Azure IoT Edge: سرویس همه‌کارهٔ مایکروسافتی اینترنت اشیاء

Azure IoT Edge: سرویس همه‌کارهٔ مایکروسافتی اینترنت اشیاء

Azure IoT Edge یک سرویس کاملاً مدیریت شده است که خدمات هوش ابری را به صورت لوکال با دیپلوی و اجرای هوش مصنوعی، خدمات آژور و منطق سفارشی‌شده (Custom Logic) روی دیوایس‌های مرتبط با اینترنت اشیاء به صورت کراس‌پلتفرم ارائه می‌دهد. با استفاده از سرویس Azure IoT Edge، می‌توانید خدمات IoT خود را به صورت امن و در مقیاس بالا چه در فضای ابری و چه به صورت آفلاین اجرا کنید که در ادامه بیشتر با امکانات این سرویس مایکروسافتی آشنا می‌شویم.

با گسترش اینترنت اشیاء (Internet of Things) پلتفرم‌ها و سرویس‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متنوعی عرضه شده است که هر کدام قابلیت‌ها و امکانات متنوعی دارد. در این بین، غول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دنیا هم در تلاش هستند تا سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص دهند که مایکروسافت هم با عرضهٔ آژور آی‌او‌تی اِج در تلاش است تا توجه دولوپرهای این حوزه را به خود معطوف نماید.

در لبهٔ تکنولوژی گام بردارید
اینترنت اشیاء ترکیبی از AI ،Cloud و Edge Computing است. با استفاده از Azure IoT Edge شما می‌توانید سرویس‌های کلودی همچون Azure Cognitive Services ،Machine Learning ،Stream Analytics و Functions را ترکیب کرده و آن‌ها را به صورت لوکال روی دیوایس‌های مختلفی از رسپبری‌پای گرفته تا زیرساخت‌های صنعتی مورد استفاده قرار دهید. همچنین Azure IoT Hub این امکان را به دولوپرها می‌دهد تا اپلیکیشن‌های تحت کلود و یا محیط‌های اختصاصی همچون Azure Stack را به سادگی مدیریت کنید.

پاسخ‌دهی تقریباً Real-time
بیشتر داده‌ها تنها چند ثانیه پس از تولید، بی‌مصرف می‌شوند؛ بنابراین داشتن کمترین تأخیر بین زمان دادهٔ تولید شده و خواستگاه مورد استفادهٔ آن، حیاتی است. IoT Edge قابلیت این را دارا است تا عملکرد بین اِج و کلود را با تضمین مدیریت، امنیت و مقیاس بهینه سازد.

تضمین امنیت
دستگاه‌های هوشمند با تهدیدات امنیتی که از مقاومت در برابر نوسانات فیزیکی تا هک آی‌پی متغیرند، مواجه هستند. IoT Edge با مد نظر قرار دادن امنیت در پس ذهن طراحی شده که حالات مختلف ریسک و سناریو‌های مختلف دیپلوی نرم‌افزار را در بر می‌گیرد؛ همچنین امنیتی که شما از خدمات آژور انتظار دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

دیپلوی هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها 
آی‌او‌تی اِج به شما این امکان را می‌دهد تا پردازش رویدادهای پیچیده، یادگیری ماشینی، تشخیص تصویر و دیگر قابلیت‌های ارزشمند #هوش مصنوعی را بدون برنامه‌نویسی اختصاصی برای آن‌ها، دیپلوی کنید. شما می‌توانید سرویس‌های آژور مانند فانکشنز (Functions)، ماشین لرنینگ (Machine Learning) و استریم آنلاتیکس (Stream Analytics) را بسته به نیاز خود اجرا کنید. همچنین امکان خلق ماژول‌های مرتبط با هوش مصنوعی و در دسترس عموم قرار دادن آن‌ها نیز وجود دارد.

کاهش هزینه‌ها
تنها کسری از داده‌های مرتبط با #اینترنت اشیاء پس از تحلیل معنادار هستند. در همین راستا، می‌توانید از سرویس‌هایی مانند آژور استریم آنالتیکس یا مدل‌های آموزش دیده به منظور پردازش لوکال داده‌ها و ارسال آن‌ها به کلود برای پردازش بیشتر استفاده کنید؛ این کار سبب می‌شود تا هزینه‌های مربوط به ارسال تمامی داده‌ها به فضای ابری ضمن حفظ کیفیت بالای داده‌ها، کاهش یابد.

تسهیل فرایند توسعهٔ‌ نرم‌افزار
مدل‌های کدنویسی مورد استفاده در IoT Edge همانند مدل‌هایی است که در سرویس‌های Azure IoT مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ برای مثال، سورس‌کدی یکسان را می‌توان هم در یک دستگاه و هم در فضای ابری اجرا کرد.

آی‌او‌تی اِج از سیستم‌عامل‌هایی مانند لینوکس و ویندوز و زبان‌هایی مانند NET Core 2.0 ،Java ،Node.js ،C. و Python پشتیبانی می‌کند تا شما بتوانید در زبانی که به آن تسلط دارید کد زده و ماژول‌هایی که قبلاً کدنویسی کرده‌اید -بدون نیاز به کدنویسی آن‌ها از صفر- استفاده نمایید.

اجرای آفلاین
با آی‌او‌تی اِج دیوایس شما حتی اگر آفلاین باشد یا کانشکن آن با کلود دچار اختلال باشد هم با اطمینان و به طور امن به کار خود ادامه می‌دهد. به منظور اجرای بدون مشکل، سرویس مدیریت Azure IoT به صورت خودکار با آخرین وضعیت دیوایس اصطلاحاً Sync (به‌روزرسانی) می‌شود تا این اطمینان حاصل شود که هیچ دیتایی از بین نخواهد رفت.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon