DataGrip: آچار فرانسه‌ای برای کار با دیتابیس و زبان SQL

DataGrip: آچار فرانسه‌ای برای کار با دیتابیس و زبان SQL

Jet Brains شرکتی است که محصولات منحصربه‌فردی همچون ادیتور معروف IntelliJ IDEA را به بازار عرضه کرده است. همچنین یک IDE قدرتمند دیگر برای دولوپرهای زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی تحت عنوان PhpStorm به بازار عرضه کرده که محبوبیت بسیاری دارا است و نیاز به توضیح هم نیست که زبان برنامه‌نویسی کاتلین هم ساخت این شرکت است اما آنچه در این پست قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، یک محیط یکپارچهٔ توسعهٔ نرم‌افزار از این کمپانی برای کار با دیتابیس به خصوص زبان SQL است. 

DataGrip با در نظر گرفتن نیازهای یک DBA طراحی شده است (DBA مخفف واژگان DataBase Administrator است) که با زبان اس‌کیوال کار می‌کنند و این نرم‌افزار با برخورداری از یک تاریخچهٔ لوکال از کارهایی که دولوپر انجام می‌دهد، این تضمین را ایجاد می‌کند که هیچ‌گونه دیتایی از دست نخواهد رفت و می‌توان کوئری‌های مختلفی در شرایط گوناگون را تست کرد مضاف بر اینکه امکانی را به شما می‌دهد تا خیلی سریع بین دیتابیس‌های مختلف سوئیچ کنید، محتویات آن‌ها را مشاهده کرده و در صورت نیاز تغییراتی در آن‌ها ایجاد نمایید.

بهینه‌سازی کوئری‌ها
همواره یکی از دغدغه‌های دولوپرها این بوده و هست تا کوئری‌هایی که به دیتابیس می‌زنند را بهینه کنند تا در نهایت حجم بار کمتری روی سرور ایجاد شود. برای همین منظور، DataGrip این امکان را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا درک کنند کوئری‌ها چگونه ارسال می‌شوند، چگونه کار می‌کنند و عملکرد موتور دیتابیس انتخابی (به طور مثال Memory InnoDB یا MyISAM) به چه شکل است.

کمک به دولوپر در فرایند دیباگینگ
DataGrip با افزودن قابلیت تکمیل خودکار کد این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا خیلی سریع‌تر بتوانند کدهای اس‌کیوال بنویسند و در عین حال این نرم‌افزار به دولوپرها کمک می‌کند تا با باگ‌هایی که سهواً در کدها ایجاد شده آشنایی پیدا کرده و به آن‌ها پیشنهاداتی به منظور رفع‌شان خواهد داد.

ریفکتورینگ خودکار اِسکمای دیتابیس
یکی دیگر از قابلیت‌های منحصربه‌فرد DataGrip این است که اگر دست به تغییر نام یک ستون بزنید، دیتاگریپ به صورت خودکار اِسکمای دیتابیس شما را ریفکتور کرده و دیگر نیازی به آپدیت دستی نام یک ستون در جای‌جای جدول خود نخواهید داشت.

در پایان هم باید بگوییم طراحان این نرم‌افزار برای علاقمندان به ورژن کنترل نیز فکری اندیشیده‌اند به طوری که کلیهٔ سیستم‌های ورژن کنترل معروف مثل Git ،SVN ،Mercurial و … در این نرم‌افزار پشتیبانی می‌شوند (جهت آشنایی بیشتر با مفهوم ورژن کنترل،‌ به آموزش سیستم ورژن کنترل چیست؟ مراجعه نمایید.)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon