باور نادرست ۳۰ در مورد UX: اگر شما متخصص هستید، لازم نیست که طراحی‌تان را تست کنید

باور نادرست ۳۰ در مورد UX: اگر شما متخصص هستید، لازم نیست که طراحی‌تان را تست کنید

هم تست‌های کاربردپذیری و هم بررسی‌های یک متخصص یوایکس مفید بوده و اغلب یافته‌های متفاوتی دارند و از همین روی پیشنهاد می‌شود که برای دستیابی به جامع‌ترین آنالیز از خوب طراحی شدن یک رابط کاربری و در نتیجه رقم خوردن یک تجربهٔ‌ کاربری عالی، این دو را با هم ادغام کنید.

پیش‌بینی رفتار کاربران اغلب دشوار است، حتی برای حرفه‌ای‌ها و طبق گفتهٔ Stephanie Rosenbaum:

کاربران واقعی همیشه ما رو سورپرایز می‌کنن؛ اونا اغلب مشکلاتی دارن که ما انتظارش رو نداریم و بعضی اوقات از یه چیزی خوششون میاد که ما انتظار داریم اون چیز مایهٔ دلسردی‌شون باشه.

به عنوان یک قانون کلی، بررسی‌های یک متخصص طراحی رابط کاربری باید قبل از انجام تست‌های کاربردپذیری انجام گیرند و در همین راستا Jakob Nielson می‌گوید که بررسی‌های تجربی همیشه بهتر از حدس و گمان هستند و به گفتهٔ Keith Lang، حتی موفق‌ترین و باتجربه‌ترین طراحان هم تأکید می‌کنند که انجام تست‌های کاربردپذیری کلید مطلق دستیابی به بازخورد اصلی کاربر است. 

Jim Ross توصیه می‌کند که وقتی به یک بررسی کلی ظاهر اپلیکیشن نیاز است، بررسی‌های یک متخصص برای پیدا کردن نقص‌های کاربردپذیری بسیار کارآمد هستند. در واقع، بررسی‌های کارشناسی یک متد رایج برای تست کاربردپذیری است چرا که این کار نسبتاً سریع و ارزان است. 

همواره پیشنهاد می‌شود که بررسی متخصصین را قبل از تست‌های کاربردپذیری انجام دهید چرا که با این کار نه تنها کاربر را در معرض اشتباهات فاحش کاربردپذیری قرار نمی‌دهید، بلکه تشخیص می‌دهید که هنگام انجام تست‌های کاربردپذیری باید روی چه چیزی بیشتر تمرکز کنید. شما می‌توانید بررسی متخصصین رابط کاربری را برای پیدا کردن مشکلات مشهود انجام داده و اجازه دهید که تست‌های کاربردپذیری مشکلات مهم‌تر و در عین حال نامشهود را شناسایی کنند.

در پاسخ به این پرسش که چرا حتی برای متخصصین هم سخت است که واکنش کاربر را پیش‌بینی کنند، باید گفت علت اصلی چنین مسئله‌ای از اینجا ناشی می‌شود که رفتار کاربران اصلاً منطقی نیست و تحت هیچ عنوان شبیه به دولوپرها فکر نمی‌کنند حتی گاهی‌ اوقات آن‌گونه که تصور می‌کنید از سرویس شما استفاده نمی‌کنند و خود کاربران هم نمی‌توانند به شما بگویند که چیزی را دوست داشته و با آن چگونه تعامل خواهند کرد.

 باور نادرست ۲۹ در مورد UX: مردم منطقی‌اند
باور نادرست ۳۱ در مورد UX: طراحی تجربهٔ کاربری همان طراحی رابط کاربری است

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon