باور نادرست ۳ در مورد UX: کاربران اسکرول نمی‌کنند!

باور نادرست ۳ در مورد UX: کاربران اسکرول نمی‌کنند!

امروزه اسکرول کردن صفحات توسط کاربران وب امری طبیعی و عادی است. مثلاً وقتی محتوایی طولانی همچون یک مقاله یا پست آموزشی در معرض دید کاربر قرار می‌گیرد، اسکرول کردن صفحه از لحاظ کاربردی خیلی راحت‌تر و کارآمدتر از این است که متن را در صفحات متوالی قرار دهیم و کاربر برای خواندن بخش‌های مختلف مطلب مجبور باشد روی دکمهٔ صفحهٔ بعدی کلیک کند.

با استفاده از اسکرول کردن دیگر لازم نیست که قسمت‌های مهم در هر مطلب را به زور در بالای هوم پیج یا صفحهٔ اصلی قرار دهیم تا بلکه بتوانیم کاربر را ترغیب به مطالعهٔ ادامهٔ متن کنیم اما در عین حال توجه داشته باشیم که برای اطمینان حاصل کردن از اینکه کاربران صفحه را اسکرول می‌کنند و به تمام محتویات آن نگاه می‌کنند لازم است که از یکسری اصول خاص طراحی پیروی کنید و همچنین محتوایی تهیه کنید که موردپسند بازدیدکننده باشد. در همین راستا، توجه داشته باشید که خلاصهٔ متن که در ابتدای مطلب قرار می‌گیرد، هنوز هم تأثیر زیادی در جلب نظر کاربر دارد و عامل تعیین‌کننده‌ای برای کاربر است که آيا ادامهٔ این صفحه ارزش مطالعه دارد یا خیر.

یافته‌های بسیاری اسکرول کردن کاربران را تأیید می‌کنند
Chartbeat سرویسی است که به وب‌سایت‌های دیگر آنالیز دیتا ارائه می‌دهد. این سرویس داده‌های به‌ دست آمده از دو میلیارد بازدید را آنالیز کرد و دریافت که ۶۶٪ توجه کاربران در یک صفحهٔ معمولی مربوط به قسمت بعد از خلاصه یا چکیدهٔ ابتدایی متن می‌شود و این بدان معنا است که کاربران صفحه را اسکرول می‌کنند.

Heatmap که یک سرویس آنالیز کلیک است، حدود یکصد هزار بازدید را آنالیز کرد و نتیجه این بود که کاربران در ۷۶٪ از صفحات از اسکرول‌بار استفاده می‌کردند و ۲۲٪ این افراد، صرف‌نظر از طول صفحه، کل آن‌ را از بالا تا پایین اسکرول می‌کردند که این موضوع مُهر تأییدی بر این نکته است که هنوز هم ابتدای صفحهٔ شما و در واقع خلاصه‌ای از متن که در ابتدا می‌آورید مهم‌ترین عامل در تداوم مطالعهٔ کاربر است.

آژانس طراحی Huge مقولهٔ اسکرول کردن کاربران را در مجموعه‌ای از تست‌های کاربردپذیری آزمایش کرد بدین صورت که از تعدادی شرکت‌کننده خواست به صفحات مختلفی در وب نگاهی بیندازند که نتیجهٔ این آزمایش این بود که اغلب شرکت‌کننده‌ها معمولاً صفحات را اسکرول می‌کردند.

مطالعات Jakon Nielsen نیز در زمینهٔ ردیابی چشم نشان داد در حالی‌ که توجه کاربر معطوف به ابتدای مطلب است، اما به پایین صفحه اسکرول می‌کند؛ مخصوصاً اگر صفحه به گونه‌ای طراحی شده باشد که کاربر را ترغیب به انجام این کار کند.

جالب است بدانید که بر روی تلفن همراه هم نیمی از کاربران در عرض ۱۰ ثانیه و ۹۰٪ کاربران در عرض ‍۱۴ ثانیه شروع به اسکرول کردن می‌کنند.

پس از بررسی اطلاعاتی که توسط TMZ.com آنالیز شده بود، مشخص گردید که بیشتر لینک‌هایی که روی آن‌ها کلیک شده‌ در انتهای صفحهٔ‌ اصلی بوده‌اند و این بدان معنا است که کاربر تا انتهای صفحه را اسکرول کرده که توانسته روی این لینک‌ها کلیک کند.

همچنین مطالعات کاربردپذیری که توسط Software Usability Research Laboratory انجام شد، نشان داد که کاربران می‌توانند صفحات طولانی که قابلیت اسکرول دارند را سریع‌تر از مطالبی که صفحه به صفحه شده‌اند بخوانند که این مطالعهٔ آن‌ها تأیید می‌کند افراد به اسکرول کردن عادت کرده‌اند.

تست‌های کاربردپذیری Jared Spool از سال ۱۹۹۸ به ما نشان می‌دهند که حتی اگر افراد بگویند که از اسکرول کردن بدشان می‌آید، باز هم این کار را انجام می‌دهند مضاف بر اینکه صفحات طولانی‌تر که قابلیت اسکرول دارند، بر روی کاربران بهتر جواب می‌دهند.

SURL نیز مطالعهٔ دیگری در زمینهٔ کاربردپذیری انجام داده که نشان می‌دهد فرقی نمی‌کند اگر افراد در نتایج جست‌وجوی خود صفحات قابل‌اسکرول پیدا کنند یا صفحاتی که مطالبش در چند صفحهٔ متوالی تقسیم شده زیرا موضوع اصلی این است که هر دو حالت برای کاربر عادی و طبیعی است.

نکتهٔ جالب این است که در سال ۲۰۱۱ اپل به‌ صورت پیش‌فرض در سیستم‌عامل مک حالت اسکرول را غیرفعال کرده بود، اما کاربران خودشان این حالت را فعال می‌کردند!

باور نادرست ۲ در مورد UX: تمام صفحات باید با ۳ کلیک در دسترس باشند!
باور نادرست ۴ در مورد UX: طراحی یعنی خوب به‌نظر آمدن وب‌سایت

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon