باور نادرست ۸ در مورد UX: تصاویر Stock تجربهٔ کاربر را بهبود می‌بخشند

باور نادرست ۸ در مورد UX: تصاویر Stock تجربهٔ کاربر را بهبود می‌بخشند

تست‌های کاربردپذیری و مطالعاتی که در زمینهٔ ردیابی چشم انجام شده حاکی از آنند که تصاویر به‌ اصطلاح Stock و دیگر اِلمان‌های گرافیکی به‌ ندرت تأثیری در فاخر جلوه پیدا کردن و بازدید بالای یک سایت دارند و اکثر اوقات به تجربهٔ کاربری صدمه می‌زنند تا اینکه آن‌ را بهبود بخشند. گفتنی است که چنین تصاویری به موضوع وب‌سایت مرتبط نبوده و حاوی اطلاعات مفیدی نیستند و کاربران اغلب این تصاویر را نادیده گرفته و حتی ممکن است از دیدن آن‌ها عصبانی شوند!

تحقیقات و مقالات در زمینهٔ کاربردپذیری تصاویر
در آزمایشی که موسسهٔ UIE در زمینهٔ کاربردپذیری انواع مختلفی از اِلمان‌های گرافیکی انجام داد، مشخص شد که استفاده از گرافیک‌های مرتبط با محتوا و جست‌و‌جوی کاربر می‌تواند بسیار مفید واقع گردد اما تصاویر تزئینی اغلب به وب‌سایت صدمه زده و مزیت چندانی ندارند. همچنین مطالعات در زمینهٔ ردیابی چشم نشان می‌دهند که افراد اصلاً روی تصاویر تزئینی مکث نمی‌کنند و به‌ جای این کار به‌ دنبال محتوای مورد نظرشان می‌گردند و جلوه‌های بصری ناکارآمد و مزاحم را نادیده می‌گیرند.

Joshua Brewer در مقاله‌ای بر مفهوم ارزشمند بودن گذاشتن عکس در محتوا اشاره کرده و گفته که «یک عکس گاهی می‌تواند به ارزشمندی نوشتن هزار کلمه باشد.» اما در ادامه این نکته را هم یادآور شده که حتماً باید از تصاویر مرتبط با محتوا استفاده شود چرا که اگر از تصاویر تزئینی و نامربوط استفاده شود، واقعاً به مطلب لطمه وارد می‌شود. در یک مقالهٔ دیگر هم Gery Mc Govern به این نکته اشاره کرده که تصاویر تبلیغاتی واقعاً می‌توانند به وب‌سایت شما صدمه بزنند چرا که کاربر به‌ دنبال اطلاعات مورد نیازش است و اینکه کاربران اصلاً به چنین تصاویری توجه نمی‌کنند.

همان‌طور که در مقالهٔ قبلی که از لینک زیر در دسترس است گفته شد، از تصاویر تزئینی اغلب برای تأکید بر روی عنصری خاص در صفحه استفاده می‌شود اما با بررسی‌های انجام شده، مشخص گردید که استفادهٔ نادرست از این تکنیک تأثیر سوء داشته و در واقع باعث می‌شود که آن اِلمان خاص در صفحه حتی کمتر دیده شده یا اصلاً دیده نشود!

باور نادرست ۷ در مورد UX: گرافیک می‌تواند به توی چشم قرار دادن قسمتی از صفحه کمک کند
باور نادرست ۹ در مورد UX: طراحی باید اورجینال و خاص باشد

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon