مقایسه‌ای مابین Node.js و Go

مقایسه‌ای مابین Node.js و Go

Node.js یک محیط توسعۀ بک‌اند بر پایهٔ زبان JS است و همچنین زبان برنامه‌نویسی اپن‌سورس Go نیز به‌ سرعت در میان دولوپرها به‌ عنوان یک زبان ساده، کاربردی و قابل‌اعتماد جای خود را باز کرده است. در جامعۀ دولوپرها، بر سر انتخاب یکی از این دو (Node.js و Golang) اختلاف‌نظرهای بسیاری وجود دارد و به نظر می‌رسد که این اختلاف‌نظرها پایانی نداشته باشد! با این‌ حال، برای اظهارنظر دقیق‌تر و کسب آگاهی بیشتر در مورد Node.js و Golang، در این مقاله با سکان آکادمی همراه باشید.

می‌توان گفت که اکثر قریب به اتفاق کاربران جست‌وجوی خود در اینترنت را از وب‌سایت Quora آغاز می‌کنند. ما نیز سؤال خود در رابطه با اینکه چرا دولوپرها زبان گو را یک جایگزین عالی برای نودجی‌اس می‌دانند، در این سایت جست‌وجو کردیم و دیدگاهی که اکثر کاربران و دولوپرها به آن اشاره کرده‌اند را در ادامه بیان خواهیم کرد.

عملکرد ضعیف Node.js
تمام دولوپرهایی که هم از گو و هم از نودجی‌اس استفاده کرده‌اند روی این موضوع اتفاق‌‌نظر دارند که در برنامه‌های توسعه داده شده با نودجی‌اس، عملکرد پردازنده کُند بوده و تَسک‌های مرتبط با حافظه در آن با سرعت کمتری انجام می‌شوند.

نودجی‌اس مبتنی بر زبان مفسری JS (جاوااسکریپت) است و در آن برنامه‌ها برای اجرا کامپایل نمی‌شوند بلکه خط‌به‌خط تفسیر می‌شوند. سرعت زبان‌هایی که برنامه‌ها در آن تفسیر می‌شوند اندکی از زبان‌های برنامه‌نویسی کامپایلری کمتر است؛ همچنین ماهیت پویای این زبان موجب می‌شود که کارایی آن بسیار کمتر از کارایی زبان گو باشد و این در حالی است که عملکرد زبان Go مشابه C یا ++C است (C نیز یک زبان کامپایلری است.) همچنین به یاد داشته باشیم تنها در مواردی که دولوپر قصد برنامه‌نویسی برای ارتباطات بین شبکه یا تعامل با دیتابیس را دارد، نودجی‌اس می‌تواند عملکردی معادل عملکرد گو را ارائه دهد.

کانکارنت و مقیاس‌پذیر بودن زبان GO
یکی دیگر از مزیت‌های زبان گو نسبت به نودجی‌اس کانکارنت و مقیاس‌پذیر بودن آن است که موجب می‌شود این زبان عملکردی بهتر در مقایسه با اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن داشته باشد و این در حالی است که نودجی‌اس از چنین فیچری (قابلیتی) بی‌بهره است.

به‌ علاوه اینکه زبان گو به علت دارا بودن قابلیتی تحت عنوان Goroutines، مقیاس‌پذیر است. این قابلیت موجب می‌شود تا در حین اجرای برنامۀ نوشته‌ شده با این زبان، چندین Thread به صورت هم‌زمان اجرا شود؛ به عبارت دیگر، تَسک‌ها به‌ صورت موازی اجرا خواهند شد که اجرای تَسک‌ها بدین صورت بسیار کارآمد و قابل‌اعتماد است و این در حالی است که نودجی‌اس برنامه‌ها را با یک Thread اجرا می‌کند و دستورالعمل‌ها در آن به ترتیب اجرا می‌شوند که همین مسئله موجب می‌شود که توانایی این محیط توسعه برای مقیاس‌های بزرگ و زمانی که نیاز است تا فرآیندها به‌ صورت موازی و در یک زمان اجرا شوند، محدود شود.

بلوغ زبان Go
مقایسۀ این دو بدون بررسی میزان بلوغ آن‌ها، ناقص خواهد بود. زبان گو به نسبت مدت کوتاهی که از عرضهٔ آن می‌گذرد، زبانی بسیار قوی و بالغ است و این در حالی است که تغییر API در نودجی‌اس مشکلات فراوانی را برای دولوپرهایی که در این محیط کدنویسی می‌کنند و از ماژول‌های آن استفاده می‌کنند، به وجود می‌آورد.

البته موارد ذکر شده بدین معنا نیست که نودجی‌اس در آینده‌ای نزدیک بازار کار خود را از دست خواهد داد، اما در حال حاضر زبان گو بهترین گزینه برای دولوپرها به‌ منظور ارائۀ سولوشن در بازار کار است؛ چرا که زبان گو عملکردی سریع‌تر دارا است، قابلیت Goroutines آن موجب مقیاس‌پذیری و کانکارنسی در این زبان شده است. روی هم رفته، تمام این‌ موارد موجب می‌شود تا دولوپرها با استفاده از این زبان بتوانند برنامه‌های قوی‌تری را توسعه دهند.

در نهایت اگر این زبان گو یا نودجی‌اس را باهم مقایسه کنیم، می‌توان گفت که برای دولوپرها زبان گو انتخاب عاقلانه‌تری به نظر می‌رسد. نظر شما چیست؟ آیا تجربهٔ کدنویسی با Node.js و Go را داشته‌اید و آیا با آنچه در مورد خصوصیات این دو ذکر شد موافقید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با دیگر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon