ایده‌هایی برای راه‌اندازی یک استارتاپ

ایده‌هایی برای راه‌اندازی یک استارتاپ

فضای رقابت در عرصهٔ تولید نرم‌افزارهای تجاری، شرکت‌ها و استارتاپ‌های زیادی را بر آن داشته که تلاش کنند تا با نوآوری‌های خود، محصولات جدیدی را وارد چنین حوزه‌ای کنند؛ از شرکت‌هایی مانند Workday و Zendesk که فرآیندهای تجاری سنتی را بازتعریف کرده‌اند گرفته تا شرکت‌هایی نظیر Slack که حوزه‌های جدیدی را در زمینهٔ نوآوری گشوده‌اند، اما در عین حال هنوز کارهای زیادی در زمینهٔ نرم‌افزارهای تجاری باقی مانده است که کارآفرینان جوان می‌توانند آن‌ها را تصاحب کنند.

اینترنت اشیاء
با قدرتی که دستگاه‌های هوشمند به جنبه‌های مختلف زندگی ما می‌دهند، دیوایس‌هایی که هر روزه‌ از آن‌ها استفاده می‌کنیم هوشمندتر و مکانیزه‌تر خواهند شد. صنایع تولیدی، بهداشت و درمان و خودروسازی از صنایع پیش‌رو در بهره‌گیری از اینترنت اشیاء (IoT) هستند.

از یک چشم‌انداز بازاری، باید انتظار ظهور پلتفرم‌هایی را داشته باشیم که قابلیت‌های ویژه‌ای را برای به‌کارگیری از IoT در محیط‌های صنعتی و خانگی فراهم کنند (برای آشنایی بیشتر با مبحث IoT، به مقالهٔ اینترنت اشیاء یا Internet of Things چیست؟ مراجعه نمایید).

اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاکچین
کسانی که با بیتکوین آشنا هستند، می‌دانند که Blockchain به عنوان زیرساختی بنیادی است که معاملات صورت گرفته با پول‌های دیجیتالی همچون بیتکوین، اتریوم و غیره که تکنیک‌های رمزنگاری در آن‌ها استفاده شده است را پشتیبانی می‌کند.

از نقطه‌نظر کاربردی، بلاکچین زیرساختی را فراهم می‌کند تا نقل و انتقال نامتمرکز، امن، و قابل‌اعتماد دیتا امکان‌پذیر شود. قطعاً بلاکچین تکنولوژی قابل‌توجهی در آیندهٔ اپلیکیشن‌های سازمانی است و از موارد استفادهٔ خاص مثل رأی‌گیری‌های الکترونیکی یا پرداخت‌های آنلاین گرفته تا مواردی همچون نسل آیندهٔ اپلیکیشن‌های ارتباطی را پوشش خواهد داد.

علم داده‌ها
تا به امروز، ما شاهد ظهور یکسری پلتفرم‌هایی بوده‌ایم که به‌کارگیری یادگیری ماشینی، تحلیل داده‌ها و نمایش گرافیکی حجم عظیمی از داده‌ها را آسان‌تر کرده‌اند. این تحولات امکان دستیابی به سطوحی از هوشمندی داده‌ها را برای کسب‌وکارهای مختلف فراهم کرده‌اند که پیش از این برای آن‌ها غیرممکن بوده است.

باور بر این است که به همان اندازه که این رویه پیش می‌رود، شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ با مسائل پیچیده‌تری در مورد داده‌ها در صنعت خاص خود سروکار خواهند داشت؛ در نتیجه، قابلیت‌های پلتفرم‌های علوم داده برای استفاده در زمینه‌های خاص و غیرعمومی‌تر، بهینه خواهند شد. انتظار می‌رود که در آینده شاهد پلتفرم‌های بسیار بیشتری باشیم که قدرت پلتفرم‌های کنونی علوم داده را به کار گیرند و آن‌ها را برای حوزه‌ها و صنایع خاص تنظیم و سازگار کنند. 

کسب‌وکارهایی همچون Uber و Airbnb
بیزینس‌هایی همچون Uber و Airbnb به گونه‌ای تحول یافته‌اند که تبدیل به مهم‌ترین شرکت‌های خصوصی تکنولوژی شده‌اند. طی چند سال آینده باید انتظار افزایش تعداد پلتفرم‌هایی از این دست را داشته باشیم. به عبارت دیگر، استارتاپ‌هایی که زیرساخت لازم برای دیگر افراد را برای کسب درآمد آسان فراهم می‌کنند.

واقعیت صنعتی افزوده
پلتفرم‌های واقعیت افزوده‌ای همچون Oculus فیسبوک همیشه در کانون توجه اخبار تکنولوژی بوده‌اند. به نظر می‌رسد کاربردهای کلاسیک پلتفرم‌های AR در اپلیکیشن‌هایی مثل بازی‌ها باشد؛ با این وجود، سازمان‌ها می‌توانند سود بسیار زیادی از پیشرفت‌های تکنولوژی AR ببرند.

در واقع، تکنولوژی‌های AR به طور جدی صنایعی مانند آموزش و پرورش، ساختمان‌سازی، بهداشت و سلامت، صنعت و تولید را تغییر خواهند داد. انتظار می‌رود طی چند سال آینده شاهد تکامل تدریجی پلتفرم‌های واقعیت افزوده‌ای باشیم که بر صنایع خاص متمرکزند.

چاپ سه‌بُعدی
پیشگامان استفاده از تکنولوژی‌های چاپ سه‌بُعدی صنایع بزرگی هستند که به سرعت در حال تحول و دگرگونی می‌باشند که از آن جمله می‌توان به صنایع تولید، ساختمان‌سازی، خودروسازی، بهداشت و درمان و ... اشاره کرد. وقتی که سازمان‌ها چاپ سه‌بُعدی را به یکی از فرایندهای اصلی خود تبدیل کنند، نیاز به پلتفرم‌هایی که بتوانند چاپ سه‌بُعدی را در یک مقیاس صنعتی اجرا کنند مطرح می‌شود. انتظار می‌رود که به زودی پلتفرم‌های چاپ سه‌بُعدی مختص صنایع خاص به بازار عرضه شوند.

تجزیه و تحلیل داده
در طول چند سال گذشته علم تجزیه و تحلیل داده‌ها تبدیل به یکی از حوزه‌هایی در زمینهٔ نرم‌افزارهای سازمانی شده است که با سریع‌ترین رشد همراه بوده‌اند. با این وجود، بیشتر بهینه‌سازی‌ها در پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل روی این موضوع تمرکز داشته‌اند که روش تفسیر داده‌ها را از طریق نمایش گرافیکی، گزارشات و نظارت جامع‌تر و بهتر برای کاربران ساده‌تر کنند.

این مدل‌های سنتی، مبتنی بر رفتارهای واکنشی هستند که در آن‌ها تحلیل داده‌ها به فردی واگذار می‌شود که وی در نهایت پس از تفسیر داده‌ها، تصمیم خاصی را خواهد گرفت. از آنجا که پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل همچنان کشش خود را در محیط‌های کاری حفظ کرده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، انتظار داریم که شاهد تغییر از مدل‌های واکنشی به مدل‌های کنش‌گرا باشیم که از آن طریق، اَعمالی بر اساس تفسیری که یک دستگاه هوشمند از داده‌ها دارد، انجام خواهد شد.

یادگیری ماشینی
تجاری شدن توان محاسباتی و همچنین تکامل تدریجی فریمورک‌هایی نظیر Azure ML ،Spark و غیره، استفاده از یادگیری ماشینی را در کاربردهای تجاری عمومی‌تر کرده است. جدا از تحول سریع پلتفرم‌های ML (یادگیری ماشینی)، اکثر سازمان‌ها هنوز یادگیری ماشینی را به عنوان یک رشتهٔ دانشگاهی می‌بینند (برای آشنایی بیشتر با این مقوله، به مقالهٔ یادگیری ماشینی چیست؟ مراجعه نمایید).

از آنجا که پلتفرم‌های ML همچنان در حال تکامل‌اند، پیش‌بینی می‌شود که اتخاذ آن به صورت یک رویهٔ متداول در سازمان‌ها درآید. انتظار داریم در چند سال آینده شاهد آن باشیم که پلتفرم‌های ML همچون دیتابیس‌های کنونی تبدیل به جریان اصلی در اپلیکیشن‌های سازمانی شوند.

پلتفرم‌هایی برای تسهیل کار با میکروسرویس‌ها
از نظر مفهومی، اساس کار میکروسرویس‌ها بدین صورت است که یک اپلیکیشن را به مجموعه‌ای از سرویس‌های کوچک و مستقل از یکدیگر تقسیم می‌کند تا عملیات بسیار ساده و تجزیه‌ناپذیری را اجرا کرده و بتوانند به طور مستقل توسعه یافته و مدیریت شوند (برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقالهٔ Microservice چیست؟ مراجعه نمایید).

از آنجا که میکروسرویس‌ها همچنان محبوبیت خود را در میان دولوپرها حفظ کرده‌اند، انتظار داریم که به زودی شاهد نسل‌های جدید از پلتفرم‌های مبتنی بر توسعه و مدیریت میکروسرویس‌ها باشیم. به طور مثال، می‌توان به Moleculer اشاره کرد که فریمورکی برای استفاده از معماری میکروسرویس برای نودجی‌اس است (برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقالهٔ Moleculer: فریمورک میکروسرویس سریع، مدرن و قدرتمند برای Node.js مراجعه نمایید).  

پهپادها
سرعت به‌کارگیری دستگاه‌های بدون سرنشین که قادر به پرواز هستند و بیشتر به عنوان هواپیماهای بدون خلبان شناخته می‌شوند توسط شرکت‌ها بیش‌تر از مشتریان حقیقی است که این موضوع در تاریخ اخیر تکنولوژی، یک امر نادر است! گرچه استفاده از این تکنولوژی از صنایع مرتبطی همچون صنایع نظامی و دفاعی آغاز شد، اما در ادامه شاهد به‌کارگیری آن در صنایع نامتجانسی همچون کشاورزی، انرژی و بخش عمومی بوده و خواهیم بود.

نسل آیندهٔ امنیت سایبری 
طی چند سال گذشته امنیت سایبری از یک نظام سازمانی به یکی از اجزای جنگ مدرن تغییر یافته است. انتظار می‌رود این روند در چند سال آینده ادامه پیدا کند و نسل نوینی از تکنولوژی‌های امنیت سایبری که در مؤسسات به کار گرفته خواهند شد، تولید گردد.

به غیر از موارد فوق‌الذکر، به نظر شما چه فناوری‌های دیگری در آینده عنان بازار آی‌تی دنیا و ایران را در دست خواهند گرفت؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon