Peertube: جایگزینی اپن‌سورس برای YouTube

Peertube: جایگزینی اپن‌سورس برای YouTube

YouTube اولین پلتفرم انتخابی کاربران به منظور تماشای آنلاین و همچنین اشتراک‌گذاری ویدیو است؛ اما استفاده از آن در برخی از کشورها، من‌جمله ایران، ممنوع است و حتی گاهی هم مدیریت #یوتیوب نیز بسیاری از کانال‌های قانونی را به دلیل نقص قانون #کپی‌رایت مسدود می‌کند که این اقدام موجب متضرر شدن بسیاری از فعالان در حوزۀ تولید محتوای آنلاین شده است!

PeerTube یک پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیو بر اساس پروتکل P to P (نظیر به نظیر) و غیرمتمرکز است و ساختار آن مشابه پروتکل BitTorrent است چرا که امکان اشتراک‌گذاری ویدیو‌ها روی سرورهای جداگانه‌ای وجود دارد اما سرورهای مختلف به منزلهٔ یک نمونه از سرور اصلی محسوب می‌شوند. علاوه بر این، هر سرور قابلیت لینک به دیگر سرورها را با استفاده از پروتکل ActivityPub دارا است که در نتیجه کاربران یک سرور می‌توانند از ویدیوهای کاربران سرورهای دیگر نیز بهره‌مند شوند.

PeerTube از WebTorrent نیز پشتیبانی می‌کند که خود این موضوع می‌تواند هزینه‌های پهنای باند را برای تولیدکنندگان محتوا به منظور اشتراک‌گذاری ویدئو کاهش دهد چرا که کاربران می‌توانند پهنای باند مورد نیاز برای تماشای ویدیو‌ها را برای سایر کاربران نیز ارائه دهند. 

همچنین با استفاده از این ابزار اپن‌سورس که سورس‌کدش در ریپازیتوری PeerTube در گیت‌هاب قرار دارد، تولیدکنندگان محتوا کنترل بیشتری روی محتوای خود داشته و در برابر مسائلی همچون بلاک یا سانسور شدن از آزادی‌عمل بیشتری برخوردارند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon