چرا کشور ژاپن در صدد گنجاندن آموزش کدنویسی در مدارس است؟

چرا کشور ژاپن در صدد گنجاندن آموزش کدنویسی در مدارس است؟

دولت ژاپن تصمیم گرفته است به منظور رشد خلاقیت و ارتقاء تفکر منطقی در کودکان از یک سو و همچنین ارزش‌های بسیاری که آشنایی با اصول توسعهٔ نرم‌افزار برای کودکان به ارمغان می‌آورد از سوی دیگر، آموزش برنامه‌نویسی را در مدارس ابتدایی این کشور از سال ۲۰۲۰ اجباری کند (همچنین در مدارس راهنمایی از سال ۲۰۲۱ و در دبیرستان از سال ۲۰۲۲ این طرح اجرایی خواهد شد).

ژاپنی‌ها قصد دارند که برنامه‌نویسی را مانند دیگر علوم رایج در مدارس آموزش دهند و کودکان را از همان سنین ابتدایی برای اهدافی بزرگ آماده کنند. در همین راستا، وزارت آموزش و پرورش ژاپن هیئت منصفه‌ای را تشکیل داد تا امور مربوط به تشکیل کلاس‌های آموزشی را در مدارس پیگیری کند.

بد نیست بدانید که هم‌اکنون در برخی از شهرهای ژاپن مانند Takeo ،Koha و Ibaraki کلاس‌های آموزش برنامه‌نویسی در مدارس تشکیل می‌شود (طبق گزارش Japan News، داوطلبان و مؤسسات تجاری زیادی برای انجام این برنامه همکاری کرده‌اند).

پیش از این، مشابه چنین تصمیمی نیز در کشور چین دیده شده بود؛ جالب این است که برخی مؤسسات چینی آموزش کدنویسی به کودکان را حتی از قبل از ورود به پیش‌دبستانی آغاز کرده‌اند و خانواده‌های چینی قبل از اینکه کودکان‌شان به پیش‌دبستانی بروند برنامه‌نویسی را به آنها آموزش می‌دهند و در برخی مؤسسات آموزشی بریتانیایی هم کلاس‌های آموزش برنامه‌نویسی برای کودکان بالای ۵ سال برگزار می‌شود.

چرا امروزه آموزش کدنویسی به کودکان حائز اهمیت شده است؟
در پاسخ به این سؤال که چرا ژاپن -و دیگر کشورهای پیشرو در این حوزه- در صدد هستند تا آموزش مبانی کدنویسی را به کودکان از سنین پایین بیاموزند؟، بایستی گفت که دلایل مختلفی را می‌توان برای این موضوع در نظر گرفت که عمده‌ترین آنها عبارتند از:
- آشنایی با کدنویسی منجر به افزایش خلاقیت کودکان می‌شود.
- تفکر انتقادی کودکان پس از یادگیری برنامه‌نویسی ارتقاء می‌یابد.
- با گسترش فناوری، کشورهای پیشرو تا چند دههٔ آتی با کمبود دولوپر مواجه خواهند شد.
- کدنویسی راه را برای یادگیری دیگر علوم باز می‌کند.

به نظر شما آیا این امید را می‌توان داشت که دست‌اندرکاران نظام آموزشی کشورمان هم به مقولهٔ آموزش برنامه‌نویسی در مدارس بیندیشند؟ نظرات و دیگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon