سرعت باورنکردنی Firefox در بازکردن تعداد بسیار زیادی تب در مقایسه با Google Chrome

سرعت باورنکردنی Firefox در بازکردن تعداد بسیار زیادی تب در مقایسه با Google Chrome

احتمالاً با این مسأله آشنایی دارید که مرورگر گوگل کروم شهرت خوبی در زمینهٔ مصرف منابع سیستمی ندارد! حالا رقیب آن یعنی Firefox سعی دارد کروم را از همین پاشنهٔ آشیل شکست دهد؛ که چیزی نیست جز مصرف حداقلی حافظه وقتی‌که تعداد زیادی از تب‌ها باز باشند.

وقتی می‌گوییم تعداد زیادی تب، منظورمان خیلی زیاد است؛ Dietrich Ayala -دولوپری که در موزیلا مشغول به‌کار است- سعی کرد فایرفاکس را با 1691 تب مختلف باز کند و دریافت که نسخهٔ فعلی این مرورگر (ورژن 54) در این زمینه ضعیف است و مقدار زیادی از حافظهٔ سیستم را درگیر می‌کند و این در‌حالی است که Firefox 55 در این زمینه پیشرفت بسیار زیادی کرده‌ است.

طبق بنچمارک Ayala در نسخهٔ 54، بیش از 4 دقیقه طول کشید تا مرورگر با تعداد زیادی تب باز شود اما در فایرفاکس 55، این زمان به 15 ثانیه کاهش یافته است! نکتهٔ مهم‌تر این‌که با این تعداد تب در فایرفاکس 54، کمی بیش از 2 گیگابایت از حافظهٔ سیستم مصرف شده بود ولی در فایرفاکس 55، مصرف حافظه به کمتر از 0.5 گیگابایت رسید. قطعاً این میزان بهبود یعنی کاهش به یک‌چهارم میزان قبلی، نتیجهٔ خارق‌العاده‌ای است.

ترفندهای کوانتومی
تمامی این‌ها به‌خاطر پروژهٔ جدیدی به نام Quantum Flow است که مهندسان فایرفاکس برای بهینه کردن سطح پاسخ‌دهی این مرورگر با میزان خوبی از موفقیت به آن دست پیدا کرده‌اند.

همان‌طور که بیان کردیم، کروم به‌خاطر مصرف بیش از حد منابع سیستمی، تاحدودی اعتبار خود را از دست داده است مخصوصاً وقتی تعداد زیادی تب فعال در این مرورگر باز باشد که در این صورت، احتمالاً با مشکلاتی که سیستم‌تان هنگام تعامل با این تب‌ها دارد آشنایی دارید.

موزیلا امیدوار است با این کار، کاربران حرفه‌ای بیشتری را به‌سمت خود بکشاند، اگرچه این‌کار فقط به درد کسانی که با تعداد زیادی تب به‌طور هم‌زمان سر‌وکله می‌زنند نمی‌خورد. واضح است که مصرف کمتر حافظه برای همهٔ کاربران، حتی آن‌هایی که معمولاً تعداد تب‌هایی که باز می‌کنند زیاد نیست نیز مفید خواهد بود.

البته فایرفاکس راه زیادی برای مجاب کردن کاربران در پیش دارد. با سهم فقط 12 درصدی از بازار مرورگرهای دسکتاپ (طبق اعلام Netmarketshare در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷)، این مرورگر بعد از اینترنت اکسپلورر 16.8 درصدی و فرمانروای این قلمرو، یعنی کروم با 59.5 درصد قرار می‌گیرد.

حال نوبت به‌ نظرات شما می‌رسد؛ از دیدگاه شما کدام‌یک از مرورگرهای مطرح بازار بیشترین بازدهی را برای وب‌ دولوپرها دارند؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon