راه‌کارهای عملی به منظور تبدیل شدن از یک دولوپر Junior به یک دولوپر Senior

راه‌کارهای عملی به منظور تبدیل شدن از یک دولوپر Junior به یک دولوپر Senior

آنچه در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، روش‌هایی است که با عملی کردن آن‌ها در فرایند توسعهٔ نرم‌افزار خواهیم توانست کیفیت کدهای خود را افزایش دهیم و نرم‌افزارهای به مراتب بهتر و حرفه‌ای‌تری به بازار عرضه کنیم و در نهایت از یک دولوپر Junior به یک دولوپر Senior مبدل گردیم.

انجام فرایند ریفکتورینگ در زمان مناسب
Refactoring به فرایندی گفته می‌شود که در آن برنامه‌نویس اقدام به بهبود سورس‌کد پروژه می‌کند که یا خود قبلاً آن‌ها را نوشته است یا اینکه از برنامه‌نویس دیگری به وی به ارث رسیده است. گاهی اوقات برخی برنامه‌نویسان بر این باورند که «برنامه‌ای که دارد به درستی کار می‌کند، نیاز به ریفکتورینگ ندارد» که این جمله در برخی مواقع درست بوده اما در برخی مواقع باید جلوی این طرز تفکر را گرفت.

اگر پروژه‌ای دارید که قرار است به پروژه نسبتاً بزرگی در آینده‌ای نه چندان دور مبدل گردد،‌ حتماً باید ریزه‌کاری‌های پروژهٔ خود را در اولین فرصت دستخوش تغییر سازید تا نه تنها کدهای شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسند،‌ بلکه توسعه کدهای شما در آینده نیز آسان‌تر گردد و به طور کلی نرم‌افزار از پرفورمنس بهتری برخوردار گردد. زمانی که فرآیند ریفکتورینگ به‌ موقع و اصولی صورت گیرد،‌ احتمال وقوع باگ‌های مخرب در آینده به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

نگاه کردن به کدهای سایر دولوپرهای حرفه‌ای
به طور خلاصه، نگاه کردن و مرور کدهای سایر برنامه‌نویسان (البته برنامه‌نویسان حرفه‌ای) به منزلهٔ یک منبع آموزشی بسیار مفید برای یادگیری اصول برنامه‌نویسی است. به طور مثال، فرض کنید که قصد نوشتن یک وب اپلیکیشن را دارید. بخش‌های سادهٔ کار را به خوبی پیش برده‌اید اما زمانی که می‌خواهید یک API برای وبلاگ خود بنویسید، نیاز به کمک دارید. برای این منظور، اگر دورهٔ آموزشی مفیدی نیافتید، حتماً با یک جستجوی ساده در گیت‌هاب با یکسری پروژه آشنا خواهید شد و با نگاه کردن به سورس‌کد پروژه‌های دیگر برنامه‌نویسان حرفه‌ای می‌توانید با روش اصولی این کار آشنا شوید.

با سایر دولوپرها در ارتباط باشید
گاهی‌ اوقات برنامه‌نویسان مبتدی نیاز دارند تا به جای آنکه خود یکسری از چیزها را تجربه کنند، از تجربیات برنامه‌نویسان حرفه‌ای دیگر استفاده کنند. با توجه به اینکه سرعت پیشرفت فناوری به‌ خصوص در صنعت توسعهٔ نرم‌افزار بسیار زیاد است و شاید شما هم جزو آن دسته از برنامه‌نویسان مبتدی باشید که کار خود را دیر شروع کرده‌اید، به این نیاز خواهید داشت تا فرایند یادگیری اصول برنامه‌نویسی را تسریع کنید.

برای این منظور، به جای آنکه خود دست به تجربه در یکسری از جنبه‌های کار بزنید، سعی کنید از تجربیات سایر برنامه‌نویسان حرفه‌ای‌تر از خود استفاده کنید. توصیه می‌کنیم که پس از انتخاب زبان برنامه‌نویسی مد نظر خود، حتماً یکی یکی از برنامه‌نویسانی که در آن حوزه حرفی برای گفتن دارد را به عنوان منتور خود انتخاب کرده تا بتوانید از تجربیات ایشان بهره‌مند گردید (در همین راستا، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ منتورینگ چیست و منتور کیست؟ مراجعه نمایید.)

به نظر شما به جزء موارد بالا، چه راه‌کارهای دیگری را می‌توان به کار گرفت تا از آن طریق از یک دولوپر Junior به یک دولوپر Senior مبدل شد؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon