سبقت گرفتن Kotlin از Java در برنامه‌نویسی اندروید

سبقت گرفتن Kotlin از Java در برنامه‌نویسی اندروید

شرکت گوگل در مراسم I/O سال ۲۰۱۷ خود اعلام کرد که علاوه بر زبان‌های Java و ++C در برنامه‌نویسی اندروید، از Kotlin هم پشتیبانی خواهد کرد. از نظرِ کارشناسان، کاتلین می‌تواند جان تازه‌ای به اندروید بدهد و روند برنامه‌نویسی آن را سریع‌تر و جذاب‌تر نماید. اما آیا آمارها هم همین را می‌گویند؟ در حال حاضر چند نفر از دولپرها از این زبان استفاده می‌کنند؟ در این پست، پاسخ به این مباحث و سؤالات دیگری از این دست را خواهیم یافت.

آیا کاتلین می‌تواند در برنامه‌نویسی اندروید از جاوا پیشی بگیرد؟
به طور کلی، بزرگترین و محبوب‌ترین زبان‌‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌ موبایل عبارتند از:
- جاوا
- سوئیفت 
- آبجکتیو سی
- سی‌شارپ
- جاوااسکریپ
- و کاتلین.

پس از عرضهٔ زبان اپن‌سورس سوئیفت، برنامه‌نویسی iOS  اخیراً شاهد تغییرات قابل‌توجهی بوده است. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، سوئیفت گوی سبقت را از آبجکتیو سی ربوده و به سرعت از آن پیشی گرفته است:

ممکن است اندروید نیز شاهد چنین تغییراتی باشد؛ در واقع، از زمان مراسم گوگل I/O در سال 2017، محبوبیت زبان برنامه‌نویسی کاتلین افزایش چشمگیری داشته است و درصد بالایی از دولوپرها در حال روی آوردن به این زبان هستند (برای آشنایی بیشتر با این زبان، به مجموعه مقالات کاتلین در وبلاگ سکان آکادمی مراجعه نمایید).

از نظر جغرافیایی، بیشترین برنامه‌نویسان اندروید آسیایی هستند و علیرغم اینکه به طور کلی استقبال کشور‌های آسیایی از تکنولوژی‌های جدید محافظه‌کارانه (کمتر) است، اما در آینده‌ای نه چندان دور، انتظار می‌رود که دولوپرهای آمریکایی نیز از تغییر و تحولات صورت گرفته در حوزۀ برنامه‌‌نویسی اندروید منتفع گردند.

2018: سال پیشرفت زبان برنامه‌نویسی کاتلین
طبق آمار، ۲۰٪ از برنامه‌هایی که تا قبل از مراسم گوگل I/O در سال ۲۰۱۷ با جاوا نوشته می‌شدند، اکنون جای خود را به کاتلین داده‌اند که این موضوع نشان از رشدی سریع در مدت زمان کوتاهی دارد. جالب است بدانیم که کاتلین حتی می‌تواند میزان استفاده از جاوا در سرورها را نیز دستخوش تغییراتی کند.

به طور خلاصه، دولوپرهای اندرویدی که مهارت کافی در زبان کاتلین ندارند، به زودی از گردونۀ رقابت خارج خواهند شد. در واقع، طبق پیش‌بینی‌ها، کاتلین در دسامبر 2018 -یعنی 17 ماه پس از پشتیبانی رسمی گوگل از این زبان- از جاوا سبقت خواهد گرفت (اگر کماکان در یادگیری زبان Java اصرار دارید، می‌توانید با مراجعه به دورهٔ آموزش جاوا در سکان آکادمی، به صورت کاملاً رایگان یادگیری این زبان محبوب را شروع نمایید).

همان‌طور که پیش‌تر هم ذکر شد، انتظار می‌رود رقابت کاتلین با جاوا روند برنامه‌نویسی اندروید را سریع‌تر و جذاب‌تر کند؛ کاتلین با جاوا سازگار است اما مزیت بزرگی نسبت به آن دارد که این مزیت کاهش چشمگیر تعداد خطوط کد است. مفسرِ این زبان می‌تواند نوع دادۀ متغیرها را تشخیص دهد که این امر می‌تواند باعث کاهش اتلاف زمان و افزایش بهره‌وری دولوپر گردد (می‌توانید جهت آشنایی با شاخص‌ترین مزیت‌های این زبان، به مقالۀ آشنایی با برخی از ویژگی‌های جذاب زبان برنامه‌نویسی Kotlin مراجعه نمایید).

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا در سال ۲۰۱۸ کاتلین گوی سبقت را از جاوا خواهد ربود؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود از کدنویسی با این زبان‌ها در توسعهٔ اپ‌های اندرویدی را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon