آیا Python در میان همهٔ زبان‌های برنامه‌نویسی سریع‌ترین رشد را دارا است؟

آیا Python در میان همهٔ زبان‌های برنامه‌نویسی سریع‌ترین رشد را دارا است؟

زبان برنامه‌نویسی Python به دلیل سینتکس نسبتاً ساده‌ٔ آن، کاربری گسترده و وجود تقاضای بالا برای زبانی با این ویژگی‌ها،‌ به سرعت به یکی از پرطرفدارترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا تبدیل شده است؛ اما آیا می‌توان گفت که در میان همهٔ زبان‌ها، پایتون سریع‌ترین رشد را داشته است؟ با نگاهی به روندهای منتشر شده در سایت استک‌ اورفلو، می‌توان گفت آری! زبان پایتون در میان برترین زبان‌های برنامه‌نویسی، سریع‌ترین رشد را دارا است که در این مقاله با تمرکز بر آمار استک‌ اورفلو مربوط به کشورهای پردرآمد از جمله ایالات متحدهٔ آمریکا، انگلستان، آلمان، کانادا و غیره، به بررسی روند رشد این زبان محبوب و پرطرفدار دنیای برنامه‌نویسی خواهیم پرداخت.

در چند ماه اخیر، پایتون پربازدیدترین تگ در کشورهای پردرآمد بوده است
میزان بازدید از تگ Python نخستین بار در ماه ژوئن سال 2017 از بازدید تگ‌های JavaScript و Java فراتر رفت و از آن زمان به بعد این تگ به پربازدیدترین تگ استک‌ اورفلو در کشورهای پردرآمد تبدیل شد. لازم به ذکر است که بخشی از این افزایش بازدید ممکن است موقتی بوده و مربوط به دوره‌های آموزشی‌ متعددی باشد که معمولاً در این فصل برای دانش‌آموزان و دانشجویان برگزار می‌شود (برای شروع یادگیری زبان برنامه‌نویسی Java، به دورهٔ آموزش آنلاین و رایگان جاوا در سکان آکادمی مراجعه نمایید).

پیش‌بینی آیندهٔ زبان‌های مطرح برنامه‌نویسی
با کمک مدل STL و در نظر گرفتن رشد عادی و رشد موقت فصلی، رشد محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی پرطرفدار پیش‌بینی شده است (STL مخفف واژگان Seasonal and Trend decomposition using Loess است). بر این اساس، هرچند در پاییز سال 2017 میزان بازدید تگ Java به تگ Python خواهد رسید، اما در نهایت در سال 2018 پایتون پربازدیدترین تگ در میان کاربران استک‌اورفلو در کشورهای پردرآمد خواهد بود.

در یک نگاه وسیع‌تر، رشد محبوبیت کدام زبان‌ها بیشتر است؟
اگر علاوه بر تگ‌های مربوط به چند زبان محبوب‌تر سایر تگ‌های مرتبط با تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی کمتر شناخته‌ شده را نیز در نظر بگیریم، زبان‌هایی مانند R ،Go و Rust رشدی برابر با پایتون و یا حتی بیشتر از آن را نشان می‌دهند. TypeScript نسبت به سال ۲۰۱۶، رشدی برابر با ۱۴۲٪ داشته است و از سوی دیگر محبوبیت مواردی مانند C++ ، PHP ،C ،Ruby ،Perl و … رشدی منفی را نشان می‌دهد!

محبوبیت پایتون در مقابل محبوبیت سایر تکنولوژی‌های دارای رشد سریع
در بخش قبل، میزان رشد محبوبیت زبان پایتون با سایر زبان‌ها و تکنولوژی‌ها مورد مقایسه قرار گرفت. در این بخش، سهم بازدید کلی ماهانهٔ هر تگ در استک‌ اورفلو را مدنظر قرار خواهیم داد. با در نظر گرفتن این معیار، Python با اختلاف بسیار زیادی بالاتر از تگ‌هایی مانند Swift ،R ،Go و … قرار می‌گیرد.

در واقع، در سال ۲۰۱۲ پایتون کمتر از ۵٪ از بازدید‌ها را به خود اختصاص می‌داده و در حال حاضر بیش از ۱۰٪ بازدیدها را شامل می‌شود که این افزایش بازدید تگ Python در حالی است که زبان‌هایی مانند R ،Go ،Rust و … در سال ۲۰۱۷ کمتر از ۲/۵٪ از کل بازدیدهای ماهانهٔ استک‌ اورفلو را به خود اختصاص داده‌اند (برای شروع یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون، به دورهٔ آموزش آنلاین و رایگان پایتون در سکان آکادمی مراجعه نمایید).

روند رشد محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی در سایر کشورها
در بالا به بررسی میزان رشد محبوبیت زبان پایتون در کشورهای پردرآمد پرداختیم؛ اما روند رشد محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی در سایر بخش‌های جهان -مثلاً در کشورهایی مانند هند، چین، برزیل، روسیه و غیره- چگونه است؟ با توجه به آمار به دست آمده، هرچند که در این کشورها سهم تگ Python از کل بازدیدهای ماهانهٔ سایت استک‌ اورفلو حدود ۶٪ است و پایین‌تر از مواردی مانند #Java ،Javascript ،‌C و PHP قرار دارد، اما این مقدار از سال ۲۰۱۲ تاکنون میزان رشد بیشتری نسبت به تمام آن‌ها داشته و بیش از ۲ برابر شده است (برای آشنایی بیشتر با این موضوع، به مقالهٔ به گزارش استک اورفلو: در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی محبوبیت دارند! مراجعه نمایید).

زبان مورد علاقهٔ شما چیست؟ فکر می‌کنید روند افزایش محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی در ایران چگونه است و کدام زبان در حال حاضر بیشترین محبوبیت را دارا است و در آینده هم پرطرفدارترین خواهد بود؟ نظرات و دیدگاه‌‌های خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon