ONNX: پلتفرمی اپن‌سورس ابداعی فیسبوک و مایکروسافت برای مدل‌های هوش مصنوعی

ONNX: پلتفرمی اپن‌سورس ابداعی فیسبوک و مایکروسافت برای مدل‌های هوش مصنوعی

ONNC که مخفف واژگان Open Neural Network Exchange است، به دولوپرهای اپلیکیشن‌های مبتنی بر مدل‌های هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد تا در صورت نیاز، در هر مرحله‌ای از توسعهٔ نرم‌افزار که باشند از یک ابزار یا اکوسیستم به ابزار دیگری سوئیچ کنند و نیاز به توضیح نیست که شکل‌گیری این پروژه در نتیجهٔ همکاری مابین کمپانی‌های فیسبوک و مایکروسافت بوده است.

ONNC پروژه‌ای است که بواسطهٔ آن هم شرکت‌های نرم‌افزاری سود خواهند برد و هم دولوپرها و محققان علاقمند به این حوزه که به صورت فریلنسری کار می‌کنند به طوری که سبب می‌شود روزبه‌روز به رؤیاهایی مانند خودروهای خودران و ربات‌های انسان‌نما نزدیک‌تر شویم. در حقیقت، دیگر هوش مصنوعی مختص فیلم‌های علمی-تخیلی هالیوودی نیست و در آیندۀ نه چندان دور، شاهد حضور این تکنولوژی در خانه‌های خود خواهیم بود.

شاید این همکاری فیسبوک و مایکروسافت تغییر چشمگیری در کوتاه‌مدت ایجاد نکند اما قطعاً ارزش این را دارد که برای لحظه‌ای درنگ کنیم و دربارۀ آن و تغییراتی که در آینده ایجاد خواهد کرد، بیندیشیم. یکی از نمایندگان مایکروسافت در این باره می‌گوید:

مایکروسافت و فیسبوک یک هدف مشترک رو دنبال می‌کنن و آن هدف اینه که هوش مصنوعی هرچه آسون‌تر در اختیار همگان قرار بگیره. این دو شرکت همچنین به دنبال این هستن که محیط هوش مصنوعی رو روزبه‌روز گسترش بدن و این پروژه سبب ایجاد همکاری‌های بسیاری در آینده می‌شه که نهایتاً منجر به ابتکارات و نوآوری‌های فراوانی در فریمورک‌های هوش مصنوعی خواهد شد.
در حقیقت، با روی کار اومدن این پروژه، شاهد سریع‌تر شدن روند توسعۀ اپلیکیشن‌های حوزۀ هوش مصنوعی خواهیم بود چون دیگه لازم نیست که دولوپرها وقت زیادی رو صرف یادگیری مدل‌های گوناگون جهت انتقال داده‌ها میون فریمورک‌های مختلف کنن بلکه ONNX به اون‌ها اجازه می‌ده تا در هر مرحله از کار خود که هستن، به راحتی بهترین فریمورک رو برای اون مرحله انتخاب کنن و به همین ترتیب تا پایان کار میون فریمورک‌های مختلف سوییچ کنن.

در همین راستا، مدیر بخش یادگیری ماشینی فیسبوک، Joaquin Quinonero Candela، در یک اعلامیۀ رسمی گفته است:

تیم‌های بخش هوش مصنوعی فیسبوک (FAIR و AML) همواره می‌کوشند تا مرزهای هوش مصنوعی رو به جلو برونن و الگوریتم‌های بهتری برای یادگیری تولید کنن. وقتی دستاورد مهمی از این فعالیت‌ها حاصل می‌شه، ما تمایل داریم تا اون رو هرچه سریع‌تر با مردم به اشتراک بگذاریم به طوری که با عرضهٔ پروژۀ ONNX، فیسبوک و مایکروسافت می‌تونن محققان و دولوپرهای هوش مصنوعی رو به هم نزدیک‌تر کنن تا شاهد نوآوری‌های جدیدی در این زمینه باشن.

در یک کلام، هدف پروژهٔ ONNX این است تا دولوپرها و محققان AI بتوانند به سادگی از میان ابزارهایی همچون Caffe2 ،PyTorch ،Microsoft Cognitive Toolkit و غیره گزینه‌ای را انتخاب کنند که با شرایط فعلی پروژه‌ٔ ایشان بیشترین سازگاری را دارا است اما در عین حال این امکان را داشته باشند تا در ادامهٔ مسیر توسعهٔ اپلیکیشن، بتوانند با سهولت هرچه تمام‌تر ابزار خود را تغییر داده و از دیتا و مدل‌های یادگیری خود در اکوسیستم دیگری استفاده نمایند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon