معرفی برخی ابزارهای تست API

معرفی برخی ابزارهای تست API

در پروسهٔ طراحی API، دولوپرها نیاز دارند تا بارها و بارها به تست کردن ریکوئست و ریسپانس‌های خود بپردازند که در همین راستا یکسری ابزار به بازار عرضه شده است که این امکان را در اختیار ایشان قرار می‌دهد تا انواع و اقسام تست‌های پرفورمنسی، امنیتی،‌ شبیه‌سازی شرایط واقعی و ... را عملی سازند که در ادامه به معرفی برخی از معروف‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت (جهت آشنایی بیشتر با مفهوم ای‌پی‌آی، می‌توانید به مقالهٔ API چیست؟ مراجعه نمایید.)

SoapUI
این ابزار اپن‌سورس از سال 2006 تاکنون در اختیار دولوپرها بوده است که ایشان با استفاده از آن می‌توانند پروتکل‌هایی همچون SOAP یا REST را به سادگی تست نمایند (جهت آشنایی بیشتر با معماری REST می‌توانید به مقالهٔ آشنایی با مفهوم RESTful API مراجعه نمایید.) لازم به یادآوری است که این نرم‌افزار در دو ورژن رایگان و پولی به بازار عرضه شده است مضاف بر اینکه با مراجعه به ریپازیتوری SoapUI در گیت‌هاب، می‌توانید به سورس‌کد این نرم‌افزار دست یافته و آن را بسته به نیاز خود کاستومایز نمایید.

JMeter
این نرم‌افزار توسط بنیاد Apache به طور ٪۱۰۰ با زبان جاوا نوشته شده و به صورت اپن‌سورس به بازار عرضه شده است که به منظور تست وب اپلیکیشن‌ها، وب سرویس‌ها، اف‌تی‌پی و حتی میل سرورها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

Postman
این ابزار جهت تست RESTful API ابتدا به صورت پلاگینی برای مرورگر گوگل کروم به بازار عرضه شد اما در ادامهٔ راه به نرم‌افزاری تخصصی برای لینوکس، ویندوز و مکینتاش در اختیار دولوپرها قرار گرفت که در دو ورژن رایگان و پولی در دسترس است.

Insomnia
این ابزار به‌ صورت کاملاً رایگان برای سیستم‌عامل‌های مک، ویندوز و لینوکس عرضه شده اما در عین حال نسخهٔ پریمیوم هم دارا است که قابلیت‌های بیشتری را در اختیار دولوپرها می‌گذارد که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقالهٔ Insomnia: ابزاری به‌ منظور دیباگ کردن راحت‌تر API مراجعه نمایید.

Restlet Client
این پلاگین گوگل کروم به منظور طراحی و تست API می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و این در حالی است که از رابط کاربری نسبتاً خوبی برخوردار است که از هرگونه سردرگمی دولوپر جلوگیری می‌‌کند.

Advanced REST Client
این پلاگین گوگل کروم امکان ارسال هر نوع ریکوئستی از جنس HTTP را در اختیار دولوپر می‌گذارد و باید گفت که اصطلاحاً Depricate شده و توسعهٔ آن دیگر صورت نمی‌گیرد اما در عین حال نسخهٔ دسکتاپ آن به صورت اپن‌سورس و رایگان از آدرس AdvancedRESTClient در دسترس است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon