دلایل استفاده از موتور جستجوی DuckDuckGo

دلایل استفاده از موتور جستجوی DuckDuckGo

امروزه موتورهای جستجو همچون منابع عظیمی از داده‌ها عمل کرده و افراد می‌توانند برای دست یافتن به پاسخ پرسش‌های خود، تحقیق و سایر موارد به آن‌ها مراجعه کنند. معمولاً ما برای جستجو از موتورهای جستجوی معروفی مانند گوگل یا بینگ استفاده می‌کنیم اما نکته‌ای که اکثراً از آن غافلیم این است که موتورهای جستجوی دیگری نیز وجود دارند که امکانات خارق‌العاده‌ای در اختیار ما قرار می‌دهند که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها، حفظ حریم خصوصی‌مان باشد.

DuckDuckGo یکی از این موتورهای جستجو است که در ادامه به بیان دلایلی برای استفاده از آن خواهیم پرداخت که می‌تواند ما را مجاب کند تا به این موتور جستجو مهاجرت کنیم. 

حفظ حریم خصوصی در DuckDuckGo

گوگل پس از هر جستجویی که توسط کاربران انجام می‌شود، داده‌های مرتبط با جستجوها را ذخیره می‌کند تا با این کار بتواند نتایج جستجوهای بعدی کاربران را مطابق مطالبی که مورد نیازشان است از یکسو و همچنین مرتبط با جستجوهای قبلی ایشان است از سوی دیگر در معرض دید آن‌ها قرار دهد. نیاز به توضیح نیست که جستجوهای ما و نحوهٔ تعامل‌مان با دنیای مجازی نشانگر سبک زندگی ما است؛ جزئیاتی که ممکن است بخواهیم آن‌ها را برای خود نگاه داریم و از افشای آن‌ها بپرهیزیم. به طور مثال، جستجوهایی مانند علائم بیماری‌ها و موارد منع‌شده برای استفاده از داروها و غیره می‌توانند حاوی اطلاعات شخصی و خصوصی مهمی برای ما باشند.

حریم خصوصی در DuckDuckGo

در چنین شرایطی، ممکن است بخواهیم نتایج جستجوی خود را به صورت شخصی نگاه داریم و از افشای مواردی که می‌توانند منجر به دستیابی اطلاعاتی دربارهٔ ما شوند بپرهیزیم. DuckDuckGo به این مسئله احترام گذاشته و حتی شعاری همچون The Search Engine That Doesn't Track You برای خود در نظر گرفته است. شما می‌توانید تنظیمات مرتبط با امنیت اطلاعات را با کلیک کردن روی منوی تنظیمات، وارد شدن به Other Settings و کلیک کردن روی تب Privacy تغییر دهید.

ذخیره کردن تنظیمات خود در کلود

موتور جستجوی DDG به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید اطلاعت مرورگر خود را در فضای کلود ذخیره کرده و با قرار دادن یک کلمهٔ عبور، در هر سیستمی که تمایل دارید از آن ها استفاده کنید. 

محدود کردن نتایج جستجو بر اساس ناحیه

با استفاده از این موتور جستجو می‌توانید نتایج جستجوی خود را به نتایج مرتبط با یک منطقهٔ جغرافیایی خاص محدود کنید.

دستیابی به اطلاعات در کمترین زمان ممکن

هنگامی که به جستجو با DDG می‌پردازید، این سرویس امکان دستیابی به اطلاعاتی کلی دربارهٔ موضوع مورد نظر شما و موارد مرتبط را در صفحهٔ اصلی خود می‌دهد. این امکان می‌تواند زمانی که فقط به دنبال اطلاعاتی سریع و کوتاه و یا یک دید کلی دربارهٔ یک موضوع هستید، مفید باشد.

تمامی نتایج جستجو فقط در یک صفحه قرار دارند

تقریباً اکثر موتورهای جستجویی که مورد استفادهٔ ما قرار می‌گیرند، نتایج جستجوی خود را درون چندین صفحه به نمایش می‌گذارند اما این در حالی است که حدود ٪۹۰ کاربران موتورهای جستجو فقط نتایج صفحهٔ اول را بررسی می‌کنند زیرا اکثراً بر این باورند که نتایج به دست آمده در صفحه‌های دیگر از اهمیت چندانی برخوردار نیستند (که تا حدودی هم حق با ایشان است.)

موتور جستجوی DDG با در نظر گرفتن این مسئله، تمامی نتایج خود را فقط در یک صفحه به نمایش می‌گذارد و از صفحات متعدد برای نمایش نتایج خود استفاده نمی‌کند و برای دست یافتن به نتایج بیشتر، کافی است به پایین صفحهٔ نتایج مراجعه کرده و روی دکمهٔ More Results کلیک نمایید و نتایج بیشتر به صورت اِی‌جکس به نمایش در خواهند آمد (به طور کلی، منظور از فناوری AJAX این است که بدون بارگذاری مجدد صفحه، اطلاعات جدیدی در معرض دید کاربران قرار گیرد.)

DuckDuckGo یک موتور جستجوی بدون تبلیغات

در حالت عادی، این موتور جستجو تبلیغات مرتبط با جستجوهای شما را به نمایش می‌گذارد اما اگر قصد جستجویی بدون تبلیغات را دارید، کافی است به Other Settings رفته و در تب General، گزینهٔ Advertisements را بر روی حالت Off قرار دهید.

جستجو کردن با حالت !Bang

یکی از بهترین امکاناتی که این موتور جستجو در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، امکان جستجو در حالت !Bang است. بهترین راه برای توضیح این روش جستجو، آموزش آن با یک مثال است. به موتور جستجوی DuckDuckGo رفته و عبارت Amazon Breaking Bad را جستجو کنید. مشاهده می‌کنید که سایت نتایج جستجو را به صورت عادی برای شما به نمایش می‌گذارد. حال عبارت Amazon Breaking Bad! را جستجو کنید (علامت ! را قبل از نام سایت آمازون قرار دهید.) که در چنین صورتی، این موتور جستجو شما را مستقیماً به سایت آمازون برده و عبارت Breaking Bad را توسط موتور جستجوی خود سایت آمازون برای شما جستجو می‌کند (گرچه این روش از تمامی سایت‌ها پشتیبانی نمی‌کند، اما می‌توانید به طور مستقیم به موتور جستجوی بیش از صدها سایت دسترسی داشته باشید.)

میانبرهای کاربردی

یکی از امکانات بسیار کاربردی این سِرچ اِنجین، امکان استفاده از کلیدهای میانبر پیش‌فرض است به طوری که تعدادی از کلیدهای میانبر این سرویس و کاربرد آن‌ها عبارتند از:

- کلیدهای J و K و کلیدهای جهت‌نمای بالا و پایین، برای حرکت کردن بین نتایج جستجو
- کلید H برای دست‌یابی به باکس جستجو
-کلید M برای نمایش نتایج اصلی جستجو

تغییر ظاهر موتور جستجو

همچنین می‌توانید فقط با چند کلیک، ظاهر موتور جسجتوی خود را تغییر دهید. برای این کار، کافی است از منوی تنظیمات، گزینهٔ More Themes را انتخاب کرده و اِستایل مورد نظر خود را برگزینید (البته اگر شما به دنبال شخصی‌سازی بیشتری برای موتور جستجوی خود هستید، می‌توانید از بخش Other Settings و در تب Appearance به خواستهٔ خود برسید به طوری که تمامی تغییرات اِعمال‌شده بلافاصله اجرا خواهند شد.)

نتیجه‌گیری

نیاز به توضیح نیست که روز به روز بر اهمیت حفظ حریم خصوصی خود در فضای سایبری افزوده می‌شود اما در عین حال خبر خوب این است که با آگاهی از سازوکار اینترنت و نحوهٔ کار موتورهای جستجو و همچنین به‌کارگیری یکسری ابزار خاص، به سادگی قادر خواهیم بود تا بخش قابل‌توجهی از حریم خصوصی خود را حفظ کنیم. در واقع، برخی کاربران بر این باورند که قابلیت Incognito می‌تواند حریم خصوصی ایشان را مصون دارد که در همین راستا توصیه می‌کنیم به مقالات زیر مراجعه نمایید: 

Incognito آن‌قدر هم که فکر می‌کنیم حافظ حریم خصوصی ما نیست! 
تاریخچهٔ اینترنتی‌ کاربران را به سادگی می‌توان رصد کرد

همچنین باید توجه داشت که مرورگرها داده‌های بسیاری را از کاربران‌شان فاش می‌سازند به طوری که در مقالهٔ Webkay: ابزاری که نشان می‌دهد مرورگرها چه اطلاعاتی در مورد کاربرانشان دارند به معرفی ابزاری پرداختیم که به سادگی نشان می‌دهد مرورگرها چه اطلاعات از ما را در اختیار می‌گیرند.

در پایان، اگر علاقمند هستید بدانید که وب و اینترنت چگونه کار می‌کند و داده‌ها چه‌طور در این فضا ردوبدل می‌شوند، توصیه می‌کنیم به دورهٔ وب چگونه کار می‌کند؟ مراجعه نمایید.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا تجربهٔ کار با موتور جستجوی داک‌داک‌گو را داشته‌اید؟ علاوه بر این، به نظر شما چه‌قدر حریم خصوصی در فضای آنلاین حائز اهمیت است؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon