آشنایی با وجه تسمیهٔ شرکت‌های فناوری همچون مایکروسافت، آمازون، اپل و ...

آشنایی با وجه تسمیهٔ شرکت‌های فناوری همچون مایکروسافت، آمازون، اپل و ...

طیف وسیعی از محصولات و خدمات وجود دارند که ما روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم و بلافاصله آن‌ها را از روی لوگو یا حتی شعار تبلیغاتی‌شان تشخیص می‌دهیم اما بیشتر ما معنای واقعی یا ریشهٔ این نام‌ها را نمی‌دانیم. اگرچه ممکن است این موضوع برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد، اما دانستن پیشینهٔ چیزهایی که ما اغلب اوقات با آن‌ها سروکار داریم هم خالی از لطف نیست و در همین راستا در ادامه به بررسی Etymology (ریشه‌شناسی) نام چند مورد از کمپانی‌‌های بزرگ فعال در صنعت فناوری بپردازیم.

Adobe
اسم این کمپانی از رودخانهٔ Adobe Creek گرفته شده است که در پشت خانهٔ مؤسس آن، John Warnock، جریان داشت.

(Alphabet (Google
در سال 2015، مدیرعامل آن زمان گوگل، Larry Page، طی یک اعلامیهٔ سراسری، از بازسازی این کمپانی خبر داد که بدین ترتیب یک شرکت مادر به نام Alphabet تأسیس شده و Google زیرشاخهٔ آن قرار گرفت. لری پیج در این باره گفته بود:

ما اسم Alphabet رو دوست داریم چون به معنی مجموعه‌ای از حروف هست که نمایانگر زبان، یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های بشریت، و هستهٔ چیزی هست که ما با سرچ اِنجین گوگل اون رو نشون می‌دیم.

معنی دیگر Alphabet هم سرمایه‌گذاری Alpha (به معنی سود سرمایه‌گذاری بالاتر از حد استاندارد) است که به نظر می‌رسد دقیقاً همان چیزی است که مؤسسین گوگل برایش تلاش می‌کنند.

Amazon
مؤسس آمازون، Jeff Bezos، به دنبال اسمی مرموز و متفاوت بود و آمازون را انتخاب کرد؛ اسم بزرگ‌ترین رودخانهٔ جهان؛ زیرا تصوری که او از کمپانی خود داشت هم دقیقاً یک وب‌سایت خرده‌فروشی آنلاین بزرگ بود. این اسم با شعار تبلیغاتی «بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب کرهٔ زمین» نیز متناسب است (همچنین اگر به دنبال معنی Kindle در Amazon Kindle هستید، معنی‌اش «روشن کردن آتش» است به گونه‌ای که به شکلی ضمنی معنی ایجاد دوبارهٔ هیجان ناشی از مطالعه و به دست آوردن دانش جدید را به ذهن می‌رساند.

Apache
مؤسس این کمپانی فعالیتش را با وصل کردن پَچ‌هایی به کد نوشته شده برای HTTP Daemon برای NCSA آغاز کرد و نتیجهٔ آن نرم‌افزار PAtCHy بود که در نهایت به Apache تغییر نام داد.

Apple
Steve Jobs برای ثبت اسمی برای کسب‌وکار خود چند ماه تأخیر داشت و همکاران خود را تهدید کرد که اگر تا ساعت 5 نام بهتری را پیشنهاد ندهند، اسم کمپانی خود را Apple Computers خواهد گذاشت (سیب میوهٔ مورد علاقهٔ #استیو جابز بود) و بدین ترتیب بود که در نهایت اسم Apple انتخاب شد.

Asus
نام Asus از اساطیر یونانی گرفته شده است و چهار حرف آخر کلمهٔ Pegasus است که به معنی اسب خدا و پسر Poseidon است که می‌تواند پرواز کند.

AT&T
ریشهٔ نام AT&T کاملاً مشخص است به طوری که مخفف American Telephone And Telegraph است که هدف آن را به عنوان یک شرکت مخابراتی در سراسر ایالات متحده مشخص می‌کند.

Cisco
سیسکو از سَرواژهٔ کلمات یک عبارت گرفته نشده است بلکه نام اختصاریافتهٔ San Francisco است. لوگوی این کمپانی نیز نمایانگر این موضوع است به طوری که این لوگو نشان‌دهندهٔ پل معروف Golden Gate Bridge سان فرانسیسکو است.

Dell
زمانی که Michael Dell، مؤسس و مدیرعامل این کمپانی، در اتاق خوابگاه دانشگاهش مشغول کار بود، اسم کمپانی خود را PCs Limited گذاشت اما در سال 1987 وی اسم Dell Computer Corporation را زمانی که بر روی توسعهٔ جهانی آن تمرکز کرده بود انتخاب کرد. در سال 2003 این اسم دوباره تغییر کرد و .Dell Inc تبدیل شد تا سایر کسب‌و‌کارهای خود را جدا از فروش کامپیوتر نیز به رسمیت بشناسد.

eBay
جالب است بدانید که eBay باید اسمی بسیار طولانی‌تر می‌بود تحت عنوان Echo Bay Technology Group اما پس از آنکه به Echo Bay کوتاه شد، مؤسس آن تصمیم گرفت تا باز هم آن را کوتاه‌تر نموده و در نهایت آن را به eBay تغییر داد زیرا Echo Bay نام یک شرکت مشاورهٔ معروف در آن زمان بود.

Facebook
Mark Zuckerberg فیسبوک را در سال 2004 زمانی که در دانشگاه هاروارد مشغول تحصیل بود تأسیس کرد. او  بعد از آنکه برگه‌هایی به دانشجویان سال اولی برای شرح مشخصات فردی آن‌ها داده شد، اسم این شبکهٔ اجتماعی را The Facebook گذاشت و سپس در سال 2005، زمانی که توانست دامین facebook.com را خریداری کند، اسم آن را به Facebook تغییر داد.

Flickr
دامین flicker.com از قبل گرفته شده بود؛ بنابراین مؤسسان این کمپانی تصمیم گرفتند حرف e را حذف کنند تا بتوانند این اسم را نگاه دارند.

HP
Bill Hewlett و Dave Packard برای اینکه تصمیم بگیرند اسم کمپانی تازه تأسیس‌شان Hewlett-Packard (به اختصار HP) یا Packard-Hewlett (به اختصار PH) باشد، شیر یا خط کردند!

HTC
HTC
مخفف کلمات High Tech Computer است و داستان تأسیس این کمپانی به سال 1997 بازمی‌گردد؛ زمانی که Cher Mi Wang، یکی از ثروتمندترین و بانفوذترین زنان تایوان با HT Chao و Peter Chao برای تأسیس HTC همکاری کرد. این کمپانی با هدف ترکیب ویژگی‌های یک دستیار شخصی و یک تلفن، یعنی تولید گوشی هوشمند، شروع به کار کرد.

IBM
در ماه ژوئن سال 1911، این کمپانی از ادغام سه شرکت مختلف تحت عنوان The Computing-Tabulating-Recording یا به اختصار CTR تشکیل شد. در سال 1924، Thomas Watson، مدیرعامل وقت، نام مخففCTR را به International Business Machines یا IBM (ماشین‌های تجاری بین‌المللی) برای گسترش بیشتر آن شرکت تغییر داد.

Intel
Bob Noyce و Gordon Moore در ابتدا می‌خواستند اسم کمپانی خود را Moore Noyce بگذارند اما این اسم قبلاً توسط یک هتل زنجیره‌ای به ثبت رسیده بود؛ بنابراین آن‌ها مجبور شدند سرواژهٔ کلمات عبارت Integrated Electronics (قطعات الکترونیکی یکپارچه) را به عنوان اسم کمپانی خود انتخاب کنند.

Joomla
Jumla به زبان سواحیلی به معنی «همه با هم» است و از میان چندین هزار پیشنهاد برای این سیستم مدیریت محتوای معروف انتخاب شده است. 

Lenovo
در سال 1984، این کمپانی تحت عنوان Legend شروع به فعالیت کرد و نام این کمپانی تا سال 2002 که مدیرعامل آن، Yang Yuanqing، احساس کرد زمان توسعهٔ این کسب‌وکار در سطح جهانی فرار سیده است، تغییر نکرد. با هدف انتشار برند خط تولیدی کامپیوتر این کمپانی، وی Le را از ابتدای کلمهٔ Legend برداشت و ترجمهٔ کلمهٔ Novo به زبان لاتین به معنی «خرید» را به آن افزود و نام Lenovo در سال 2008 خلق شد.

Microsoft
این اسم توسط Bill Gates ابداع شد تا بیانگر شرکتی باشد که به Microcomputer Software اختصاص یافته است. البته در اصل به صورت Micro-soft نام‌گذاری شده بود که بعداً علامت - حذف شد.

Motorola
Paul Galvin، بنیان‌گذار این کمپانی، زمانی که موتورآلا شروع به ساخت رادیو برای ماشین‌ کرد، به این اسم رسید. این کمپانی مشهور رادیوسازی در آن زمان به نام Victrola شناخته می‌شد.

Mozilla
Mozilla یک به اصلاح Portmanteau (تکواژ مرکب) است که از کلمات Mosaic (اولین مرورگر وب) و Godzilla است.

Netflix
Netflix از دو کلمهٔ Net (که از کلمهٔ Internet گرفته شده است) و کلمهٔ Flix که شکل تغییریافتهٔ واژهٔ Flicks (به معنی فیلم) ترکیب شده است. در نتیجه Netflix به معنای پورتال فیلم‌های آنلاین است.

Nintendo
این شرکت بزرگ ژاپنی تولیدکنندهٔ بازی‌های کامپیوتری در ابتدا به عنوان یک شرکت سازندهٔ کارت‌های بازی تأسیس شد. این اسم از کلمهٔ ژاپنی Nintendou الهام گرفته شده است که شامل دو بخش nin و ten-dou است که به ترتیب به معنی «سپرده» و «بهشت» هستند.

Nokia
زمانی که Fredrik Idestam، مهندس فنلاندی و مؤسس Nokia، به دنبال فرصتی پس از راه‌اندازی اولین صنعت مرتبط با چوبِ خود بود، دومین کارخانهٔ خود را در کنار رودخانهٔ Nokianvirta افتتاح کرد. این موضوع الهام‌بخش او بود تا اسم کمپانی خود را Nokia AB بگذارد که بعداً به یکی از پرفروش‌ترین بِرندهای تلفن همراه تبدیل شد.

Nvidia
اسم این کمپانی از کلمهٔ لاتین Invidia مشتق شده است که به معنی «حسود» است. هدف این کمپانی این است تا کسانی را که محصولات آن را ندارند به حسادت وا دارد! به همین دلیل لوگوی آن یک چشم بزرگ به رنگ سبز است.

Oracle
Larry Ellison و Bob Oats با هم بر روی یک پروژهٔ مشاوره‌ای برای سازمان CIA کار می‌کردند. اسم رمزی این پروژه Oracle بود (CIA این پروژه را به عنوان سیستمی که به همهٔ پرسش‌ها پاسخ می‌دهد یا چیزی مانند آن در نظر گرفته بود.) اگرچه پروژه در نهایت لغو شد، اما بنیان‌گذارانش تصمیم گرفتند چیزی را که شروع کرده بودند به پایان برسانند؛ بنابراین Oracle تأسیس شد که امروزه یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های طراحی دیتابیس در دنیا است.

Qualcomm
در سال 1985، هفت بنیان‌گذار این کمپانی در San Diego گرد هم آمدند تا دربارهٔ ایده‌ای گفتگو کنند. آن‌ها توافق کردند و تصمیم گرفتند تا شرکتی تحت عنوان Quality Communiactions تأسیس کنند اما ایدهٔ آن‌ها منجر به بوجود آمدن شرکتی شد که ما اکنون آن را به نام Qualcomm می‌شناسیم.

Quora
این سایت توسط دو نفر از کارمندان فیسبوک به نام‌های Adam D'Angelo و Charlie Cheever تأسیس شد و این در حالی بود است ابتدا قرار بود نام Quiver برایش در نظر گرفته شود. Cheever اعتقاد داشت که نام Quora ارتباط نزدیکی با Quorum (به معنی حدنصاب) دارد.

Red Hat
بنیان‌گذار این کمپانی، Marc Ewing، کلاه تیم Cornell با نوارهای قرمز و سفید که برای بازی لاکروس شهرت داشت را زمانی که در کالج درس می‌خواند از پدربزرگش دریافت کرد (لاکروس نوعی توپ‌بازی است.) اما وی این کلاه را گم کرد و مجبور شد سال‌ها به دنبال آن بگردد. جالب است بدانید که در دستورالعمل نسخهٔ بتای توزیع Red Hat لینوکس درخواستی وجود دارد که از خوانندگان می‌خواهد اگر کسی کلاه قرمزش را پیدا کرد به او برگرداند!

Samsung
سامسونگ یک کمپانی کره‌ای است و به زبان کره‌ای این کلمه به معنای «سه ستاره» است. در فرهنگ کره‌ای «سه» نشان‌دهندهٔ چیزی بزرگ و قدرتمند است که مشخص می‌کند هدف این کمپانی این بوده تا به رشدی فوق‌العاده دست یابد (همان‌گونه که الان شاهدش هستیم.)

Sega
واژهٔ Sega مخفف عبارت Service Games است. این کمپانی در ابتدا در زمینهٔ ساخت ماشین‌های سرگرمی سکه‌ای فعالیت می‌کرد که قرار بود در پایگاه‌های نظامی مستقر شوند تا نیاز به سرگرمی سربازان را در شرف جنگ جهانی دوم برطرف کند.

Shazam
کلمهٔ Shazam به معنای جادوگری است و بنیان‌گذاران این کمپانی به این دلیل دست به انتخاب چنین نامی زدند چون این اپلیکیشن یک آهنگ را بعد از پخش شدنش، درست مثل یک انسان شناسایی می‌کند.

Skype
بنیان‌گذاران Skype در ابتدا آن را Sky Peer-to-Peer نامیدند تا میزان استفاده از آن را برای برقراری تماس در سراسر آسمان (به صورت وایرلس) با به‌کارگیری تکنولوژی Peer To Peer ارتقا دهند که در نهایت این اسم به Skype کوتاه شد.

Sony
این اسم از کلمهٔ لاتین Sonus به معنای «صدا» نشأت گرفته است. 

Spotify
بنیان‌گذاران این کمپانی می‌گویند که زمانی به نام Spotify رسیدند که یکی از آن‌ها در جلسهٔ هم‌فکری پیشنهادی را به اشتباه Spotify شنید. وقتی گوگل هیچ نتیجه‌ای را با این اسم نشان نداد، آن‌ها بلافاصله این دامین خریداری کردند و کمپانی خود را راه‌اندازی کردند و بعداً به این نتیجه رسیدند که Spotify می‌تواند ترکیب دو کلمهٔ Spot (به معنی دیدن) و Identify (به معنی شناسایی) باشد.

Sun Microsystems
این کمپانی توسط چهار دوست از دانشگاه استنفورد تأسیس شد و Sun مخفف عبارت Stanford University Network (شبکهٔ دانشگاه استنفورد) است.

Tumblr
زمانی که بنیان‌گذاران این کمپانی متوجه تغییر Blogging (وبلاگ‌نویسی) به Tumblelog (به معنی شکسته شدن یا به عبارت کوتاه‌نویسی) شدند، تصمیم گرفتند نام پلتفرم خود را Tumblr بگذارند.

Twitter
رقابت بین کلمات Jitter ،Status و Twitch بود اما وقتی مؤسسان این شبکهٔ اجتماعی معنی کلمهٔ Twitter را هنگام بررسی دیکشنری دیدند، متوجه شدند که کلمه برنده Twitter به معنی «صدای جیک‌جیک پرندگان» است.

Uber
این کمپانی در ابتدا با نام UberCab شروع به فعالیت کرد به طوری که یادآور کلمهٔ نه چندان آشنای Uber به معنی بالاترین، برتر و یا مافوق است. بعد از اینکه شکایاتی از رانندگان تاکسی سان فرانسیسکو در سال 2011 به این کمپانی رسید، Uber کلمهٔ Cab (به معنی تاکسی) را از نامش حذف کرد.

Ubuntu
Ubuntu کلمه‌ای به زبان Zulu به معنی «انسانیت نسبت به دیگران» است؛ مفهومی بسیار اصیل برای نرم‌افزاری اپن‌سورس که کاملاً برازنده‌اش است.

Verizon
Verizon یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی در ایالات متحده است. این نام یک Portmanteau (کلمه‌ای که از تلفیق صداها و ترکیب معانی چند کلمهٔ دیگر به دست می‌آید) از کلمهٔ لاتین Veritas (به معنی حقیقت) و Horizon (به معنای افق) است. وب‌سایت رسمی این کپانی اعلام کرده که این نام نشان‌دهندهٔ اعتماد و اطمینان به همراه چشم‌اندازی از آینده‌نگری است.

Wikipedia
Wiki
به معنای سریع در زبان هاوایی است که این واژه با بخشی از واژهٔ Encyclopedia به معنی دانش‌نامه ترکیب شده که در نهایت نام Wikipedia خلق شده است.

Xerox
ریشهٔ یونانی کلمهٔ Xer به معنای خشک است و مؤسس این کمپانی، Chestor Carlson، محصول خود را Xerox نام‌گذاری کرد چون این محصول به صورت خشک عمل کپی را انجام می‌داد که به طرز قابل‌توجهی نسبت محصولات رایج آن زمان که با جوهر مرطوب عمل کپی کردن را انجام می‌دادند، متفاوت بود.

Yahoo
این نام توسط Jonathan Swift اختراع و در کتابش به نام سفرهای گالیور استفاده شد. این کلمه به فردی اشاره دارد که از نظر ظاهری و رفتاری نفرت‌انگیز است و به سختی می‌توان او را انسان نامید! بنیان‌گذاران این کمپانی، Jerry Yang و David Filo، این نام را انتخاب کردند چون خود را یک به اصطلاح Yahoo قمداد می‌کردند!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon