Automotive Grade Linux: پلتفرمی اپن‌سورس و مبتنی بر لینوکس به عنوان استانداردی در صنعت خودروسازی

Automotive Grade Linux: پلتفرمی اپن‌سورس و مبتنی بر لینوکس به عنوان استانداردی در صنعت خودروسازی

وقتی صحبت از تکنولوژی‌‌های به اصطلاح In-Car باشد، تولیدکنندگان خودرو تجربه‌های اختصاصی تیم‌های R&D خود را به سایر متودولوژی‌ها ترجیح می‌دهند و این‌ در حالی است که شرکت خودروسازی تویوتا با به‌کارگیری لینوکس، قصد دارد در این زمینه بیش از پیش نوآوری کند.

Automotive Grade Linux یا به اختصار AGL به‌ منزلهٔ سیستمی مشترک میان چند صنعت است که به توسعۀ یک پلتفرم اپن‌سورس برای خودرویی که به آن مجهز شده کمک می‌‌کند. AGL برای این سیستم اپن‌سورس خود بیش از ده‌ها عضو دارد و هدف از طراحی‌اش این بوده تا این فناوری مبتنی بر لینوکس بین خودروسازانی که در حوزۀ ساخت اپلیکیشن برای سیستم In-Car (درون خودرویی) کار می‌‌کنند استفاده شود تا بتوانند اپ‌های بیشتری بسازند که بتوان در همۀ خودروها استفاده کرد. برای نمونه، یکی از سیستم‌های جدیدی که بر پایهٔ AGL است، Post-Camry نام دارد که قرار است برای اکثر مدل‌های تویوتا و لِکسوس در آمریکای شمالی استفاده شود. Dan Cauchy، مدیر اجرایی AGL، در این راستا گفته است:

تویوتا شرکتیه که تونسته خودش رو با لینوکس و جامۀ اپن‌سورس سازگار کنه و به این توانایی دست یافته تا سال‌ها به‌ عنوان یک همکار و عضو فعال در AGL فعالیت کنه.

معاون اجرایی تویوتا، Keiji Yamamoto، هم بر این باور است که انعطاف‌پذیری پلتفرم AGL امکانی را به این شرکت می‌دهد تا بتواند در مدت کمی سیستم داخل خودرویی تویوتا را به اکثر مدل‌هایش گسترش دهد که از آن جمله می‌توان به فراهم کردن ارتباطات و امکانات بیشتر در زمان کم اشاره کرد. سازگاری با جامعۀ اپن‌سورس و رویکرد اپن‌سورسی تویوتا، این شرکت را قادر ساخته تا دست به ساخت فیچرهای نوآورانهٔ جدیدی زده و همچنین بتواند سریع‌تر آن‌ها را روانهٔ بازار کند.

از آنجایی که در زمانی به سر می‌بریم که گوشی‌های هوشمند به‌ عنوان کامپیوترهایی جیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به همان اندازه احساس می‌شود که خودروهایمان فاقد چنین امکاناتی هستند (البته امروزه سرویس‌هایی همچون Android Auto و CarPlay را مشاهده می‌کنیم که برخی خودروسازان به‌ جای اینکه مانند تویوتا سیستم اختصاصی خود را بسازند، به این‌ سرویس‌ها تکیه کرده‌اند. در عین‌ حال، مشکلی که در Android Auto و CarPlay وجود دارد این است که این فناوری‌ها نمی‌توانند همۀ تنظیمات و امکانات خودرو را کنترل کنند به طوری که مثلاً اگر چراغ هشدار موتور روشن شود، هیچ‌کدام نمی‌توانند موتور را چک کنند و آن‌ را حل کنند.)

البته AGL تنها حرکت صورت گرفته در این زمینه نیست به طوری که کنسرسیومی تحت عنوان CCC نیز شکل گرفته که قصد دارد کمپانی‌های خودروسازی را با یکدیگر همگام سازد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon