راه‌کارهایی که به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند تا روابط عمومی بهتری داشته باشند

راه‌کارهایی که به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند تا روابط عمومی بهتری داشته باشند

در حالی‌ که تقریباً همهٔ شرکت‌ها افرادی را برای انجام امور روابط عمومی خود دارند و عموماً مسائلی از قبیل تبلیغات، امور مربوط به رسانه‌ها و در حالت کلی مثبت نگاه داشتن وجههٔ شرکت بر عهدهٔ این افراد است، اما مدیرعامل‌ها نیز با نظارت بر کار این افراد، می‌توانند نقش به‌سزایی در پیشرفت شرکت یا استارتاپ خود داشته باشند. کسب‌وکارهای موفقی همچون اپل یا تسلا، مدیرعاملانی دارند که علاوه بر رسیدگی به کارهای فوق‌مهم، توجه ویژه‌ای به بخش روابط عمومی دارند چرا که هیچ‌کس به‌ اندازهٔ صاحب اصلی یا شخصِ مدیرعامل با جنبه‌های مختلف کار آشنایی ندارد. در این مقاله، در پاسخ به این سؤال که مدیرعامل شرکت تا چه اندازه می‌تواند اطمینان پیدا کند که همه‌چیز در بخش روابط عمومی خوب پیش می‌رود؟ به ارائهٔ یکسری استراتژی‌هایی می‌پردازیم که به مدیران استارتاپ‌ها کمک می‌کنند تا روابط عمومی مؤثرتری داشته باشند.

شخصاً درگیر کارها شوید
یکی از اشتباهات مدیرعامل‌ها این است که به‌ محض سپردن کاری به‌ دست کارمند مورد نظر، به‌ طور کامل مسئولیت را واگذار کرده و سراغ کارهای دیگری می‌روند و این می‌تواند یک اشتباه جبران‌ناپذیر باشد! در مراحل ابتدایی شکل‌گیری بخش روابط عمومی یک کسب‌وکار نوپا یا استارتاپ، حضور و نظارت صاحب اصلی یا مدیرعامل می‌تواند ضامنی جهت موفقیت باشد.

در حقیقت، در این مرحله از کار چک کردن و نهایی کردن طرحی که کارمندان روابط عمومی برای ارتباط برقرار کردن با دنیای بیرون دارند، از وظایف اصلی مدیرعامل به‌ شمار می‌رود. در واقع، اینکه مسئولان اجرایی حضور فردی مهم را در کنار خود حس کنند، نه‌ تنها باعث دلگرمی ایشان می‌شود، بلکه می‌تواند در بهبود عملکرد ایشان نیز مؤثر باشد.

بگذارید صدایتان شنیده شود
مدیرعامل بودن تنها یک اسم نیست، بلکه افراد باید از وجود و قدرت شما حساب ببرند! هر تصمیمی که دپارتمان روابط عمومی شما می‌گیرد، بر اساس استراتژی‌هایی است که شما بنا کرده‌اید و آنچه به اجرا در می‌آید باید تصویر درستی از قدرت رهبری شما باشد. در واقع، برای اینکه بهتر در انظار دیده شوید، بخش روابط عمومی را در مورد قدرت خود توجیه کنید.

رسانهٔ خود باشید
در اینکه دیگران به‌ واسطهٔ کار خوبی که ارائه می‌دهید با شما آشنا خواهد شد و از خدمات شما بهره خواهند برد تردیدی نیست اما بدانید رسانه‌ای که در اختیار خودِ شما باشد، برای داشتن روابط عمومی بهتر یک مهرهٔ ارزشمند محسوب می‌شود. زمانی که شما چنین رسانه‌ای در اختیار داشته باشید (منظور از رسانه در اینجا وب‌سایت، وبلاگ، کانال در پلتفرم‌هایی همچون یوتیوب و غیره یا هر روش دیگری برای معرفی خدمات یا محصولات است)، هزینه و انرژی بسیار کمتری را در مقایسه با استفاده از سایر ابزارها همچون تبلیغات در رسانه‌های در سطح شهر برای شناساندن خود به عموم صرف خواهید کرد.

به‌ طور مثال، با درست کردن یک وبلاگ در چند مرحلهٔ ساده، مخاطبان شما حتی از فعالیت‌های داخلی استارتاپ نیز مطلع خواهند شد و این می‌تواند باعث جلب اعتماد سایر سازمان‌ها شود. استفاده از رسانه‌های اینچنینی به‌شدت برای استارتاپ‌ها توصیه می‌شود چرا که در ابتدای راه با صرف هزینه‌ای اندک، می‌توانند گام‌های بزرگی در این حوزه بردارند.

از تجربهٔ افراد حرفه‌ای غافل نشوید
زمانی که در ابتدای راه هستید، جلب مخاطب کاری بسیار دشوار است و راه‌اندازی بخش روابط عمومی نیز هزینهٔ زیادی روی دست شما خواهد گذاشت اما از آنجایی که دست روی دست گذاشتن چارهٔ کار نیست، پس بهتر است به‌ جای استخدام یک نیروی مجزا برای این‌ کار، با مراجعه به تیم‌های حرفه‌ای در انجام کارهایی از این دست و کمک گرفتن از ایشان در ازای پرداخت مبلغی مشخص، از رقبای خود عقب نمانید.

در واقع، سرویس‌هایی به منظور بهبود بخشیدن روابط شرکت‌ها و استارتاپ‌ها و دیده شدن آن‌ها وجود دارد که چنین وظایفی را بر عهده می‌گیرند و به‌ دلیل داشتن روابط خاص با اکثر رسانه‌ها، به‌ راحتی شما را تا رسیدن به هدفتان یاری خواهند کرد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon