آیا واقعاً به مدرک IELTS احتیاج دارید؟

آیا واقعاً به مدرک IELTS احتیاج دارید؟

IELTS مخفف International English Language Testing System است و همان‌طور که از نامش پیدا است، این آزمون بین‌المللی توسط اکثر کشورهای جهان و مراکز آموزشی مورد قبول است. آنچه مسلم است اینکه کسانی که تمایل به شرکت در این آزمون دارند، بهتر است تا یکسری نکات کلی را مد نظر داشته باشند که در ادامه قصد داریم برخی از مهم‌ترین آن‌ها را یادآور شویم.

آیا واقعاً به مدرک آیلتس نیاز دارید؟
اول اینکه باید مشخص کنید آیا در حال حاضر واقعاً به این مدرک نیاز دارید یا فقط از روی اسم دهان پرکن آن دچار یک وسوسهٔ احساسی شده‌اید تا به هر قیمتی که شده آیلتس بگیرید. داشتن این مدرک در شرایط خاصی به درد شما می‌خورد مثلاً اینکه برای مهاجرت یا ادامه تحصیل و کار در یک کشور خارجی یا گرفتن یک شغل خاص و حتی ادامه تحصیل در مقطع دکتری در ایران، به این مدرک احتیاج پیدا خواهید کرد (برای آشنایی بیشتر با استراتژی‌های یادگیری زبان، می‌توانید به مقالهٔ روش‌های یادگیری و آموزش زبان انگلیسی مراجعه نمایید.)

مبنای نمره‌دهی آزمون آیلتس چیست؟
اگر کسی با افتخار به شما گفت که این مدرک را دارا است، بد نیست از وی بپرسید «آیلتس چند؟» و یا «آیلتس آکادمیک یا جنرال؟» چرا که این آزمون از 9 نمره است و هر یک از نمره‌ها معنای خاصی دارند. به طور مثال، کسی که 9 می‌گیرد یعنی در حد اصطلاحاً یک Near Native قابلیت استفاده از زبان انگلیسی را دارا است به طوری که مهارت‌های زبان انگلیسی وی تا حد زیادی شبیه به کسانی است که انگلیسی زبان مادری ایشان است. طبیعتاً با پایین‌تر آمدن نمره، از این ایده‌آل دور می‌شویم به طوری که مثلاً دارندهٔ نمرهٔ 6 به عنوان کسی که اگر در محیط قرار گیرد می‌تواند به قول معروف تا حدی گلیم‌اش را از آب بیرون کشیده و قابلیت پیشرفت را دارد، شناخته می‌شود.

در ادامه، برای آشنایی بیشتر با نمرات و میزان مهارت افراد باتوجه به نمره‌ای که می‌گیرند، جدولی را آورده‌ایم تا بهتر متوجه شوید نمرات ۱ تا ۹ آیلتس چه تعریفی دارند:

تفاوت آزمون جنرال و آکادمیک آیلتس
امتحان آیلتس در دو مدل جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود. ماژول جنرال، همان‌طور که از نامش پیدا است، برای کسانی که قصد ادامه تحصیل یا کار تخصصی در یک کشور خارجی را نداشته باشند و صرفاً برای ادامهٔ زندگی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند مناسب است اما در مقابل، ماژول آکادمیک برای متقاضیانی طراحی شده است که قصد دارند فعالیت آکادمیک داشته باشند (مثل ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یا کار و تدریس در یک مرکز انگلیسی زبان) و از همین روی ماژول آکادمیک کمی دشوارتر از جنرال طراحی می‌شود چرا که هدف مشخص‌تری را دنبال می‌کند.

اینکه شما به کدام‌یک از انواع این آزمون‌ها و چه نمره‌ای احتیاج دارید را می‌توانید از طریق وب‌سایت مهاجرت کشور مقصد یا دانشگاهی که قصد دارید در آن ادامه تحصیل دهید پیدا کنید (در غیر این صورت، وکیل مهاجرت بهترین گزینه برای گرفتن مشورت خواهد بود.) و اگر هم هیچ کدام از این اهداف را ندارید و صرفاً دوست دارید برای محک زدن خود در این آزمون شرکت کنید، باید بدانید که علاوه بر میزان تسلط شما به زبان انگلیسی، داشتن اطلاعات کافی در مورد تکنیک‌های پاسخ‌گویی به سؤالات این آزمون بین‌المللی نیز بسیار حائز اهمیت است و در صورت نداشتن اطلاعات کافی در خصوص این تکنیک‌ها، به طور حتم عملکرد خوبی نخواهید داشت.

آزمون ماک آیلتس چیست؟
مراکزی هستند که آزمونی تحت عنوان آزمون آیلتس اصطلاحاً Mock برگزار می‌کنند و این در حالی است که مدرک این آزمون آیلتس اصلاً اعتباری ندارد اما برای محک زدن توانایی‌های زبان انگلیسی خود با قیمت خیلی کمتر از قیمت آزمون اصلی می‌تواند مفید واقع گردد (گرچه این آزمون بی‌اعتبار است، اما نوع سؤالات تا حد بسیار زیادی شبیه به یک آموزش آیلتس واقعی است.)

اگر هم قصد دارید این مدرک را بگیرید چرا که فکر می‌کنید در آینده به کاری خواهد آمد، باید گفت از آنجا که مراکز آموزشی، مهاجرتی و غیره بر این باورند که مهارت زبانی متقاضیان با گذر زمان و در صورت عدم استفاده از آن پایین خواهد آمد، تاریخ انقضاء مدرک را مبنای اعتبار در نظر می‌گیرند به طوری که مدرکی با بیش از 2 سال از صدور گواهینامه را از شما نخواهند پذیرفت (البته این بازه در کشورها و مراکز مختلف متفاوت است.)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon