آشنایی با سؤالاتی که ممکن است مدیران منابع انسانی از دولوپرهای موبایل بپرسند

آشنایی با سؤالاتی که ممکن است مدیران منابع انسانی از دولوپرهای موبایل بپرسند

نیاز به توضیح نیست که تعداد کاربران موبایل روز به روز افزایش می‌باید اما در عین حال پرسشی که به ذهن می‌رسد این است که این آمار و ارقام برای یک دولوپر به چه معنا است؟ کسب‌و‌کارها بیش از گذشته تمرکز خود را روی ساخت محصولات مرتبط با پلتفرم موبایل گذاشته‌اند و از همین روی دولوپرهای آشنا به کار در زمینهٔ iOS ،Android و Mobile Web بیش از پیش مورد نیاز بازار کار خواهند بود. در همین راستا، اگر علاقمند به حرکت به سمت فعالیت در زمینهٔ توسعهٔ اپ موبایل هستید، نیاز دارید تا آمادهٔ پاسخ‌گویی به سؤالات زیر برای مصاحبه‌های کاری خود باشید.

اساساً در روز مصاحبه سؤالات را می‌توان به دو دستهٔ کلی Hard Skills و Soft Skills دسته‌بندی کرد اما در کنار پرسش‌هایی از این دست، به احتمال قریب به یقین یکی از چهار سؤال زیر نیز ممکن است توسط مصاحبه‌کننده از فرد متقضای پرسیده شود.

چه نمونه‌کارهایی دارید؟
وقتی برای یک موقعیت شغلی دولوپر موبایل رزومه می‌فرستید، آمادۀ نشان دادن چند نمونه‌کار که در گذشته انجام داده‌اید باشید زیرا به هر میزان هم که رزومهٔ خوب و وزینی داشته باشید، این نمونه‌کار واقعی است که می‌تواند نظر مساعد فرد مصاحبه‌کننده را جلب کند (برای آشنایی بیشتر با شیوه‌های نوشتن رزومه، به مقالهٔ چگونه یک روزمهٔ خوب به عنوان برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده بنویسیم؟ مراجعه نمایید.)

مدیران منابع انسانی می‌خواهند با کار شما در گذشته آشنا شوند، چه به‌ عنوان دولوپر اصلی و چه در نقش کارشناسی که وظیفهٔ ساپورت کردن یک اپ را داشته است تا برایشان محرز شود که مجموعه مهارت‌ها و تجربیات‌تان مناسب شرکت آن‌ها خواهد بود. اگر کاری در گذشته انجام داده‌اید، یک ایدهٔ خوب این خواهد بود که لیستی از اپلیکیشن‌ها به‌ همراه لینک دانلود آن‌ها به فروشگاه‌های آنلاینی مثل کافه‌بازار، گوگل‌پلی، اپل‌استور و ... با خود به همراه داشته باشید تا آن‌ها بتوانند اپلیکیشن‌های شما را دانلود کرده و تست کنند (اگر هم جزو دولوپرهای تازه‌کار هستید و قبلاً پروژه‌ای واقعی را توسعه نداده‌اید، می‌توانید نمونه اپلیکیشن‌هایی که برای تمرین و یادگیری ساخته‌اید را روی دیوایس خود از قبل نصب کرده و در معرض دیدشان قرار دهید که به‌ مراتب از دست خالی بودن بهتر است.)

در زمینهٔ روش‌های کسب درآمد چه تجربه‌ای دارید؟
چیزی نخواهد گذشت که صاحبان کسب‌و‌کارها باید تصمیم بگیرند که آیا قصد کسب درآمد از اپلیکیشن خود را دارند یا خیر. اگر به فرض مثال اپلیکیشن مورد نظر فقط یک اینترفیس برای یک فروشگاهِ خرده‌فروشی آنلاین باشد، هدف اصلی ادغام تبلیغات موبایلی در اپلیکیشن و در‌ عین‌ حال ساده و قابل درک بودن خرید درون برنامه‌ای خواهد بود.

وقتی قرار مصاحبه می‌گذارید، اطمینان حاصل کنید که از روش‌های مختلف کسب درآمد برای اپلیکیشن‌ها اطلاع دارید تا اگر سؤالی در این رابطه پرسیده شد، بتوانید توضیح دهید که کدام ویژگی می‌تواند برای یک اپلیکیشن خاص سودآور باشد و صرفاً نگویید که «من فقط دولوپر هستم و روش‌های درآمدزایی ربطی به من نداره!»

به چه شکل تیم‌وُرک انجام می‌دهید؟
از آنجایی که توسعهٔ اپلیکیشن یک پروسهٔ مشارکتی است، مدیران منابع انسانی می‌خواهند بدانند که آیا می‌توانید و همچنین تمایل دارید که در طول پروژه با هم‌تیمی‌های خود به‌ خوبی ارتباط برقرار کنید یا خیر (باید برای همه‌چیز، از طراحی گرفته تا تعریف بازهٔ زمانی عرضهٔ محصول و چک کردن مداوم و مؤثر برای تضمین کیفیت محصول نهایی، یک برنامه‌ریزی مدون داشته باشد.) 

وقتی در مورد در کار گروهی در طول پروسهٔ مصاحبه سؤال شد، باید اِستایل کار خود و چگونگی دیپلوی کردن آپدیت‌ها و رفع باگ‌ها را هم بتوانید به خوبی توضیح دهید. اگر ملاقات‌های حضوری یا ویدئو کنفرانس را به تماس تلفنی و ایمیل ترجیح می‌دهید یا اینکه کار با نرم‌افزارهای ارتباطی را بیشتر می‌پسندید، مطمئن شوید که این انتخاب‌های شخصی را به فرد مصاحبه‌کننده انتقال دهید تا وی بداند که چه توقعاتی از کار با شما باید در ذهن داشته باشد. در کل، برای موفقیت در پاسخ‌گویی به این پرسش، باید این حس در مدیر منابع انسانی که مقابل شما نشسته ایجاد شود که یک به‌ اصطلاح Team Player به‌ معنای واقعی کلمه هستید و از کار تیمی هراسی ندارید.

نمونه چک‌لیست شما برای اطمینان یافتن از کیفیت اپ چیست؟
مسئولیت توسعهٔ اپلیکیشن از ابتدای کار تا تحویل آن به مشتری بر عهدهٔ تک‌تک اعضای تیم توسعهٔ نرم‌افزار است که یکی از آن‌ها شخصِ دولوپر است و نیاز به توضیح نیست که مدیران منابع انسانی از کاندید‌اهای این موقعیت شغلی خواهند پرسید که چگونه می‌‌توانند در کنار دیگر اعضای تیم، همچون متخصصین طراحی رابط کاربری، دوآپس و تِستر‌ها، از کیفیت محصول نهایی اطمینان حاصل کنند.

سخن‌ پایانی
روی هم رفته، در حین فرایند مصاحبه‌های شغلی برای موقعیت شغلی دولوپر موبایل منتظر سؤالاتی از این دست باشید. در واقع، اینکه نشان دهید با کل پروسهٔ توسعهٔ اپ آشنایی کامل دارید، مدیران منابع انسانی را تحت‌تأثیر قرار داده و می‌تواند کمک کند تا این ایماژ در ایشان شکل گیرد که یک توسعه‌دهندهٔ به قول معروف کاربلد هستید و می‌دانید چگونه کار را به سرانجام برسانید.

در صورتی‌ که در حوزهٔ توسعهٔ اپلیکیشن موبایل فعالیت می‌کنید و تجربهٔ حضور در مصاحبه‌های شغلی مختلف برای موقعیت شغلی «توسعه‌دهندهٔ موبایل» را داشته‌اید، در بخش نظرات می‌توانید دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon