تایم‌لاینی که نشان می‌دهد چه‌زمانی هوش‌ مصنوعی از انسان‌ پیشی می‌گیرد

تایم‌لاینی که نشان می‌دهد چه‌زمانی هوش‌ مصنوعی از انسان‌ پیشی می‌گیرد

بزرگان دنیای تکنولوژی پیش‌بینی کرده‌اند که هوش مصنوعی و کامپیوترها در آینده بر قدرت ما انسان‌ها غلبه خواهند کرد و این در حالی است که این حدس و گمان‌ها با تحقیقی که در دانشگاه Oxford و Yale منتشر شده است، آشکارتر و قابل‌قبول‌تر شده‌اند. در واقع، 50٪ احتمال این وجود دارد که در 45 سال آینده، بتوان از هوش مصنوعی برای اتوماتیک کردن تقریباً اکثر کارهایی که امروزه به دست انسان‌ها انجام می‌شوند، استفاده کرد.

این تحقیق نگرانی در مورد تصاحب مشاغل توسط هوش مصنوعی را بیشتر می‌کند و این سؤال را به وجود می‌آورد که آیا هوش مصنوعی می‌تواند در 100 سال آینده با درصد قابل‌توجهی به نیروی انسانی غلبه کند؟ بر‌ اساس یک نظرسنجی انجام‌شده توسط این محققان، از بین 1634 درخواست، 353 پاسخ از طرف متخصصان هوش مصنوعی داده‌ شد و نتیجه این بود که 50٪ احتمال آن می‌رود که هوش مصنوعی به حدی از بهره‌وری برسد که در 45 سال آینده همگام با انسان کار کند!

از شرکت‌کنندگان در این‌ نظرسنجی خواسته‌ شده بود تا زمان‌بندی، سرعت و ظرفیت چندین کاربرد هوش مصنوعی، همچون مترجم هوشمند و یا خشکشوئی هوشمند، را تخمین بزنند. محققان با استفاده از داده‌های گردآوری شده از شرکت‌کنندگان، یک عدد میانه محاسبه کردند و یک تایم‌لاین تخمینی برای هوش مصنوعی در فعالیت‌های مختلف ساختند که شمار سال‌ها را از 2016 به بعد را نشان می‌دهد به طوری که فواصل موجود در شکل زیر نمایانگر محدودۀ زمانی است که احتمال وقوع آن مورد را از 25٪ تا 75٪ نشان می‌دهد و دایرۀ سیاه احتمال وقوع 50٪ را نشان می‌دهد:

احتمالاً برخی از ما حداقل برای 15 تا 30 سال آینده این ایده‌ها را تصور کنیم اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید KFC در حال‌ حاضر یک شعبهٔ مجهز به هوش مصنوعی (AI-Powered Store) در چین لانچ کرده است که ربات‌های به‌ کار گرفته شده در آن می‌توانند بگویند «شما قصد سفارش چه غذایی دارید؟» مثلاً فرض کنید تا سال 2060 یک ربات به‌ عنوان جراح می‌تواند روی بدن شما جراحی انجام دهد و همچنین تا سال 2100 ربات‌های محقق قادر خواهند بود تا با تحقیقات خود، دست به پیشرفت‌های بیشتری در زمینهٔ خودِ هوش مصنوعی بزنند!

طبق تحقیقات دیگری، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2140 هوش مصنوعی بتواند تمام کارهایی که انسان قادر به انجام آن‌ها است را انجام دهد و واضح است که اطلاعاتی از این دست برای همۀ ما حس ناامنی ایجاد می‌کنند. همچنین مسئلۀ مهمی که باید در نظر بگیریم، سرعت رشد و توسعۀ هوش مصنوعی است. متخصصانی که در آسیا هستند شاهد رشد سریع‌تری نسبت به متخصصان آمریکایی هستند و محققان بر این باورند که سن و حرفه‌ای بودن متخصصان در این پیش‌بینی‌ها تأثیر ندارد بلکه این منطقۀ زندگی آن‌ها است که در پیش‌بینی‌هایشان تأثیرگذار است. مثلاً محققان آمریکای شمالی تخمین زده‌اند که هوش مصنوعی بتواند در عرض 74 سال به اندازۀ انسان کارایی داشته باشد ولی محققان آسیایی همین موضوع را برای 30 سال آینده تخمین زده‌اند.    

با توجه به موارد گفته شده و با سرعت زیادی که هوش مصنوعی پیشرفت می‌کند، قبول این پیش‌بینی که حداقل 45 سال طول می‌کشد تا هوش مصنوعی به اندازۀ انسان کارایی داشته باشد کمی سخت است چرا که این زمان کمی نیست و 45 سال به اندازۀ عمر زندگی حرفه‌ای یک انسان است و از همین روی به‌ نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها با تکنولوژی‌هایی که هم‌اکنون در دسترس ما است اتفاق بیافتد (البته تمام این پیش‌بینی‌ها تخمینی هستند که باید با احتیاط قبولشان کرد.)

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. از دید شما چند سال به‌ طول خواهد انجامید تا AI بتواند پا‌به‌پای ما انسان‌ها بیاندیشد، کار کند و پیشرفت کند؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به‌ اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon