Pencil: ابزاری اپن‌سورس برای طراحی پروتوتایپ

Pencil: ابزاری اپن‌سورس برای طراحی پروتوتایپ

ساخت نمونه‌های آزمایشی (Prototype) در سریع‌ترین زمان ممکن برای ارائهٔ طرح اولیهٔ وب‌سایت و یا اپلیکشین موبایل همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های دولوپرهای فرانت‌اند می‌باشد که برای این کار نرم‌افزارهای زیادی وجود دارند که یکی از نمونه‌های اپن‌سورس‌ آن‌ها Pencil است که در این مقاله به بررسی‌اش خواهیم پرداخت.

Pencil نرم‌افزاری است بسیار ساده و اپن‌سورس که با استفاده از آن به‌ راحتی می‌توانید پروتوتایپ‌هایی از ایده‌های خود را خلق نمایید. در این نرم‌افزار به مجموعهٔ بزرگی از اَشکال هندسی پرکاربرد، فلوچارت‌ها، دیاگرام‌ها و آیتم‌های مورد نیاز برای طراحی وب‌سایت و موبایل اپلیکشین‌ها دسترسی دارید. همچنین قابلیت اضافه نمودن پکیج‌هایی که سایر افراد طراحی نموده و در اینترنت منتشر کرده‌اند نیز وجود داشته و این ویژگی می‌تواند در بسیاری مواقع مفید بوده و موجب صرفه‌جویی در زمان طراحی و اجرای پروژه شود. برخی از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار عبارتند از:

چارت‌ها و دیاگرام‌ها
ایجاد ارتباط بین اجزای یک دیاگرام و اتصال اَشکال و عناصر موجود در طراحی خود می‌تواند امری زمان‌بر و دشوار باشد اما در Pencil به‌ راحتی می‌توان اجزای یک دیاگرام را به یکدیگر متصل نموده و یا از نمونه‌های آمادهٔ فلوچارت موجود در این نرم‌افزار نیز استفاده نمود.

امکان ذخیرهٔ پروژه در حالات مختلف
شما می‌توانید به‌ راحتی نتیجهٔ طراحی خود را به بسیاری از فرمت‌های رایج از جمله PNG ،PDF ،SVG و همچنین فرمت‌های متنی نظیر OpenOffice/LibreOffice ذخیره نمایید و از آن‌ها در نرم‌افزارهای دیگر استفاده نمایید.

اتصال به لایبرری‌های موجود در اینترنت
در این نرم‌افزار امکان اتصال به وب‌سایت OpenClipart در نظر گرفته شده است و تنها کافی است کلیدواژهٔ مورد نظر را در قسمت جستجوی مربوطه وارد نمایید تا به نتایج خوبی دست پیدا کنید؛ استفاده از آیتم‌ها به‌ سادگی و تنها با درگ‌اند‌دراپ انجام شده، ساختار نتایج حاصل از جستجو به‌ صورت وکتور می‌باشد و بدین ترتیب به‌ راحتی می‌توانید ابعاد آن‌ها را متناسب با نیاز خود تغییر دهید.

ایجاد ارتباط بین صفحات
عناصر استفاده شده در طراحی را می‌توان به‌ سادگی به صفحات دیگر لینک کرده و امکان حرکت کاربر بین صفحات را فراهم نمود؛ بدین ترتیب می‌توان نمونه‌های آزمایشی تعاملی ایجاد نموده و جریان در نظر گرفته شده برای حرکت کاربر را شبیه‌سازی نمود و چنانچه پروژه با فرمت وب ذخیره شود، امکان گرفتن خروجی HTML را نیز خواهید داشت.

مهمترین دلیل استفاده از نرم‌افزارهای ساخت پروتوتایپ، صرفه‌جویی در زمان و ایجاد نسخه‌ای برای ارائه به مشتریان می‌باشد که هر کدام امکانات و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. شما چه نرم‌افزاری را برای طراحی پروتوتایپ پیشنهاد می‌دهید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon