Robert Taylor: آشنایی با مرد تأثیرگذار در شکل‌گیری اینترنت

Robert Taylor: آشنایی با مرد تأثیرگذار در شکل‌گیری اینترنت

Robert Taylor که در سن ۸۵ سالگی درگذشت، کسی بود که امروزه باید از او به دلیل خدماتش برای ما و جامعه بسیار ممنون و سپاسگزار باشیم زیرا کسی که پروژهٔ ARPANET که سال‌‌ها پیش توسط دولت آمریکا سرمایه‌‌گذاری شد و پایه‌‌های اینترنت عظیمی که امروزه استفاده می‌شود را شکل داد، کسی جز رابرات تیلور نبوده‌‌ است 

Tim Berners-Lee کسی بود که شبکهٔ جهانی وب (WWW) را ساخت اما اینکه هم‌اکنون می‌توانیم از دنیای پهناور وب بهره ببریم را مدیون دانشمند کامپیوتر آمریکایی رابرت تیلور (با نام مستعار باب تیلور) هستیم که به دنیا برای ایجاد اینترنت امروزی کمک بسیار شایانی کرده‌‌ است. این پیشگام صنعت اینترنت در ۱۳ آوریل ۲۰۱۷ در سن ۸۵ سالگی در منزلش در وودساید کالیفرنیا از دنیا رفت.

معرفی آرپانت
ARPANET مخفف واژگان Advanced Research Projects Agency Network است که اولین سوئیچیگ شبکهٔ بسته‌‌های دیتا در دنیا بود و پس از مدتی تبدیل به اینترنت جهانی که امروزه می‌شناسیم شد؛ بودجهٔ مالی این شبکه در ابتدا توسط سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتۀ دفاعی آرپا در وزارت دفاع ایالات متحدهٔ آمریکا تأمین شد که از این پروژه در دانشگاه‌‌ها و آزمایشگاه‌‌های تحقیقاتی در ایالات متحده آمریکا استفاده‌‌ شود.

نیاز به توضیح نیست که اینترنت امروزی که ما می‌شناسیم به‌ نوعی همان پروژهٔ آرپانت که زاییدهٔ افکار رابرت تیلور بوده می‌باشد. او مدیریت سازمان ARPA را در آن زمان متقاعد به سرمایه‌‌گذاری در پروژهٔ شبکه‌‌ای کرد که پروژه‌‌های آرپای مختلف را که از لحاظ فیزیکی از هم جدا بودند با هم ترکیب می‌کرد و یک محصول واحد از دل آن‌‌ها بیرون می‌کشید.

تیلور بین سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۹ ناظر بر توسعهٔ آپارنت بود و پس از آن وارد شرکت Xerox شد. در ابتدا او به‌ عنوان دانش‌یار یک مجموعهٔ تحقیقاتی در Xerox Parc در پالو آلتوی کالیفرنیا شروع به کار کرد. در طول زمان تصدی تیلور، زیراکس توانست شبکهٔ اینترنت را به آپارنت وصل کند و این مهم به کمک کامپیوترهایی که یوزر اینترفیس‌‌های گرافیکی داشتند انجام‌‌ شد.

در طول مدت فعالیت خود در این شرکت تجهیزات دیجیتالی، تیلور با همکاری دانشمندان دیگر، تیمی تشکیل داد که پس از آن به کمک هم System Research Center را ایجاد کردند و در آن مرکز این تیم تحقیقاتی می‌توانست ایستگاه‌‌های مالتی پروسسور و سیستم‌‌های یونیکسی با قابلیت‌‌های Multi-Threading (چند رشته‌‌ای) بسازند.

تیلور از رشد و پیشرفت سریع اینترنت شگفت‌‌زده نمی‌‌شد بلکه می‌‌گفت این مسئله را از قبل پیش‌‌بینی کرده‌‌ است. با این حال، وی نگران استفادهٔ آزادانهٔ همه از اینترنت بود و نمی‌‌خواست که استفادهٔ آن فقط به گروه‌های خاصی محدود شود و همواره این سؤال را از خود می‌پرسید که:

آیا اینترنت به صورت رایگان در دسترس همه قرار می‌گیره؟ اگر این‌طور نشه، مطمئناً تمامی تلاش‌های ما ناامیدکننده خواهند بود!

تیلور نه‌ تنها شکل‌‌دهندهٔ پایه‌‌های اینترنت امروزی است، بلکه پیش‌بینی‌‌هایی هم راجع به آیندهٔ اینترنت کرده بود که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به ظهور بات‌نت‌‌ اشاره‌‌ کرد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon