درس مدیریتی «8 کلمه‌ای» از دارا خسروشاهی

درس مدیریتی «8 کلمه‌ای» از دارا خسروشاهی

در حالی که در زمان تصدی سمت مدیرعاملی Travis Kalanick در اوبر این کمپانی با مشکلات بسیاری از جمله ادعاهایی مبنی بر تعرض جنسی و لایحه‌هایی مربوط به عدم رعایت حقوق مادی و معنوی دست‌وپنجه نرم‌ می‌کرد و برخی اعتراضاتی داشتند مبنی بر اینکه وی بابت انجام چنین اَعمالی هیچ‌گونه مجازاتی دریافت نکرده است، شاید مدیرعامل جدید اوبر، دارا خسروشاهی، مرحمی بر این زخم‌ها و پوششی مناسب برای این رسوایی‌ها باشد به طوری که وی هم‌اکنون تمام تلاش خود را برای بهبود اوضاع انجام می‌دهد و نگرشی کاملأ متفاوت نسبت به Kalanick دارد به طوری که تمام این تفاوت‌ها تنها در «8 کلمه» خلاصه می‌شود!

دو مدیرعامل دقیقأ نقطهٔ مقابل یکدیگر
مثل هر رهبر خوب دیگری، آقای خسروشاهی (مدیرعاملی ایرانی که برای مدتی طولانی Expedia را مدیریت کرده است) زمانی را به خداحافظی از همکاران سابق خود در Expedia اختصاص داد و دست آن‌ها را به نشانهٔ تشکر فشرد (برای آشنایی بیشتر با دارا خسروشاهی، به مقالهٔ دارا خسروشاهی مدیرعامل اوبر شد مراجعه نمایید.) آنچه وی تا به حال از هنر رهبری خود نشان داده است بسیار خوب به نظر می‌رسد به طوری که به گزارش Recode، آقای خسروشاهی در یادداشت خداحافظی خود این‌گونه نوشت:

راستش رو بخواهید در حال حاضر کمی می‌ترسم (۸ کلمه). برای مدت طولانی اینجا بین شما بودم و تقریباً یادم رفته دنیای خارج از اینجا چه شکلیه اما همیشه بهترین اتفاق‌ها زمانی برام افتاده که تغییر رو پذیرفتم و نقش‌های جدید رو امتحان کردم. گاهی باید از منطقهٔ اَمن‌مون بیرون بیایم و استعدادهایی رو کشف کنیم که از وجودشون بی‌خبریم.

آنچه خواندید ممکن است باورنکردنی به نظر برسد اما اینها دقیقاً همان کلماتی است که مدیرعامل یکی از بزرگترین استارتاپ‌های آمریکا (اوبر) به زبان آورد. در یک کلام، وی در ابتدای کار ترسیده بود! و چنین موضوعی بیانگر این است که آقای خسروشاهی دیدگاهی دارد که با آنچه Kalanick به آن معتقد بوده، 180 درجه متفاوت است و این می‌تواند دلیل خوبی برای موفقیت خسروشاهی در ادارهٔ یکی از پرچالش‌ترین شرکت‌های جهان باشد.

آسیب‌پذیری مدیریتی همیشه دست کم گرفته می‌شود!
آسیب‌پذیری به هیچ وجه نشانهٔ ضعف نیست؛ بلکه بالعکس، می‌تواند قدرتی خاص در شخص به وجود آورد تا با استفاده از تجربهٔ شکست‌های قبلی، خلاقیت و مشورت با افراد خُبره، اعتماد ایجاد کند. Peter Sheehan، مشاور مدیریت در این‌باره اعتقاد دارد که: 

ترس باعث از بین رفتن خلاقیت می‌شه و با اینکه نمی‌شه اون رو اندازه‌گیری کرد، اما به هر حال وجود داره. اگه دنبال ایجاد فرهنگی برای خلاقیت هستید و فکر می‌کنید جایی برای ریسک‌های هوشمندانه باید وجود داشته باشه، هرگز نترسید بلکه سعی کنید با مدیرانی کار کنید که از آسیب‌پذیری در تیم خود هراسی ندارند.

با گفتن این 8 کلمهٔ جادویی، دارا خسروشاهی نه تنها خجالت را کنار گذاشت، بلکه به افراد تیم خود نیز این اطمینان را داد که در صورت شکست، ترس و یا وجود هرگونه شَک، مدیر آن‌ها به این قضیه واکنشی غیرمنتظره نشان نخواهد داد و حمایت لازم را به عمل خواهد آورد چرا که خود روزی چنین چیزی را تجربه کرده است!

بروز احساسات شاید در ظاهر جزیی از مهارت‌های کلیدی رهبری به حساب نیاید، اما برای بسیاری از شرکت‌هایی که به دنبال همبستگی، خلاقیت و موفقیت هستند، داشتن چنین مهارتی شرط لازم است. به همین دلیل به نظر می‌رسد که اوبر با رهبری خسروشاهی روزهای خوشی را پیش رو داشته باشد.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. به نظر شما آیا دارا خسروشاهی می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین استارتاپ‌های خصوصی (یا بهتر بگوییم شرکت‌های خصوصی) دنیا را رهبری کرده و به موفقیت برساند؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon