9
این مورد هم یکی دیگر از سی‌ام‌اس‌های سنتی بوده که رویکرد خود را به هِدلِس تغییر داده است به طوری که در نسخۀ جدید امکانی تحت عنوان Liquid Content به آن افزوده شده است تا این سیستم توانایی ارائۀ محتوا به فرمت‌های مختلف مختلف را داشته باشد و همچنین دولوپرها هم بتوانند تمامی محتوای وب‌سایت خود را در میکروسرویس‌های تحت کلود مدیریت کنند. برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های این سی‌ام‌اس عبارتند از ارائۀ اینترفیسی ساده به منظور ساخت فرم‌های نظردهی برای جمع‌آوری نظرات کاربران در رابطه با محتواهای جدید و همچنین ادیتور متنی مناسب و تولید محتوا بدون نیاز به برخورداری از دانش برنامه‌نویسی بالا.

Zesty
این سی‌ام‌اس به اصطلاح Decoupled قابلیت‌های مختلفی دارا است که از آن جمله می‌توان به امکان ساخت فرم برای جمع‌آوری نظرات، پیشنهاد‌های کاربران و تولید محتوا بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی و به شیوۀ درگ & دراپ اشاره کرد. همچنین این سی‌ام‌اس یکسری فریمورک از پیش تعریف‌شده برای ارائۀ محتوا در سمت فرانت‌اند را در اختیار دولوپرها می‌گذارد.

Cockpit
این یک سیستم مدیریت محتوای مبتنی بر API قابلیت مدیریت محتوا در سمت فرانت‌اند را ندارد بدین معنی که نمی‌توان از آن به عنوان یک سرویس سایت‌ساز استفاده کرد اما سرویسی اپن‌سورس بوده و می‌توان آن را با SQLite یا MongoDB برای مدیریت دیتابیس‌های بزرگ مورد استفاده قرار داد.

در لیست فوق تعدادی از پرکاربردترین سیستم‌های مدیریت محتوای اصطلاحاً Headless و ویژگی‌های آن‌ها را شرح دادیم که بسته به نیاز وب‌سایت یا کسب‌وکار خود و با در نظر گرفتن مزایا و معایب هر یک از آن‌ها می‌توانید یکی را برای مدیریت محتوای وب‌سایت انتخاب نمایید.

علاوه بر موارد فوق، چه نوع سی‌ام‌اس‌های دیگری را می‌توان نام برد که عملکردی همچون هِدلِس سی‌ام‌اس‌ها دارند به علاوه اینکه چه نوع سیستم مدیریت محتوایی را برای مدیریت وب‌سایت خود به کار می‌گیرید و چرا؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon