اگر می‌خواهید بهترین اعضای تیم را همواره نگاه دارید، پاسخ به این ۵ سؤال ساده را بیابید!

اگر می‌خواهید بهترین اعضای تیم را همواره نگاه دارید، پاسخ به این ۵ سؤال ساده را بیابید!

مدیران حرفه‌ای منتظر نمی‌مانند تا به چشم خود ببینند چه‌طور بهترین کارمندان‌شان را یکی پس از دیگری از دست بدهند و سپس جویای دلیل رفتن آن‌ها شوند‌؛ بلکه در عوض تلاش می‌کنند تا قبل از اینکه هرگونه نارضایتی برای کارمندان‌شان ایجاد شود، به دلیل ماندن آن‌ها پی‌ ببرند و بفهمند که چرا این کارمندان همچنان به کار در کنار ایشان علاقمندند. کارمندانی که از کار خود رضایت دارند،‌ می‌توانند کلید موفقیت شرکت یا استارتاپ باشند و از همین روی نیز باید دلایل رضایت‌مندی کارکنان مشخص شده و از اطلاعات به‌ دست آمده در جهت تغییر حس دیگر کارمندان، یا به عبارتی افرادی که ناراضی هستند، استفاده شود که در ادامه پنج سؤال ساده را مطرح نموده‌ایم که باید با هدف کشف دلیل ماندن کارمندان آن‌ هم در یک گفتگوی صادقانه و صمیمی از تک‌تک آن‌ها پرسیده شود.

چه چیزی را در مورد کار خود دوست دارید؟
با مطرح کردن این سؤال، ذهن کارمند به سمت نکات مثبت کار کشیده شده و بخش‌های مورد علاقهٔ‌ کارکنان و تجربیات آن‌ها در این‌ زمینه را برای مدیر آشکار می‌گردد (البته فقط به پاسخ به چنین سؤالی نباید اکتفا کرده، بلکه می‌توان از خِلال صحبت‌های وی فهمید که نقاط منفی نیز چه چیزهایی هستند.)

می‌توانید یکی از روزهای خوب کاری که اخیراً‌ داشته‌اید را توصیف کنید؟
با انگشت گذاشتن روی خاطرات کارکنان،‌ با نمونه‌های عملی زیادی از تجربیات مثبت آن‌ها آشنا خواهید شد و بدین ترتیب درمی‌یابید که کارمندان در چه شرایطی بیشتر احساس رضایت‌مندی را دارند. در همین راستا، از یکسو سعی می‌کنید این شرایط را حفظ و تقویت نمایید و از سوی دیگر برای راضی کردن کارمندان ناراضی نیز شرایط مشابهی را فراهم آورید (البته نیاز به گفتن نیست که بسته به خصوصیات اخلاقی مختلف افراد، هر کسی با چیزی خاص بیشترین میزان رضایت‌مندی را خواهد داشت.)

آیا احساس می‌کنید محترمانه با شما رفتار می‌شود؟
رهبران دنیای کسب‌وکار برای سنجش میزان سلامت تیم حتماً باید این سؤال را بپرسند چرا که پاسخ به چنین پرسشی است که نشان می‌دهد آیا اعضای تیم به جای رفع مشکلات، تنها به دنبال سرزنش کردن یکدیگر و بی‌تقصیر جلوه دادن خود هستند و انگشت اتهام را به سوی یکدیگر می‌گیرند یا خیر و آیا اساساً افرادی در گروه هستند که تقریباً در هر موردی مقصر شناخته شده و همواره تحت فشار گروه قرار دارند؟

این‌ها همه نشانهٔ عدم رعایت احترام متقابل در یک تیم بوده و این در حالی است که بررسی‌ها حاکی از آنند که بی‌احترامی به کارمندان، یکی از مهم‌ترین دلایل نارضایتی ایشان است که می‌تواند ایشان را از ادامهٔ‌ همکاری با یک شرکت، سازمان یا استارتاپ منصرف کند (در همین راستا، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ آیا می‌دانستید که ۵۰٪ کارمندان مدیرشان را ترک می‌کنند نه شرکت‌شان را؟ مراجعه نمایید.)

فکر می‌کنید در حال حاضر از مهارت‌های خود به‌طور کامل استفاده می‌کنید؟
طرح این سؤال و کشف توانایی‌های شخصی و مهارت‌هایی که شاید قبلاً هرگز از وجود آن‌ها اطلاع نداشتید، یک بازی برد-برد می‌باشد به طوری که هم کارمند برنده است که نقاط قوت خود را مطرح نموده و فرصت‌های متناسب با آن‌ را به‌ دست ‌خواهد آورد و هم مدیر برنده است که با قرار دادن شخص درست در موقعیت درست، می‌تواند به پیشبرد اهداف تیم به شکل مؤثرتری کمک کند.

فکر می‌کنید در موقعیت شغلی مناسبی قرار دارید؟
پرسیدن این سؤال از سوی یک لیدر (رهبر) نیاز به شجاعت زیادی دارد زیرا در صورتی که پاسخ آن منفی باشد،‌ این لیدر است که باید در مورد انتصاب آن فرد پاسخگو بوده و نارضایتی کارمندی که احساس می‌کند در جایگاه مناسبی قرار نگرفته را برطرف نماید. شاید گاهی لازم باشد واقعاً اشتباه بودن تصمیم خود را پذیرفته و در مورد راه‌حل‌های احتمالی با کارمند ناراضی به بحث و تبادل نظر نشست.

علاوه بر پنج سؤالی که در بالا بدان‌ها اشاره شد، یکسری استراتژی‌های دیگری نیز وجود دارند که با اِعمال آن‌ها می‌توان تا درصد قابل‌توجهی میزان رضایت‌مندی اعضای تیم را دوچندان ساخت. به طور مثال در مقالاتی همچون

آیا می‌دانستید با چه خط‌مشی‌هایی می‌توان اعضای تیم استارتاپی خود را خوشحال نگاه داشت؟
7 موردی که نشان می‌دهد محیط کاری شما سمی و ناسالم است!

نکاتی را مطرح نموده‌ایم که در عین سادگی، تأثیر بسزایی در میزان خوشحالی کارمندان خواهند داشت.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. به‌ عنوان یک کارمند و یا یک مدیر، چه عواملی را موجب رضایت و یا نارضایتی اعضای تیم می‌دانید؟‌ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon