اشتباهات رایجی که ناخواسته در ارتباط با یوایکس مرتکب می‌شویم

اشتباهات رایجی که ناخواسته در ارتباط با یوایکس مرتکب می‌شویم

یکی از چالش‌هایی که طراحان سایت با آن مواجه هستند این است که هیچ‌گاه نمی‌توانند همه را راضی نگاه دارند اما این مسئله زمانی بیشتر نمود عینی پیدا خواهد کرد که در زمینهٔ طراحی تجربهٔ کاربری تازه‌کار باشیم که مطمئناً اشتباهاتی را مرتکب خواهیم شد که می‌توانند صدمات جبران‌ناپذیری به نحوهٔ تعامل کاربران با سایت وارد سازند که در ادامه به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اشتباه اول: طراحی برای خود
برای اینکه طراح موفقی باشید، باید تعصبات قبلی خود را کنار بگذارید و تنها هدف‌تان باید کمک به کاربر و ایجاد یک تجربهٔ به‌یادماندنی باشد که در همین راستا در ادامه چند راهنمایی برای انجام فرآیند طراحی بیان می‌کنیم:

- همیشه در تمام مراحل طراحی خود را جای کاربر قرار دهید.
- با کاربران سایت تعامل داشته باشید و تا حد ممکن از آن‌ها فیدبک بگیرید.
- تا جای ممکن وب‌سایت بر روی دیوایس‌های زیادی تست کنید.
- اگر پروژه به اندازهٔ کافی بزرگ باشد، تحقیقات میدانی در رابطه با کاربران انجام دهید.
- تست A/B را در مورد عناصر مختلف طراحی مانند رنگ، دکمه‌ها، متن، تصاویر و ... انجام دهید.

به طور کلی، A/B Testing به این نکته اشاره دارد که باید دو نسخهٔ مختلف از یک صفحهٔ سایت را در معرض دید دو گروه مختلف از کاربران سایت قرار داده و نظر ایشان را جویا شد و هر طرحی که بیشترین امتیاز را کسب کرد، برندهٔ بازی است.

اشتباه دوم: اشتباه گرفتن UX با UI
نیاز به توضیح نیست که UX (تجربهٔ کاربری) و UI (رابط کاربری) مفاهیم متفاوتی هستند و کاربرد آن‌ها به جای یکدیگر اشتباهی رایج است. UI مربوط به چگونگی تعامل کاربر با ظاهر سایت است و بخشی از تجربهٔ کاربری کلی می‌باشد اما UX با چگونگی تأثیر طراحی بر احساس کاربر سروکار دارد. به طور خلاصه، هدف از طراحی رابط کاربری، ایجاد رابط کارآمد و جذابی است که به ایجاد یک تجربهٔ کاربری خوب کمک می‌کند (داشتن رابط کاربری زیبا به معنی کارکرد صحیح سایت نیست، و داشتن رابط کاربردی به معنی این نیست که کاربران عاشق سایت خواهند شد.)

اشتباه شماره 3: درخواست اطلاعات خیلی زیاد از کاربران
کاربران معمولاً تمایلی ندارند تا اطلاعات زیادی از خود را در اختیار سایت‌های مختلف قرار دهند و هرچه فرم‌های بیشتری اضافه کنید، احساسات کاربران را کمتر برانگیخته خواهید کرد. به عنوان یک قانون کلی، برای دستیابی به تعداد درست فیلدهای مورد نیاز باید کاربران خود را مورد مطالعه قرار داده و در ابتدا دقیقاً تمام داده‌های ضروری که باید از آن‌ها جمع‌آوری کنید را تعریف کرده سپس بر اساس این داده‌ها تعداد درست فیلدها را به دست آورید که برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم به مقالهٔ‌ طراحی فرم با مد نظر قرار دادن نکات یوایکسی مراجعه نمایید.

واقعیت آن است که این کار نوعی داد و ستد است و در این رابطه شما با یکسری چالش‌ها مواجه خواهید شد. به عبارتی، تیم فروش معمولاً اطلاعات اصلی را می‌خواهند در حالی که طراحان در تلاش برای به دست آوردن بهترین تجربهٔ کاربری هستند و تنها راه برای ایجاد یک توازن، آزمودن کاربران است (برای مثال، ممکن است حذف یک فیلد از فرم، باعث افزایش نرخ تبدیل شود.) 

توصیه‌های بیشتر
این نکته را نیز همواره در نظر داشته باشید که اگرچه برخی قوانین ساده را باید همیشه در ذهن داشته باشید، ولی با هر پروژهٔ طراحی باید به صورت اختصاصی برخورد کرد. همچنین رعایت نکات زیر می‌تواند در رقم زدن یک تجربهٔ کاربری بهتر تأثیرگذار باشند:

- سادگی: طراحی کمینه‌گرا (مینیمالیستی) بسیار رایج است چرا که هر چیز غیرضروری را که مستقیماَ کمکی به کاربران نمی‌کند، حذف می‌کند. 

- نویگیشن: اطمینان حاصل کنید که فضای کافی در اطراف مناطق قابل‌کلیک وجود دارد تا به فیلدهای اطراف تخطی نکنند. از همه مهم‌تر، هر صفحه را به گونه‌ای طراحی کنید که گویی تجربهٔ اول کاربر در سایت شما است و همیشه موقعیت فعلی کاربر در سایت و گام بعدی باید به روشنی معلوم باشد.

- ترفندهای روانشناختی: طراحی باید اعتماد کاربر را جلب کند و احساسات مثبتی را به وی را القاء سازد و از همین روی باید مباحثی مانند روانشناسی رنگ، شخصیت در طراحی و هنر اغواکنندهٔ طراحی تعاملی را فرا بگیرید (در همین راستا می‌توانید به مقالهٔ‌ تأثیر به‌کارگیری تکنیک‌های روانشناختی در موفقیت یک سایت مراجعه نمایید.)

به طور کلی، هنگامی که به عنوان یک طراح در دوراهی قرار گرفتید، این سؤال را از خود بپرسید که «اگر من الان جای کاربر بودم چه می‌کردم؟» سپس به آرامی در جهت ایجاد یک تجربهٔ کاربری حرفه‌ای گام بردارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon