معرفی استراتژی‌های مرتبط با Code Review به منظور بهبود سورس‌کد

معرفی استراتژی‌های مرتبط با Code Review به منظور بهبود سورس‌کد

Code Review (بررسی کد) معمولاً باعث کند شدن سرعت توسعهٔ نرم‌افزار می‌شود اما در عین‌ حال این کار فرصتی برای بهبود سورس‌کد ایجاد می‌‌کند که در همین راستا یکسری Best Practice وجود دارد که با پیروی از آن‌ها خواهیم توانست به بهترین شکل ممکن دست به بهبود سورس‌کد نرم‌افزار خود بزنیم که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کدهای خود را بدون تعصب بازنگری کنید 
وقتی کدی که قبلاً نوشته‌اید را می‌خواهید مجدداً بررسی کنید، تعصب را کنار گذاشته و به‌ نوعی اقدام به بررسی کدها کنید که گویی دولوپر دیگری به غیر از خودتان آن کد را نوشته است! همچنین اگر در آخرین ساعات کار مفید روزانه هستید، این احتمال را در نظر بگیرید که چه بسا روز بعد راه‌کار بهتری به ذهن شما برسد و از همین روی ادامهٔ کار را به صبح روز بعد موکول نمایید (اگرچه این توصیه ممکن است روند تغییر کد را در ابتدا کُند نماید، اما در دراز مدت متوسط بازدهی کار شما را افزایش خواهد داد.)

همواره به دیدگاه افراد دیگر پیرامون معماری پروژه اهمیت دهید 
اگر موردی وجود دارد که نسبت به آن مطمئن نیستید، از دیگران نظرخواهی کنید چرا که ممکن است با مشکلاتی که هم‌اکنون با آن‌ها دست‌وپنچه نرم می‌کنید، دیگر همکارانتان در گذشته برخورد کرده و راه‌کارهای خوبی هم به‌ دست آورده باشند.

تفاوتی را که ایجاد می‌کنید، سهل‌الفهم کنید 
ایجاد چندین تغییر در یک زمان، بررسی کد را سخت‌تر می‌کند به طوری که وقتی کدها را بازنگری می‌کنید، به دنبال ایجاد تغییرات ساده باشید. به‌ عبارتی، ریفکتورهای اساسی را به فازهای بعدی بررسی کد موکول کنید.

اطلاعات مهم را در خود سورس‌کد قرار دهید 
ممکن است شخصی که کد شما را در آینده می‌خواند، تمایلی به خواندن گزارش نهایی Code Review نداشته باشد و از همین روی، اطلاعات کلیدی را در قالب کامنت در خودِ سورس‌کد بنویسید.

کد خود را پس از بازنگری، مجدد بازبینی کنید 
یک قدم به عقب باز گردید و به صورت جدی به کدهای خود با دیدی تازه نگاه کنید. وقتی دست به مجموعه‌ای از تغییرات مختلف می‌زنید، اغلب این امکان برای شما فراهم می‌شود که اصلاحاتی اضافه بر سازمان بر روی کدها انجام دهید (درست شبیه ریفکتور کردن، این فرایند ممکن است به کار طولانی و مراحل متعددی برای رسیدن به بهترین دیزاین نیاز داشته باشد.)

علت پشت پردهٔ کدها را جویا شوید 
در صورتی‌ که علت مرتبط با کدی را متوجه نمی‌شوید، هیچ‌گونه تغییری در سورس‌کد ایجاد نکنید و سعی نمایید اگر به دولوپر پروژه دسترسی دارید، در مورد ابهام ایجاد شده از وی سؤال نمایید و در غیر این‌ صورت، به مستندات پروژه مراجعه نمایید. 

در پایان چنانچه علاوه بر موارد فوق علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این راستا هستید، می‌توانید به مقالهٔ Code Review: راه‌کارهایی امن به منظور تضمین امنیت سورس‌کد مراجعه نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon